Władze Olsztyna "uspokajają" ruch w Śródmieściu

Władze Olsztyna chcą "uspokoić" ruch samochodowy w Śródmieściu i planują wprowadzić dla kierowców ograniczenia prędkości do 30 kilometrów na godzinę. Takie rozwiązanie - według urzędników - może poprawić płynność jazdy w centrum miasta.

Na razie ruch samochodów w śródmieściu Olsztyna jest mocno utrudniony, ponieważ trwa budowa od podstaw linii tramwajowych. Niektóre ulice są całkowicie lub częściowo wyłączone z ruchu na czas budowy, na innych ruch jest zmieniony i ograniczony.

Jak zapewniają władze Olsztyna, pod koniec roku zakończy się budowa linii tramwajowych i ruch samochodów zostanie przywrócony. Jednak nie będzie się odbywał w ten sam sposób jak przed inwestycją tramwajową, bowiem planuje się wprowadzenie w centrum strefy, gdzie będzie obowiązywać ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę.

Patryk Pulikowski z Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego Urzędu miasta w Olsztynie poinformował PAP, że w tej chwili nie ma jeszcze decyzji w sprawie obszaru, jaki będzie objęty strefą Tempo 30. "Ciągle pracujemy nad rozwiązaniem, aby było kompletne. Powinniśmy mieć całą wiedzę i propozycję wraz z końcem realizacji projektu związanego z modernizacją transportu zbiorowego w Olsztynie" - podkreślił.

Dodał, że intencją wprowadzenia takiej strefy jest zadbanie w Śródmieściu o wszystkich uczestników ruchu. "Chcemy zwrócić mieszkańcom centralne obszary miasta, dlatego powstają szersze chodniki, chcemy ułatwić przejazd rowerzystom, dlatego powstają ścieżki, a także dodatkowe pasy, a nawet planowane są specjalne śluzy dla rowerzystów, w których będą mogli zająć dogodną pozycję do dalszej jazdy" - podkreślił Pulikowski.

Zaznaczył, że spowolnienie ruchu nie jest olsztyńskim rewolucyjnym pomysłem. "Wdrażamy rozwiązania, które z powodzeniem funkcjonują w krajach Europy Zachodniej, a także w coraz większej liczbie polskich miast. Wbrew pozorom - takie rozwiązanie może wpłynąć na upłynnienie ruchu, choćby dlatego, że zniknie część sygnalizacji świetlnych, które do tej pory zatrzymywały kierowców" - dodał.

Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.

Te obecnie budowane trasy połączą najbardziej odległe dzielnice miasta, Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym oraz miasteczkiem studenckim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Od linii głównej w śródmieściu odchodzić będą dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne