Zakażą używania starszych opon?
Wiele państw na świecie posiada zapisy prawne, zmuszające kierowców do zmiany letniego ogumienia na zimowe. Być może Stany Zjednoczone będą pierwszym, w którym powstanie zakaz używania starszych opon. Słusznie?
Emocje i pośpiech to w przypadku stanowienia prawa źli doradcy. Niewykluczone jednak, że w Massachusetts przyczynią się one do wprowadzenia do przepisów obowiązujących kierowców całkiem nowego zagadnienia. W lutym w USA zdarzył się wypadek, który wstrząsnął opinią publiczną. Cztery osoby zginęły w wyniku oddzielenia się bieżnika od pozostałej części opony i utracie kontroli nad samochodem przez kierowcę. Teraz władze stanu zastanawiają się nad wprowadzeniem przepisów regulujących handel oponami.
Jak sprawdziła telewizja ABC, w Stanach Zjednoczonych z łatwością można się natknąć na zupełnie nieużywane opony, które oferowane są jako nowe i bezpieczne, mimo że mają sześć, osiem, a nawet piętnaście lat. Tymczasem najwięksi producenci samochodów w USA - General Motors, Ford i Chrysler - rekomendują używanie opon nie starszych niż sześć lat. Michelin, jeden z największych na świecie producentów opon, zaleca wymianę opon niezależnie od stopnia zużycia bieżnika, jeśli mają one dziesięć lub więcej lat.
Czy przepis zakazujący sprzedaży starszych opon jest potrzebny? Zwolennicy takiego rozwiązania uważają, że w ten sposób można ocalić życie wielu osobom nieświadomym zagrożenia powodowanego przez starsze opony. Przeciwnicy nowego prawa są zdania, że w ten sposób ogranicza się wolność obywateli i swobodny handel. Ich zdaniem starsze opony powinny być tańsze, a klient być świadom, co kupuje. W końcu datę produkcji łatwo sprawdzić. Jest ona nabijana w owalu na boku opony w postaci czterech cyfr. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie następne rok produkcji.
Źródło: autoblog.com
tb, moto.wp.pl