W ciągu ostatnich 12 miesięcy sprzedano w Polsce 352 tys. 517 tzw. lekkich samochodów, czyli do 3,5 tony. To o 25,6 proc. więcej niż przed rokiem - poinformował w komunikacie Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Największy wzrost sprzedaży - o 26,5 proc. (tj. 6740 sztuk) - odnotowano w styczniu 2008 roku, w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2007.
Zdaniem dyrektora PZPM Jakuba Farysia, _ tak duży wzrost nie utrzyma się przez cały rok 2008". "Sprzedaż samochodów w styczniu zawsze jest większa niż w pozostałych miesiącach, ponieważ początek roku jest okresem wyprzedaży (modeli z ub. roku) _ - wyjaśnił.
_ Prawdopodobnie w 2008 roku wzrost sprzedaży wyniesie około 10 proc. w stosunku do roku 2007 _ - dodał.
W styczniu 2008 roku w Polsce sprzedano 28 tys. 290 samochodów osobowych, czyli o 24,8 proc. więcej niż w styczniu 2007 i o 6 proc. więcej niż w grudniu 2007 r.
Zwiększyła się także sprzedaż samochodów dostawczych o masie do 3,5 t. W styczniu 2008 roku osiągnęła poziom wyższy niż w analogicznym miesiącu 2007 roku i wyniosła 3 tys. 930 sztuk.
Zdaniem Farysia, jeśli rynek samochodów lekkich będzie w miarę stabilny, to w następnych 2-3 latach powinien rosnąć na poziomie do 10 proc. rocznie.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, skupiającą 33 firmy: producentów oraz przedstawicieli producentów samochodowych osobowych, ciężarowych, autobusów i motocykli.