World Car of the Year 2014 - wyniki

Już tradycyjnie przed rozpoczęciem Salonu Samochodowego w Genewie poznaliśmy najlepszy samochód roku 2014

Obraz
Źródło zdjęć: © Michał Grygier

/ 55. Mazda 3 - 180 pkt.

Obraz
© Michał Grygier

Już tradycyjnie przed rozpoczęciem Salonu Samochodowego w Genewie poznaliśmy najlepszy samochód roku 2014. To wybór 59 dziennikarzy z 23 krajów. W poprzednich latach zwyciężały najczęściej samochody popularne, które później odnosiły sukces rynkowy, albo modele przełomowe, prezentujące nowe technologie. Oto pierwsza piątka Car of the Year 2014.

Japoński kompakt ma szansę podbić serca europejskich kierowców dlatego, że sprawia wrażenie stworzonego właśnie dla mieszkańców Starego Kontynentu. Ciekawa stylistyka i lepsze niż u innych japońskich producentów materiały to mocne punkty kompaktowej Mazdy. Nowa "trójka" wyróżnia się na tle konkurentów, gdyż Mazda nie zdecydowała się na downsizing. Pod maską może znaleźć się 100-konna jednostka 1,5 l, albo dwulitrowy silnik w wariantach 120 lub 165 KM. Takie konstrukcje powinny zapewnić wiele lat bezproblemowego użytkowania.

Nowa Mazda dostępna jest zarówno jako pięciodrzwiowy hatchback jak i sedan. Choć nie jest najbardziej praktycznym i przestronnym modelem w swojej klasie, to w obu wariantach prezentuje się bardzo ciekawie. Mazda 3 może się pochwalić wzorowymi wynikami testów zderzeniowych.

/ 54. Citroen C4 Picasso - 182 pkt.

Obraz
© Piotr Mokwiński

Francuzi świetnie sobie radzą z projektowaniem kompaktowych minivanów. Nowy Citroen C4 Picasso, to kolejny dowód na to, że praktyczną bryłę potrafią ubrać w ciekawą stylistykę. Francuski samochód może pochwalić się przestronną kabiną, ogromną przednią szybą i komfortowym zawieszeniem. Nowością w tym modelu jest zastąpienie klasycznych pokręteł i przełączników ekranem dotykowym, na którym obsłużymy nie tylko radio, ale też na przykład klimatyzację.

Citroen po raz kolejny pokazał, że wie jak zrobić samochód rodzinny, który wygodnie przewiezie rodziców wraz z dziećmi podczas długiej wyprawy. Nie bez znaczenia jest też pięć gwiazdek uzyskanych przez C4 Picasso w testach zderzeniowych Euro NCAP.

/ 53. Tesla Model S - 216 pkt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Jedyny przedstawiciel amerykańskiej motoryzacji w finale zajął trzecie miejsce. Model S to luksusowy samochód na prąd. Tesla potrafi przekonać do siebie nawet osoby, które nie były zwolennikami samochodów elektrycznych. Amerykańska firma wiedząc, że auta na prąd są droższe, nie starała się zrobić samochodu miejskiego pełnego kompromisów, tylko luksusową (ale też praktyczną) limuzynę, która sprawdza się w codziennym użytkowaniu.

Tesla oferuje rekordowy zasięg 480 km na jednym ładowaniu, opcjonalne dwa dodatkowe miejsca dla dzieci i ogromny ekran dotykowy z najlepszym systemem multimedialnym na rynku. Silnik dostarcza 421 KM i 600 Nm. Najszybsza wersja osiąga 100 km/h w 4,2 s i rozpędza się do 210 km/h.

/ 52. BMW i3 - 223 pkt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Jeden z dwóch pierwszych BMW oznaczonych literą "i" to miejski samochód elektryczny. Mimo nietypowej stylistyki i3 został bardzo ciepło przyjęty przez dziennikarzy i klientów, którzy jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży złożyli na niego 10 000 zamówień. Logo bawarskiej marki ma być gwarantem jakości, jednak to nie wszystko. BMW jest samochodem bardzo przemyślanym i uniwersalnym. Model i3 napędzany jest silnikiem elektrycznym, ale jako opcja oferowana jest jednostka spalinowa pozwalająca zwiększyć zasięg.

Najważniejszą zaletą BMW i3 ma być jego nowoczesna, lekka konstrukcja, wykonana w dużej części z włókna węglowego. Łącznie samochód waży 1195 kg. Silnik oferuje 170 KM, co pozwala na rozpędzenie i3 do 100 km/h w 7,2 s i osiągnięcie ograniczonej elektronicznie prędkości maksymalnej 150 km/h.

/ 51. Peugeot 308 - 307 pkt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Zwycięzcą konkursu Car of the Year 2014 został Peugeot 308 w nowej wersji. Francuski model wykorzystuje klasyczny przepis na samochód tej klasy. Niektórzy mogą stwierdzić, że za bardzo przypomina Golfa, ale w tym segmencie trudno o lepsze wzorce. We wnętrzu króluje minimalizm, a na konsoli środkowej znajdziemy ten sam dotykowy ekran co w C4 Picasso. Ciekawostką jest też stosowane w nowych Peugeotach rozwiązanie, czyli mała kierownica i zegary umieszczone nad nią.

Peugeot 308 to nowa konstrukcja, która jest sztywniejsza i dużo lżejsza od poprzednika. Francuska marka w swoich najnowszych modelach zwraca dużą uwagę na zmniejszenie masy, co przekłada się na lepszą ekonomię i prowadzenie.

tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę