Xcion: nowy projekt twórców nowej Warszawy

Obraz
Źródło zdjęć: © materiały prasowe

Polska nigdy nie była potęgą motoryzacyjną, a rodzący się rodzimy przemysł, wraz z jego ciekawymi przejawami, zrujnowała II wojna światowa i epoka komunizmu. Nie oznacza to jednak, że brakuje dziś marzycieli, którzy chcieliby wskrzeszenia polskie przemysłu. Jednym z nich jest Michał Koziołek, który wraz z Dawidem Ozgą pracuje nad projektem Xciona - elektrycznego samochodu dla masowego odbiorcy.

Po prezentacji modelu nowej Warszawy podczas poznańskich targów motoryzacyjnych przyszedł czas na zaprezentowanie zarysu nowego pomysłu Michała Koziołka. Xcion miałby być napędzanym elektrycznie, miejskim samochodem o sylwetce przywodzącej na myśl modele sportowe. Obietnica składana przez kształty nadwozia miałaby zresztą pokrycie w osiągach samochodu. Za sprawą dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 100 KM Xcion, zdaniem pomysłodawcy, miałby przyspieszać do 100 km/h w 4 sekundy i osiągać maksymalną prędkość wynoszącą 200 km/h. To jednak nie koniec rewelacji.

Xcion ma mieć karoserię, którą będzie mógł wymienić sam właściciel, odkręcając dwadzieścia śrub. We wnętrzu znajdzie się nowoczesny system informatyczny z wyjmowanym tabletem, a być może elementem jego wyposażenia będzie dron, który lecąc przed samochodem poinformuje kierowcę o wolnym miejscu parkingowym. Wszystko to nie powinno nadmiernie obciążyć kieszeni Polaka. Przejechanie stu kilometrów ma kosztować około 5 zł, a sam samochód nie więcej niż 30 tys. złotych.

Obraz
© (fot. materiały prasowe)

Twórcy Xciona mają nadzieję, że samochód wejdzie do masowej produkcji i stanie się globalnym hitem. Czy rzeczywiście jest na to szansa. Można się obawiać, że nie większa, niż na wysłanie polskiej misji załogowej na Księżyc. Z podstawową wiedzą na temat motoryzacji nie zgadzają się już parametry Xciona. Polski samochód przyszłości pod względem wymiarów zbliżony jest do Tesli Roadster, ma również podobne przyspieszenie i prędkość maksymalną. Rzecz jednak w tym, że Tesla ma 251 KM, nie zaś 100. Nissan Leaf, którego moc wynosi 108 KM, przyspiesza do 100 km/h w 11,5 sekundy, a nie w 4, jak miałby to czynić Xcion, natomiast jego prędkość maksymalna to 144 km/h, nie zaś obiecywane przez Polaka 200 km/h. No, chyba że nasi rodacy mają w rękawie jakiegoś asa wytworzonego w garażu z czystego grafenu.

tb/sj/tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3