Zaskakujące przepisy w Europie

Podróżując po Europie, możemy wejść w konflikt z prawem w sposób zupełnie niezawiniony i zaskakujący

Obraz
Źródło zdjęć: © YouTube/CBworld

/ 6Nielegalne radio CB i antyradar

Obraz
© YouTube/CBworld

Niebezpieczna sytuacja w państwach, które jeszcze kilka lat temu były wakacyjnym rajem Polaków sprawiła, że wielu naszych rodaków w te wakacje wybierze się na urlop samochodem. Podróżując po Europie, możemy wejść w konflikt z prawem w sposób zupełnie niezawiniony i zaskakujący. Oto obowiązujące w krajach Starego Kontynentu przepisy, z istnienia których wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy.

Turyści, którzy jadą za granicę grupą, kilkoma samochodami, często chcą porozumiewać się podczas jazdy za pomocą radia CB. Niestety w niektórych krajach może za to grozić mandat. Korzystanie z radia CB jest nielegalne w Austrii, Irlandii Północnej i Rumunii. Z kolei w Bułgarii, Chorwacji, Hiszpanii, Macedonii, Serbii, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji i Turcji wymagane jest specjalne zezwolenie.

Jeszcze ostrzejsze przepisy dotyczą antyradarów. W Austrii, Belgii, Francji, Luksemburgu, Szwajcarii i Szwecji nie wolno nawet przewozić takich urządzeń. Kary za złamanie tego przepisu są bardzo wysokie, a w wyjątkowych sytuacjach grozi za to więzienie.

/ 6Podwójne bezpieczeństwo

Obraz
© WP.PL

W Andorze obowiązkowym wyposażeniem samochodu są dwa trójkąty ostrzegawcze. Co prawda na podstawie Konwencji wiedeńskiej za granicą wystarcza to wyposażenie, które jest obowiązkowe w kraju rejestracji auta, ale w razie wypadku lub awarii przepisy Andory nakazują, by oznaczyć trójkątem samochód z przodu i z tyłu. W takim wypadku tłumaczenie się brakiem jednego trójkąta ostrzegawczego na nic się nie zda. Taki sam przepis obowiązuje w Hiszpanii.

Co ciekawe, w Hiszpanii i Andorze kierowcy, którzy w prawie jazdy mają zaznaczony wymóg prowadzenia w okularach, muszą mieć zapasową ich parę. Oczywiście poza tymi, których aktualnie się używa. W Andorze przeciwwagą dla tego nadmiaru ostrożności jest brak nakazu jazdy w zapiętych pasach bezpieczeństwa dla pasażerów kanapy.

/ 6Uwaga na dzieci

Obraz
© Fotolia

Podróżowanie z dziećmi to wyzwanie. Jeszcze trudniej jest, gdy dodatkowo przeszkadzają nam przepisy. W Hiszpanii w kabinie pasażerskiej podczas jazdy nie wolno korzystać z odtwarzaczy multimedialnych czy telewizorów. W Macedonii i Rumunii dzieci nie mogą podróżować na przednim fotelu nawet w foteliku.

/ 6Podatek za długi pobyt

Obraz
© WP.PL

Wjeżdżając do Mołdawii, trzeba podać dane samochodu. Są one zapisywane w rejestrze. Jeśli w ciągu roku tym samym autem będziemy podróżować w Mołdawii dłużej niż 90 dni, trzeba będzie zapłacić podatek importowy.

/ 6Po wypadku lub stłuczce czekaj na policję

Obraz
© Fotolia/nefalls

Na Łotwie w razie stłuczki lub wypadku nie przestawiamy uszkodzonych samochodów aż do przyjazdu policji. Nawet jeśli oznacza to sparaliżowanie ruchu.

/ 6Klimatyzacja, ale nie na postoju

Obraz
© Fotolia/Kadmy

Wydawałoby się, że używanie klimatyzacji w krajach o cieplejszym klimacie nie jest niczym nadzwyczajnym. Tymczasem mandat w wysokości od 218 do 435 euro grozi we Włoszech kierowcom za pozostawienie pracującego silnika podczas postoju samochodu po to, by działała w nim klimatyzacja. Skąd taka kara? W 2007 roku do włoskiego kodeksu drogowego wprowadzono przepis, który ma na celu ograniczenie emisji spalin z samochodów. Na jego mocy kierowcy są surowo karani za włączanie silnika stojącego samochodu latem po to, by się ochłodzić i zimą, by się ogrzać. Zakaz ten nie dotyczy wyłącznie bardzo krótkiego, koniecznego postoju, by ktoś mógł wysiąść z auta lub do niego wsiąść.

Jako ostrzeżenie eksperci podali przy okazji przykład młodego kierowcy z Como na północy kraju, ukaranego mandatem w wysokości 218 euro za to, że stał na poboczu z włączonym silnikiem oraz klimatyzacją i rozmawiał przez telefon. Straż miejska, która wymierzyła karę, nie uznała tego za bardzo krótki postój.

Źródło: Komisja Europejska, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Wielkiej Brytanii, ADAC

Tomasz Budzik, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie