Zagraniczni kierowcy niemal bezkarni, Polacy płacą krocie

Uruchomiony w 2011 roku viaTOLL - elektroniczny system wnoszenia opłat za przejazd płatnymi drogami - miał sprawić, że za korzystanie z naszych dróg będą musieli zapłacić zagraniczni kierowcy. Ci jednak ignorują ten obowiązek i wciąż jeżdżą za darmo. Większości z nich uchodzi na sucho, podczas gdy Polacy płacą drakońskie kary.

System viaTOLL opiera się na oddziaływaniu bramownic ustawionych nad niektórymi drogami krajowymi oraz urządzeń nadawczo-odbiorczych, znajdujących się w samochodzie. Każda ciężarówka, autobus, a nawet samochód osobowy z przyczepą kempingową o łącznej masie powyżej 3,5 tony zgodnie z przepisami musi mieć je naklejone na szybie. Gdy auto przejeżdża pod bramownicą, urządzenie odbiera od niej sygnał i zwraca odpowiedź, zawierającą dane pojazdu i jego właściciela. W przypadku rozliczeń przedpłaconych jednocześnie z wirtualnego konta pobierana jest kwota należna za pokonanie danego odcinka drogi. Gdy konto pustoszeje, kierowca jest informowany o tym fakcie, by zawczasu mógł je doładować. Jeśli tego nie zrobi, system odnotuje przejazd bez środków i nałoży wysokie kary. Niestety, płacą je tylko Polacy.

Inspekcja Transportu Drogowego od początku działania systemu viaTOLL nałożyła na naszych rodaków blisko 18,5 tys. postępowań o nałożenie kary. W tym samym czasie wysłano 7,4 tys. podobnych decyzji do kierowców z zagranicy. Jeśli chodzi o tych ostatnich, ani jedna decyzja o nałożeniu kary na zagranicznego kierowcę nie została wystawiona na podstawie sygnałów z systemu bramownic. Ci muszą bać się jedynie patroli ITD. To dokładnie odwrotnie niż w przypadku krajowych użytkowników dróg. Tymczasem bramownice od 2011 roku odnotowały kilkaset tysięcy przejazdów zagranicznych kierowców bez wniesienia opłaty - informuje „Dziennik Gazeta Prawna”. Dlaczego tak jest?

Jak tłumaczy Inspekcja Transportu Drogowego, dane na temat właścicieli pojazdów przejeżdżających „za darmo” ITD czerpie z Centralnej Ewidencji Pojazdów, ta zaś nie zawiera danych o samochodach zarejestrowanych poza granicami Polski. Jak wyjaśnia ITD, nawet jeśli udałoby się uzyskać dane właściciela pojazdu, egzekucja należności byłaby nieopłacalna. Czy rzeczywiście? Zgodnie z przyjętą przez inspekcję wykładnią przepisów, kara w wysokości 3 tys. złotych naliczana jest za przejechanie pod każdą z bramownic. W praktyce doprowadziło to do tego, że niektórzy polscy kierowcy otrzymali rachunki na kilkadziesiąt, a rekordziści nawet kilkaset tysięcy złotych.

Zagraniczne służby o kompetencjach analogicznych do ITD nie rezygnują z dochodzenia należności. Dzieje się tak nawet w tych krajach, gdzie kary są znacznie niższe. Podobnie jest z mandatami od zagranicznych policjantów drogówki. Tu jest nawet łatwiej, gdyż od listopada 2013 roku w każdym unijnym państwie funkcjonuje Krajowy Punkt Kontaktowy - komórka, która na żądanie uprawnionych organów z innych państw przekazuje dane posiadaczy samochodów. Wystarczyłoby wykorzystać tę drogę do pozyskania personaliów właścicieli ciężarówek i wystawić kary.

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3