Trwa ładowanie...

"Zimówki" mają już 80 lat

"Zimówki" mają już 80 latŹródło: zdjęcie producenta
d4jdngl
d4jdngl

80 lat temu fińska firma Nokian Tyres wyprodukowała pierwszą oponę zimową, przeznaczoną do samochodów osobowych. Seria "Nokian Hakkapeliitta" jest produkowana i sprzedawana do dzisiaj.

Pierwsza opona zimowa o nazwie "Kelirengas" została wynaleziona w Finlandii w 1934 r., jednak była ona wówczas przeznaczona dla ciężarówek i autobusów. Dwa lata później jej odpowiednik dla samochodów osobowych o nazwie "Nokian Hakkapeliitta", produkowany przez firmę Suomen Gummitehdas Osakeyhtio (obecnie Nokian Tyres), wszedł do powszechnego użycia. To był przełom w zakresie bezpieczeństwa na zmrożonych drogach. Obecnie każdego roku ponad 700 mln opon tego typu jest używanych na całym świecie. Najważniejszą cechą pierwszych opon zimowych był ich głęboki bieżnik - w tamtym czasie powszechne było jeżdżenie po ośnieżonych drogach. Dopiero w późniejszym okresie zaczęto je odśnieżać i posypywać piaskiem. Zadaniem nowych opon było umożliwienie kierowcom bezpiecznej jazdy zarówno po oblodzonych, ośnieżonych, jak i oczyszczonych drogach.

Wymagało to dalszych udoskonaleń, dlatego też w 1961 r. powstała pierwsza kolcowana opona nazwana Kometa-Hakkapeliitta. Seria zyskała międzynarodową sławę, ponieważ w latach 60. to właśnie ona pozwoliła fińskim kierowcom na wieloletnią dominację np. w rajdzie Monte Carlo.

Najnowsza generacja opon Nokian Hakkapeliitta w 2013 roku pobiła rekord świata dla najszybszego samochodu jadącego po lodzie z prędkością 335,713 km/h na zamarzniętym jeziorze. Dzięki rozwojowi technologicznemu Nokian Tyres w 2014 r. przedstawiła prototyp opony z wysuwanymi kolcami.

Obecnie produkcją "zimówek" zajmują się niemal wszystkie koncerny oponiarskie świata. Chociaż ich udział w globalnym rynku opon nie jest duży, to w swojej ofercie mają je Bridgestone, Michelin, Goodyear, Continental czy Pirelli. Wszystkie jednak wytwarzają je w oparciu o patenty w większości opracowane i będące w posiadaniu fińskiej firmy.

d4jdngl

Do produkcji opon zimowych niezbędne jest wykorzystanie specjalnych mieszanek (guma jest bardziej miękka, gwarantująca lepszą przyczepność w niskich temperaturach), a także opracowanie wydajnego, a jednocześnie w miarę trwałego bieżnika. To dzięki temu "zimówka" jest w stanie jednocześnie odprowadzić spod swej powierzchni znaczną ilość wody i błota, zapewniając dobry kontakt z podłożem oraz przyczepność na zaśnieżonej drodze. Testy opon zimowych: najgorsze wyniki

źródło:Nokian Tyres/ oprac. BC

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj