Przeprowadzona przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego kontrola 198 busów w 108 z nich wykazała nieprawidłowości. Były one cięższe niż wynikałoby to z ich dowodów rejestracyjnych, co oznacza, że wożono nimi zbyt wielu pasażerów.
W tym roku GITD przeprowadził kontrole w pięciu województwach: wielkopolskim, mazowieckim, lubelskim, kujawsko-pomorskim i małopolskim. Inspektorzy podkładali pod osie pojazdów przenośne wagi. Okazało się, że w ponad połowie przypadków natrafiono na rozbieżności pomiędzy wagą rzeczywistą i tą poświadczoną przez dowód rejestracyjny.
Właściciele busów przed ich zarejestrowaniem często dokonują przeróbek zaniżających wagę pojazdów. Ma to związek z tym, że od masy własnej pojazdu i jego dopuszczalnej masy całkowitej zależy liczba pasażerów, których można nim przewozić. Przeróbka czasowo zmienia wagę busa, dzięki czemu jego właściciel uzyskuje prawo do przewożenia większej liczby osób.
Wyniki przeprowadzonej przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego kontroli najgorzej wypadły w Małopolsce. Na 41 skontrolowanych tam busów nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 39 pojazdów. Inspektorzy zatrzymali ich właścicielom dowody rejestracyjne. Do odpowiedzialności mogą zostać również pociągnięci diagności, którzy dopuścili do ruchu przerobione pojazdy.
tb/