Każdy kierowca, a zwłaszcza użytkownik dróg krajowych, zdaje sobie sprawę, że koła i opony stanowią fundament bezpiecznej jazdy. Ogumienie to jedyna część wyposażenia pojazdu, która ma styczność z nawierzchnią i – tym samym – zużywa się stosunkowo szybko. Podczas jego doboru warto rozważyć nabytek solidny i wykonany przez renomowanego producenta (w selekcji pomogą specjaliści zatrudnieni np. przez portal Oponytanio.pl). Należy sumiennie troszczyć się o swoje opony – dzięki nim można uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji komunikacyjnych. Poza tym pielęgnacja zwyczajnie się opłaca – nie trzeba pokrywać niebotycznych kosztów serwisowania, gdy ogumienie jest zadbane, a jego stan kontrolowany na bieżąco.
Po pierwsze – temperatura na zewnątrz
Ważne, by kierowca podchodził odpowiedzialnie do wymiany opon w aucie. Nieraz zwyczajny brak czasu i kolejki w zakładach wulkanizacji sprawiają, że zwleka się z decyzją i jeździ na ogumieniu nieodpowiednim do pory roku. Wiosenna temperatura powyżej 7 st. C, która nie zmienia się przez ok. dziesięć dni, to podstawowy sygnał, że trzeba zaplanować wymianę opon na letnie. I odwrotnie – gdy termometr przez kilka dni wskazuje słupek poniżej 7 st. C –należy pomyśleć o rezygnacji z letniego ogumienia na rzecz zimówek. Opony letnie w chłodnych klimatach się nie sprawdzą – tworzywo, z którego są wykonywane twardnieje pod wpływem zimna i obniża ich przyczepność – co bywa bardzo niebezpieczne. Opony zimowe natomiast produkuje się z miękkich surowców, które zachowują swe właściwości nawet podczas największych mrozów.
Sezonowa zmiana opon musi zostać wykonana we właściwym czasie – ani później, ani wcześniej. Jeśli kierowca pospieszy się np. założeniem zimówek, ogumienie zużyje się dużo szybciej (szczególnie, gdy temperatura będzie wyższa niż 8 st. C), jego przyczepność znacznie się osłabi, a jazda stanie się mniej bezpieczna i mało komfortowa.
Montaż opon – samodzielnie czy u wulkanizatora?
Niektórzy fani motoryzacji decydują się wykonywać montaż opon we własnym zakresie, jednak w tym przypadku nie warto nadmiernie oszczędzać. Wulkanizator przeprowadzi proces sprawnie i, co najważniejsze, profesjonalnie. Dzięki temu zyskuje się pewność, że samochód będzie poruszał się bezpiecznie, a ogumienie zużywało równomiernie i stopniowo. Niewłaściwie założone opony potrafią zaburzyć pracę układu kierowniczego pojazdu, łożyska i zawieszenia. Przy okazji w punktach specjalistycznych można sprawdzić geometrię kół – czyli ich rozstawienie na jednej osi. Gdy geometria nie zostaje zachowana – opony zużywają się nierówno – jedne szybciej, inne wolniej, kierowanie pojazdem staje się trudniejsze i mniej wygodne, na czym cierpi bezpieczeństwo jazdy. Regularnie, raz w miesiącu trzeba sprawdzać też poziom ciśnienia w oponach oraz monitorować stan i stopień zużycia bieżnika. Głębokość rowków bieżnikowych przekłada się w sposób bezpośredni na jakość kontaktu pojazdu z podłożem oraz na długość drogi hamowania, zwłaszcza
na mokrych i śliskich nawierzchniach. Podczas opadów rowki są odpowiedzialne za odprowadzanie wody spod kół.
Przezorność i roztropność – podstawa bezpieczeństwa na drogach
Codzienne bezpieczeństwo, poczucie odpowiedzialności za własny los, a także bliskich i współpasażerów wymaga nieustannej kontroli wyposażenia pojazdu, a dbałość o utrzymanie wysokiej jakości ogumienia to podstawowy wyraz rozsądku i rozwagi – również w stosunku do pieszych i pozostałych użytkowników dróg.