"Zimówki" mają już 80 lat

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

80 lat temu fińska firma Nokian Tyres wyprodukowała pierwszą oponę zimową, przeznaczoną do samochodów osobowych. Seria "Nokian Hakkapeliitta" jest produkowana i sprzedawana do dzisiaj.

Pierwsza opona zimowa o nazwie "Kelirengas" została wynaleziona w Finlandii w 1934 r., jednak była ona wówczas przeznaczona dla ciężarówek i autobusów. Dwa lata później jej odpowiednik dla samochodów osobowych o nazwie "Nokian Hakkapeliitta", produkowany przez firmę Suomen Gummitehdas Osakeyhtio (obecnie Nokian Tyres), wszedł do powszechnego użycia. To był przełom w zakresie bezpieczeństwa na zmrożonych drogach. Obecnie każdego roku ponad 700 mln opon tego typu jest używanych na całym świecie. Najważniejszą cechą pierwszych opon zimowych był ich głęboki bieżnik - w tamtym czasie powszechne było jeżdżenie po ośnieżonych drogach. Dopiero w późniejszym okresie zaczęto je odśnieżać i posypywać piaskiem. Zadaniem nowych opon było umożliwienie kierowcom bezpiecznej jazdy zarówno po oblodzonych, ośnieżonych, jak i oczyszczonych drogach.

Wymagało to dalszych udoskonaleń, dlatego też w 1961 r. powstała pierwsza kolcowana opona nazwana Kometa-Hakkapeliitta. Seria zyskała międzynarodową sławę, ponieważ w latach 60. to właśnie ona pozwoliła fińskim kierowcom na wieloletnią dominację np. w rajdzie Monte Carlo.

Najnowsza generacja opon Nokian Hakkapeliitta w 2013 roku pobiła rekord świata dla najszybszego samochodu jadącego po lodzie z prędkością 335,713 km/h na zamarzniętym jeziorze. Dzięki rozwojowi technologicznemu Nokian Tyres w 2014 r. przedstawiła prototyp opony z wysuwanymi kolcami.

Obecnie produkcją "zimówek" zajmują się niemal wszystkie koncerny oponiarskie świata. Chociaż ich udział w globalnym rynku opon nie jest duży, to w swojej ofercie mają je Bridgestone, Michelin, Goodyear, Continental czy Pirelli. Wszystkie jednak wytwarzają je w oparciu o patenty w większości opracowane i będące w posiadaniu fińskiej firmy.

Do produkcji opon zimowych niezbędne jest wykorzystanie specjalnych mieszanek (guma jest bardziej miękka, gwarantująca lepszą przyczepność w niskich temperaturach), a także opracowanie wydajnego, a jednocześnie w miarę trwałego bieżnika. To dzięki temu "zimówka" jest w stanie jednocześnie odprowadzić spod swej powierzchni znaczną ilość wody i błota, zapewniając dobry kontakt z podłożem oraz przyczepność na zaśnieżonej drodze. Testy opon zimowych: najgorsze wyniki

źródło:Nokian Tyres/ oprac. BC

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3