Zachodniopomorskie/ Będą unijne pieniądze na projekty: drogowy i rowerowy
Za pół roku ma być gotowa dokumentacja potrzebna do poprawy komunikacji drogowej w Szczecinie, a także rowerowej - w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym. W poniedziałek podpisano dokumenty zapewniające dofinansowane przygotowania tych projektów ze środków unijnych.
Dofinansowanie pozwoli na przygotowanie dokumentacji związanej z szóstym etapem budowanej w Szczecinie obwodnicy, czyli budowy ulicy od Niemierzyńskiej do Mickiewicza. Sama obwodnica to ważna dla miasta inwestycja, która połączy w przyszłości północne i południowe dzielnice, omijając centrum.
Dokumentacja ma być gotowa do sierpnia br.; obejmie m.in. opracowanie mapy do celów projektowych, opracowanie geologiczno-inżynierskie oraz raport oddziaływania na środowisko. Koszt dokumentów to 437 tys. zł, z czego wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 to ponad 370 tys. zł.
Według prezydenta Szczecina Piotra Krzystka, wsparcie to ważny krok do poprawy systemu komunikacyjnego w mieście i jego obszarze metropolitalnym. "W przypadku obwodnicy wchodzimy w bardzo trudny, wielopoziomowy i kosztowny etap, stąd niezbędna jest pełna dokumentacja. Jedno jest jednak pewne, realizacja tej właśnie inwestycji znacząco usprawni ruch komunikacyjny w Szczecinie na wiele lat" - dodał Krzystek.
Z kolei we wrześniu ma być gotowa dokumentacja dotycząca zintegrowanego systemu tras rowerowych na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Przygotowanie dokumentacji ma kosztować ponad 660 tys. zł, z czego blisko 500 tys. zł to wsparcie unijne.
Według Krzystka, koncepcja tras rowerowych to m.in. efekt funkcjonowania roweru miejskiego, który sprawdził się - jego zdaniem - "fantastycznie". To projekt partnerski, który ma ułatwić miłośnikom dwóch kółek poruszanie się po mieście i jego okolicach - powiedział.
Szczeciński Obszar Metropolitalny to atrakcyjne obszary dla turystów; stolica Pomorza Zachodniego oraz sąsiadujące z nią tereny mają bogatą ofertę, ale infrastruktura rowerowa tego obszaru wciąż wymaga usprawnienia. Minusy to słabo rozbudowana sieć ścieżek i tras rowerowych, a także brak spójności systemu tych ścieżek.