Przez ostatnie trzydzieści lat powstało ich ponad sześć milionów, do dziś jest to jeden z najpopularniejszych aut w Europie. Jako pierwszy mały samochód został wyposażony w silnik diesla i napęd na wszystkie koła. Dziś po ulicach jeździ najnowsza odmiana Fiata Pandy.
Popularna Panda pierwszy raz została pokazana w marcu w 1980 r. Auto dzięki swojej prostej konstrukcji stało się jednym z najbardziej popularnych aut w południowej Europie. Samochód swoją kanciastą sylwetkę zawdzięcza pomysłowi Giorgetto Gugiaro, temu samemu, który stworzył VW Golfa I, Passata, czy Alfa Romeo Brerra.
Mały Fiat miał spełniać proste założenia. Produkcja samochodu miała być jak najprostsza i jak najtańsza. Stąd wzięły się pudełkowe kształty, tanie plastiki i niezbyt bezpieczne fotele. W czasach, gdy nikt jeszcze nie przyznawał gwiazdek za bezpieczeństwo pasażerów, czy pieszych, a dzieci przewoziło się na kolanach, Panda okazała się strzałem w dziesiątkę.
Produkcja Pandy rozpoczęła się w 1980 r. w sycylijskich zakładach Fiata, w Termini Imerse. Rocznie bramy fabryki opuszczało 150 tys. samochodów. Pierwsze modele wykorzystywały do napędu silnik o pojemności 652 ccm o mocy 30 KM, pochodzący z Fiata 126. Dzięki tej zbieżności powstał nawet pomysł, by od 1981 r. rozpocząć produkcję Pandy w Polsce. Jednak wybuch Stanu Wojennego przeszkodził tej inwestycji. Za to w 1983 r. w Hiszpanii rozpoczęto produkcję modelu SEAT Marbella - hiszpańskiego klonu Pandy.
Kanciasta Panda była produkowana do 2003 r. W tym czasie na rynek trafiło wiele odmian tego pojazdu. Pod maskę auta trafiały różne silniki benzynowe. Było ich w sumie siedem różnych typów od 652 ccm, do 1108 ccm. W 1983 r. z taśm produkcyjnych zjechała również Panda 4x4, z napędem na wszystkie koła. Był to pierwszy samochód z poprzecznie zamontowanym silnikiem i z tego typu napędem. Zaś w 1986 r., jako pierwszy mały samochód w historii, Panda otrzymała motor wysokoprężny. Panda, w 1990 r. jako jeden z pierwszych samochodów w Europie otrzymał napęd elektryczny, był to model o przydomku Elettra. Auto od 1995 r. było sprzedawane jedynie we Włoszech. Ostatni egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej w 2003 r.
Rok wcześniej w Bolonii Włosi pokazali nowy czterodrzwiowy samochód
pod nazwą Simba. W 2003 r, w tyskich zakładach Fiata, w Polsce z taśm produkcyjnych zaczęła zjeżdżać Panda drugiej generacji. Jeszcze tego samego roku jurorzy prestiżowej nagrody Car of the Year, okrzyknęli niewielkiego Fiata samochodem roku 2004. W tym samym roku powstał model z napędem na wszystkie koła. Pośród specjalnych wersji auta znalazły się równiez Pandy rajdowe, bardzo drogie czy nawet startujące w Dakarze.
Nowa Panda jest oferowana z czterema różnymi typami silników. Są to trzy jednostki benzynowe: 1.1 8v Fire (54 KM), 1.2 8v Fire (60 KM) oraz 1.4 16v 100HP (100 KM). Pd maską można znaleźć również motor wysokoprężny 1.3 MultiJet o mocy 70 KM. Włosi produkują też auto z napędem na gaz ziemny.
Co roku z taśmy produkcyjnej w Tychach zjeżdża ponad 200 tys. sztuk tego auta. Dokładnie 5 września 2007 r. zakład opuściła milionowa Panda. Od rozpoczęcia produkcji, na polski rynek trafiło nieco ponad 100 tys. sztuk auta. Pozostała część produkcji, czyli ponad 1,5 mln sztuk trafiło do 74 krajów całego świata.
* TUTAJ ZOBACZYSZ MATERIAŁ WIDEO O PANDZIE NA GAZ ZIEMNY * Początek przyszłego roku, to rozpoczęcie produkcji Pandy trzeciej generacji. Niestety dzięki decyzji władz koncernu, produkcja auta wróci do swoich macierzystych zakładów na Sycylii. Co w takim razie z zakładem w Tychach? Na razie nieśmiało mówi się o dalszej produkcji Pandy II oraz o całkowicie nowym modelu Lancii Y.
Jakub Wielicki, WP: