Żarówki do reflektorów: które wybrać?
Sklepowe półki wręcz uginają się pod natłokiem żarówek różnych rodzajów, marek i klas. Jak wybrać najlepsze dla siebie? Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi.
Według najprostszego podziału wśród żarówek wyróżniamy te najzwyklejsze - standardowe, o wydłużonej trwałości oraz tzw. żarówki o podwyższonych parametrach świetlnych. Te ostatnie charakteryzują się najniższą trwałością, co mogłoby się wydawać paradoksem. Nic bardziej mylnego. Żarówki, które wytwarzają więcej światła, mają za zadanie jak najskuteczniej oświetlić drogę. Standardowa żarówka H7 charakteryzuje się trwałością mniej więcej na poziomie 550 godzin. Wartość ta określana jest zgodnie z normą Tc, co oznacza, że po takim czasie 63 proc. żarówek przepala się. Żarówka o podwyższonych parametrach, wytwarzająca więcej światła oferuje ok. 250 godzin. Skoro tak, to po co ich używać? Producenci na opakowaniach obiecują nam o 30, 60, a nawet 120 proc. więcej światła.
Ciekawy test żarówek H7 przeprowadziła niemiecka organizacja ADAC. Zestawiono w nim produkty uznanych oraz mniej rozpowszechnionych marek oraz żarówki zwykłe, mające świecić jaśniej i o przedłużonej trwałości. Na ich ocenę w 75 proc. składała się jakość emitowanego przez nie światła (natężenie i precyzja ukształtowania snopa światła, wpływająca na możliwość oślepiania kierowców jadących z naprzeciwka), a w 25 proc. żywotność.
W porównaniu palmę pierwszeństwa przyznano żarówkom General Electric Extra Life (jasność: 1434 lm, żywotność: 989 h), a za nimi: Bosch Plus90 (1515 lm, 266 h), Philips Lifetime x4 (1384 lm, 1200h), Cartechnic H7 (1423 lm, 636 h), Osram Standard H7 (1405 lm, 642 h), Car1 CO 2041 Longlife (1434 lm, 544 h), Philips Vision + 30 % (1419 lm, 573 h), General Electric Megalight Ultra +120 (1532 lm, 272 h), Osram Night Braker plus (1550 lm, 268 h), Philips X-treme Vision (1512 lm, 291 h), Bosch Pure Light (1419 lm, 594 h), Neolux Hammer (1487 lm, 335 h), Bosch Longlife Daytime (1434 lm, 607 h), Osram Ultra Life (1403 lm, 1200 h) oraz Car1 CO2001 (1371 lm, 287 h).
Jak łatwo zauważyć, różnica w jasności pomiędzy niektórymi zwykłymi żarówkami i częścią tych, których nazwa sugeruje podwyższone parametry, jest znikoma. Odmienne są natomiast wartości określające trwałość. I oczywiście cena. Za wysoko notowaną w niemieckim teście żarówkę Cartechnic zapłacimy ok. 15 złotych. Produkt z grupy tych o podwyższonych parametrach świetlnych może kosztować nawet 50 zł. W dodatku musimy liczyć się z tym, że przepali się dwukrotnie szybciej.
Przepalanie się żarówek w wielu samochodach jest częstym problemem. Dlaczego tak się dzieje? Warunki pracy żarówek w reflektorach samochodowych są bardzo trudne. Nagrzewają się do bardzo wysokiej temperatury, przy tym niemal cały czas są narażone na wstrząsy, a ponieważ przy prawej krawędzi jezdni nawierzchnia jest często bardziej nierówna to właśnie prawe żarówki dodatkowo narażone są na większe wstrząsy i przepalają się częściej. Kluczowe znaczenie dla trwałości żarówki ma napięcie w instalacji elektrycznej samochodu. Jeśli jest zbyt wysokie, żarówki będą się przepalały bardzo często. Wystarczy wzrost napięcia o 5 proc. (0,6-0,7 V), by ich trwałość spadła o połowę.
Korzystanie z żarówek o podniesionych parametrach jest dobrym pomysłem szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Ze względu na krótki dzień kierowcy często muszą mierzyć się z nocnymi warunkami jazdy. Wówczas warto rozważyć inwestycję w produkt o podwyższonych parametrach świecenia. Podczas jazdy z prędkością 90 km/h dłuższa o 35 metrów wiązka światła pozwala dostrzec przeszkodę o blisko 1,5 sekundy wcześniej. To czas wystarczający na reakcję. Jeśli na drodze stanie nam pieszy lub rowerzysta, ta różnica może zadecydować o życiu lub śmierci. Wiosną i latem, gdy dzień jest dłuższy, zastosowanie żarówek zwykłych lub o przedłużonej żywotności nie wystawia nas na zagrożenie, a może zminimalizować problem często przepalających się elementów.
Tomasz Budzik, moto.wp.pl