Nowy Seat Ibiza jest pierwszym modelem Grupy Volkswagena zbudowanym na platformie opracowanej specjalnie dla segmentu supermini. Jej zastosowanie oznacza nie tylko poprawę stabilności i wyższy komfort, ale także wzrost poziomu bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Samochód będzie produkowany wyłącznie w fabryce w Martorell koło Barcelony. Jest czwartą i bez wątpienia najbardziej imponującą generacją Ibizy. Postęp pod względem wzornictwa, jakości, bezpieczeństwa i wyposażenia jest zapowiedzią ofensywy nowych produktów ze stajni Seata.
Nowa Ibiza - wideo
Kolejnym elementem wyróżniającym Ibizę jest troska o środowisko. 95% części i podzespołów pojazdu nadaje się do recyklingu, a poziom emisji CO2 jest niższy od przeciętnego i wynosi mniej niż 120 g/km we wszystkich wersjach z silnikiem Diesla oraz poniżej 160 g/km w przypadku wszystkich silników benzynowych.
Nowa Ibiza jest pierwszym pojazdem zaprojektowanym całkowicie pod kierunkiem Luka Donckerwolke, autora m.in. takich projektów jak Lamborghini Murcielago i Gallardo.
Główny projektant Seata nadał Ibizie drapieżną sylwetkę. Dominują w niej zdecydowane geometryczne kształty. Przejawem ewolucji linii pojazdu są nowo zaprojektowany przód i nowa interpretacja „dynamicznej linii”. Nowa koncepcja Seata, tzw. „wzornictwo strzały”, polega na przeniesieniu przednich reflektorów i atrapy chłodnicy pod linię maski, w celu stworzenia oryginalnego konturu grotu. „Dynamiczna linia” została natomiast bardziej wyeksponowana wzdłuż boków pojazdu.
Muskularne tylne błotniki i wyraźnie zaznaczone nadkola, a także lusterka boczne poniżej krawędzi szyb oraz potężny wlot powietrza pod przednim zderzakiem nadają Ibizie zdecydowanie sportowy wizerunek.
W środku gruntownie zmodernizowano przedział pasażerski. Projektanci zwrócili szczególną uwagę na jakość wykonania i spasowania elementów, zastosowane materiały i kolory tapicerki. Efekt ich pracy to efektowna kabina, której najważniejszym elementem jest zwrócona ku kierowcy deska rozdzielcza z nowozaprojektowanymi kratkami wentylacyjnymi. Kierowca ma do dyspozycji także gniazda USB i Aux-in do podłączenia iPoda, odtwarzacza MP3 albo innego sprzętu muzycznego lub nośnika danych. W środkowej części konsoli znajduje się dodatkowe złącze przenośnego systemu nawigacji.
Istotne są zmiany głównych wymiarów samochodu, zarówno z zewnętrz, jak i wewnątrz, co pozwoliło na znaczne zwiększenie funkcjonalności pięciodrzwiowej wersji. Wymiary Ibizy zbudowanej na nowej platformie to: 4052 mm długości; 1693 mm szerokości i 1445 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2469 mm i jest o 7 mm większy niż w poprzedniej generacji modelu. Rozstawy kół zwiększono odpowiednio o 30 mm i 33 mm, do 1465 mm i 1457 mm. Większy jest nie tylko przedział pasażerski. Bagażnik auta urósł o całe 25 litrów, dzięki czemu nowa Ibiza jest jednym z literów segmentu B, oferując 292 litry przestrzeni bagażowej.
Rozwiązania podnoszące aktywne bezpieczeństwo - czyli układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD i wspomaganiem hamowania awaryjnego EBA, a także elektroniczny program stabilizujący ESP i układ kontroli trakcji TCS, są obecnie dostępne we wszystkich wersjach silnikowych Ibizy. Na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego wpływa miedzy innymi zastosowanie ultrawytrzymałych materiałów w konstrukcji nadwozia i zaprojektowanie w nim stref kontrolowanego zgniotu. Ponadto Ibiza wyposażona jest standardowo w dwie czołowe poduszki powietrzne oraz nowe poduszki boczne z przodu, chroniące jednocześnie klatkę piersiową i głowę. Można także zamówić osobną poduszkę ochraniającą głowę.
Ibiza słynie ze znakomitych właściwości jezdnych. W nowym modelu są one jeszcze lepsze, dzięki większemu rozstawowi osi i kół. W przednim zawieszeniu, wprowadzono znaczne modyfikacje, zwiększające precyzję prowadzenia i zwrotność, jednocześnie gwarantujące wysoki komfort jazdy.
Nowe oprogramowanie elektryczno-hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego zapewnia bardziej płynną i progresywną pracę układu oraz jego bardziej bezpośrednią charakterystykę.
Ibiza nowej generacji wyposażona jest w układ Hill Holder Control, który ułatwia ruszanie pod górę: układ blokuje toczenie się pojazdu przez 2 sekundy po zwolnieniu pedału hamulca, przed naciśnięciem pedału przyspieszenia.
W pojeździe zastosowano także funkcję sterowania kierunkiem świecenia lamp przeciwmgielnych, która znacznie poprawia widoczność w zakrętach. Mechanizm sterowania kierunkiem wiązki światła uruchamia się przy prędkości poniżej 40 km/h po włączeniu kierunkowskazu albo kiedy kąt skrętu kierownicy przekracza określoną wartość progową.
Kolejne, zaawansowane rozwiązania, w które może zostać wyposażona Ibiza to opcjonalne reflektory biksenonowe z układem AFS, tylne czujniki parkingowe, zintegrowany z radiem moduł Bluetooth do podłączenia telefonu oraz instalacja w centralnej części deski rozdzielczej, umożliwiająca podłączenie określonych modeli przenośnych urządzeń nawigacyjnych, wyposażona w gniazdo zasilające i funkcjonalną, obrotową podstawkę.
Oferta silników dostępnych w nowej Ibizie obejmuje sześć jednostek, w tym trzy silniki benzynowe i trzy diesle. Zwolennicy silników benzynowych maja do wyboru: 1.2 70 KM, 1.4 85 KM i 1.6 105 KM. Każdy z nich współpracuje standardowo z pięciobiegową manualną przekładnią, a stosowne modyfikacje pozwoliły obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 do poniżej 160 g/km.
Z kolei istotne modyfikacje w silnikach wysokoprężnych przyczyniły się zasadniczo do poprawy osiągów i zwiększenia maksymalnego momentu obrotowego. Moc silnika 1.4 TDI (80 KM) nie zmieniła się, natomiast jednostki 1.9 TDI montowane w nowej Ibizie mogą rozwijać moc 90 lub 105 KM. Podobnie jak w przypadku wersji benzynowych, również we wszystkich wersjach auta z silnikiem Diesla montowane są pięciobiegowe przekładnie manualne.
Ibiza w wersji pięciodrzwiowej będzie dostępna w trzech typowych dla marki wersjach wykończenia – Reference, Stylance i Sport. Nawet w wersji podstawowej Reference wyposażenie obejmuje między innymi ABS, dwie czołowe poduszki powietrzne, boczną poduszkę powietrzna chroniącą klatkę piersiową, elektrycznie sterowane szyby boczne i centralny zamek z pilotem.
W Polsce auto dostępne będzie w sieci salonów sprzedaży wczesną jesienią.