Wyścigówka na alkohol - Volvo C30 Flexifuel STCC

Obraz
Obraz

Na samą myśl o wlewaniu biopaliwa do baku niektórzy dostają białej gorączki. Niszczenie silnika oraz gorsze osiągi – oto główne argumenty przeciwników zasilania aut alkoholem. Czy słuszne? Szwedzi postanowili udowodnić, że tego typu „mądrości” można włożyć między bajki. Mało tego, Volvo zamierza dowieść, że biopaliwo sprawi się także w sporcie motorowym!

W tym celu opracowano Volvo C30 E85 FIA Super 2000, który w przyszłym roku zastąpi wyścigowy model S60. Karoseria zgrabnego hatchbacka niewiele różni się od dostępnego w salonach samochodu. Jedynie barwy sponsorskie oraz lotka nad tylną szybą sugerują, że maszynę zbudowano w innym celu, niż codzienne dojazdy do pracy.

Obraz

Kto przyjrzy się bardziej uważnie dostrzeże również dyfuzor pod przednim zderzakiem oraz znacznie zmniejszony prześwit, który sprawił, że 17-calowe felgi BBS szczelnie wypełniły nadkola.

Obniżenie jest zasługą zawieszenia legendarnej firmy Öhlins. W pełni regulowane amortyzatory oraz stabilizatory pozwalają pokonywać zakręty z niewiarogodnymi wręcz prędkościami, które są po części zasługą slicków Michelina.

Obraz

Do napędu najnowszej wyścigówki Volvo posłużył 5-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2 litrów. Ze względów regulaminowych aluminiowy blok oraz głowica zostały poddane niewielkim modyfikacjom. Natomiast zawory, tłoki, korbowody i wał korbowy zastąpiono wyścigowymi odpowiednikami, co pozwoliło na uzyskanie ponad 280 KM przy 8750 obr./min. Także maksymalnego momentu obrotowego przychodzi szukać tam, gdzie inne silniki już dawno dostałyby zadyszki... 230 Nm jest do dyspozycji kierowcy przy 7300 obr./min.

Zgodnie z obecnymi trendami, moc jest przenoszona przez 6-stopniową, sekwencyjną skrzynię przygotowaną przez Hewland. Sprzęgło zastąpiono dwutarczowym odpowiednikiem o średnicy 184 mm, który został wykonany z włókien węglowych przez firmę Sachs. 280 KM w całości trafia na przednią oś, co oznacza spore problemy przy starcie. Sytuację ratuje obecność blokady mechanizmu różnicowego.

Obraz

Hamulce w niczym nie przypominają znanych z seryjnego auta. Z przodu zastosowano 4-tłoczkowe zaciski firmy Performance Friction oraz nawiercane, 332 milimetrowe tarcze. Tylne koła spowalniają zaciski Alcon, w których znajdziemy dwa tłoczki oraz wentylowane tarcze o średnicy 290 mm.

Wyścigowe Volvo z kierowcą na pokładzie waży zaledwie 1134 kg. To zasługa wypatroszenia wnętrza z elementów wyposażenia i tapicerki, na których miejscu pojawiła się jedynie rozbudowana klatka bezpieczeństwa. Spore stado pod maską nie ma więc najmniejszych problemów z rozpędzaniem bolidu. Przyśpieszenie do „setki” potrwa w granicach 5 sekund, a prędkość maksymalna przekroczy 200 km/h. Dokładnych wartości nie sposób podać, ponieważ wiele zależy od przełożeń skrzyni biegów, które można dobierać wedle aktualnych potrzeb. Za kilka miesięcy przekonamy się, jak wyścigówka zasilana bioetanolem sprawdzi się w warunkach bojowych...

Łukasz Szewczyk

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀