Wojna damsko-męska za kółkiem

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Kto jest lepszym kierowcą - kobieta czy mężczyzna? Z badań wynika, że ich style kierowania faktycznie się różnią, ale czy to oznacza, że jedni są gorsi od drugich?

Różnice w deklarowanych stylach jazdy znajdują swoje odbicie w stereotypach. Według badań styl jazdy pań można określić jako ostrożny i bardziej nastawiony na bezpieczeństwo. Panowie z kolei kierują pewniej, dynamiczniej i agresywniej, co jednak częściej pakuje ich w kłopoty. Wśród kierowców, którzy korzystają codziennie z samochodu 56 proc. mężczyzn otrzymało co najmniej jeden mandat, wśród kobiet - 44 proc.

Stereotypy działają na niekorzyść kobiet. Stwierdzenie "Jeździsz jak baba" nacechowane jest negatywnie, jednak w gruncie rzeczy powinno być odbierane jako komplement. Policyjne statystyki mówią, że panie są sprawcami jedynie 20 proc. zdarzeń na drodze.

Kobiety częściej przyznają, że zawsze jeżdżą zgodnie z przepisami, w tym przywiązują większą wagę do ograniczeń prędkości. Kobiety są na ogół bardziej cierpliwe i dla własnego bezpieczeństwa wolą ustąpić innym kierowcom pierwszeństwa na drodze. Niestety - charakteryzuje je też większy stres podczas jazdy, spowodowany brakiem pewności za "kółkiem".

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Mężczyźni natomiast za kierownicą czują się pewniej i na ogół deklarują dynamiczną, szybką lub nawet bardzo szybką jazdę. Z badań wynika, że generalnie nie obawiają się prędkości. Częściej wyprzedzają i używają sygnałów dźwiękowych by pogonić innych kierowców. Panowie również częściej przejmują się stanem technicznym swoich pojazdów niż kobiety oraz rzadziej niż kobiety unikają prowadzenia auta w złych warunkach pogodowych.

Panie nieco częściej niż panowie deklarują prowadzenie auta każdego dnia, pokonywanie samochodem trasy dom-praca i z powrotem czy podwożenie lub odbieranie dzieci ze szkoły. Mężczyźni z kolei w większej ilości przypadków są kierowcami zawodowymi. Częściej też wyjeżdżają w trasy powyżej 200 km i poza granice kraju. Obydwie płcie popełniają za kierownicą takie grzeszki jak picie, jedzenie, słuchanie bardzo głośnej muzyki, prowadzenie będąc zmęczonym lub śpiącym czy korzystanie z telefonu bez zestawu głośnomówiącego.

Co piąty respondent w przeciągu ostatnich 3 lat został zatrzymany, zarówno do rutynowej kontroli jak i do tej związanej z przekroczeniem prędkości. Okazuje się, że panowie przekraczają ją o większą wartość (21-30 km/h) niż kobiety (10-20 km/h). Kobiecy motywator do przestrzegania ograniczeń ma podłoże emocjonalne i związany jest z kwestiami bezpieczeństwa. Mężczyzn z kolei bardziej motywuje wizja otrzymania mandatów i punktów karnych dlatego też częściej korzystają z CB czy aplikacji na smartfony. Również częściej są zdania, że limity prędkości na drogach są źle wyznaczone.

Źródło: Creandi

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła