Trwa ładowanie...
29-07-2016 11:30

Warsztaty chcą zmiany zasad wypłaty odszkodowania

Warsztaty chcą zmiany zasad wypłaty odszkodowaniaŹródło: Shutterstock/Dmitry Kalinovsky
d40afpy
d40afpy

Organizacje związane z branżą motoryzacyjną chcą zmiany przepisów dotyczących naprawy pojazdów w ramach ubezpieczenia – informuje „Rzeczpospolita”. W ten sposób planują chronić swoje interesy i zwracają uwagę, że pomoże to zlikwidować szarą strefę. Z drugiej strony z takiej zmiany nie będą zadowoleni kierowcy.

Dziś, jeśli mamy kolizję lub wypadek, to samochód możemy naprawić na dwa sposoby – albo uzyskać wycenę rzeczoznawcy, otrzymać pieniądze i dopiero później udać się do warsztatu, albo od razu odstawić auto do mechanika i bezgotówkowo rozliczyć naprawę. Wybór ten pozwali właścicielowi uszkodzonego pojazdu na zdecydowanie, co mu się bardziej opłaca.

W przypadku nowych samochodów kierowcy często wybierają wariant bezgotówkowy, który jest wygodniejszy, a w momencie, gdy chcą doprowadzić auto do idealnego stanu w autoryzowanym serwisie, zapewnia pokrycie wszystkich (często wysokich) kosztów. Z drugiej strony właściciele nieco starszych samochodów nierzadko decydują się na wypłatę gotówki i naprawę na własną rękę. W takiej sytuacji mogą zaoszczędzić wybierając tańszy warsztat, zamienniki lub używane części, a nawet zdarza się, że nie naprawiają niektórych kosmetycznych zniszczeń jak porysowany lakier. W ten sposób koszt jest niższy niż określony przez rzeczoznawcę i choć naprawa nie jest idealna, to część pieniędzy z odszkodowania zostaje w kieszeni.

Jak podaje „Rzeczpospolita”, z gotówkowego rozliczenia szkody korzysta aż 60 proc. poszkodowanych. Jednak Związek Rzemiosła Polskiego, Polska Izba Motoryzacji, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów i Związek Dealerów Samochodów chcą, aby to się zmieniło. Ich zdaniem pomoże to zlikwidować szarą strefę – zarówno tę związaną z samymi naprawami, jak i z handlem kradzionymi częściami. Według wyliczeń taka zmiana ma przynieść budżetowi państwa 0,5-0,7 mld zł.

d40afpy

Na razie są to dopiero postulaty skierowane do rządu, ale jeśli taka zmiana weszłaby w życie, kierowcom na pewno by się nie spodobała. Oprócz możliwości uzyskania części pieniędzy z odszkodowania, brak gotówkowego rozliczenia oznaczać będzie też najprawdopodobniej podwyżki polis. Wynika to z faktu, iż bezgotówkowa likwidacja szkody na ogół jest droższa – w takiej sytuacji warsztat nie oszczędza na niczym – a zatem oznacza też większy wydatek dla towarzystwa ubezpieczeniowego.

sj

d40afpy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d40afpy
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj