80 lat temu fińska firma Nokian Tyres wyprodukowała pierwszą oponę zimową, przeznaczoną do samochodów osobowych. Seria "Nokian Hakkapeliitta" jest produkowana i sprzedawana do dzisiaj.
Pierwsza opona zimowa o nazwie "Kelirengas" została wynaleziona w Finlandii w 1934 r., jednak była ona wówczas przeznaczona dla ciężarówek i autobusów. Dwa lata później jej odpowiednik dla samochodów osobowych o nazwie "Nokian Hakkapeliitta", produkowany przez firmę Suomen Gummitehdas Osakeyhtio (obecnie Nokian Tyres), wszedł do powszechnego użycia. To był przełom w zakresie bezpieczeństwa na zmrożonych drogach. Obecnie każdego roku ponad 700 mln opon tego typu jest używanych na całym świecie. Najważniejszą cechą pierwszych opon zimowych był ich głęboki bieżnik - w tamtym czasie powszechne było jeżdżenie po ośnieżonych drogach. Dopiero w późniejszym okresie zaczęto je odśnieżać i posypywać piaskiem. Zadaniem nowych opon było umożliwienie kierowcom bezpiecznej jazdy zarówno po oblodzonych, ośnieżonych, jak i oczyszczonych drogach.
Wymagało to dalszych udoskonaleń, dlatego też w 1961 r. powstała pierwsza kolcowana opona nazwana Kometa-Hakkapeliitta. Seria zyskała międzynarodową sławę, ponieważ w latach 60. to właśnie ona pozwoliła fińskim kierowcom na wieloletnią dominację np. w rajdzie Monte Carlo.
Najnowsza generacja opon Nokian Hakkapeliitta w 2013 roku pobiła rekord świata dla najszybszego samochodu jadącego po lodzie z prędkością 335,713 km/h na zamarzniętym jeziorze. Dzięki rozwojowi technologicznemu Nokian Tyres w 2014 r. przedstawiła prototyp opony z wysuwanymi kolcami.
Obecnie produkcją "zimówek" zajmują się niemal wszystkie koncerny oponiarskie świata. Chociaż ich udział w globalnym rynku opon nie jest duży, to w swojej ofercie mają je Bridgestone, Michelin, Goodyear, Continental czy Pirelli. Wszystkie jednak wytwarzają je w oparciu o patenty w większości opracowane i będące w posiadaniu fińskiej firmy.
Do produkcji opon zimowych niezbędne jest wykorzystanie specjalnych mieszanek (guma jest bardziej miękka, gwarantująca lepszą przyczepność w niskich temperaturach), a także opracowanie wydajnego, a jednocześnie w miarę trwałego bieżnika. To dzięki temu "zimówka" jest w stanie jednocześnie odprowadzić spod swej powierzchni znaczną ilość wody i błota, zapewniając dobry kontakt z podłożem oraz przyczepność na zaśnieżonej drodze. Testy opon zimowych: najgorsze wyniki
źródło:Nokian Tyres/ oprac. BC