Warsztaty chcą zmiany zasad wypłaty odszkodowania

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock/Dmitry Kalinovsky

Organizacje związane z branżą motoryzacyjną chcą zmiany przepisów dotyczących naprawy pojazdów w ramach ubezpieczenia – informuje „Rzeczpospolita”. W ten sposób planują chronić swoje interesy i zwracają uwagę, że pomoże to zlikwidować szarą strefę. Z drugiej strony z takiej zmiany nie będą zadowoleni kierowcy.

Dziś, jeśli mamy kolizję lub wypadek, to samochód możemy naprawić na dwa sposoby – albo uzyskać wycenę rzeczoznawcy, otrzymać pieniądze i dopiero później udać się do warsztatu, albo od razu odstawić auto do mechanika i bezgotówkowo rozliczyć naprawę. Wybór ten pozwali właścicielowi uszkodzonego pojazdu na zdecydowanie, co mu się bardziej opłaca.

W przypadku nowych samochodów kierowcy często wybierają wariant bezgotówkowy, który jest wygodniejszy, a w momencie, gdy chcą doprowadzić auto do idealnego stanu w autoryzowanym serwisie, zapewnia pokrycie wszystkich (często wysokich) kosztów. Z drugiej strony właściciele nieco starszych samochodów nierzadko decydują się na wypłatę gotówki i naprawę na własną rękę. W takiej sytuacji mogą zaoszczędzić wybierając tańszy warsztat, zamienniki lub używane części, a nawet zdarza się, że nie naprawiają niektórych kosmetycznych zniszczeń jak porysowany lakier. W ten sposób koszt jest niższy niż określony przez rzeczoznawcę i choć naprawa nie jest idealna, to część pieniędzy z odszkodowania zostaje w kieszeni.

Jak podaje „Rzeczpospolita”, z gotówkowego rozliczenia szkody korzysta aż 60 proc. poszkodowanych. Jednak Związek Rzemiosła Polskiego, Polska Izba Motoryzacji, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów i Związek Dealerów Samochodów chcą, aby to się zmieniło. Ich zdaniem pomoże to zlikwidować szarą strefę – zarówno tę związaną z samymi naprawami, jak i z handlem kradzionymi częściami. Według wyliczeń taka zmiana ma przynieść budżetowi państwa 0,5-0,7 mld zł.

Na razie są to dopiero postulaty skierowane do rządu, ale jeśli taka zmiana weszłaby w życie, kierowcom na pewno by się nie spodobała. Oprócz możliwości uzyskania części pieniędzy z odszkodowania, brak gotówkowego rozliczenia oznaczać będzie też najprawdopodobniej podwyżki polis. Wynika to z faktu, iż bezgotówkowa likwidacja szkody na ogół jest droższa – w takiej sytuacji warsztat nie oszczędza na niczym – a zatem oznacza też większy wydatek dla towarzystwa ubezpieczeniowego.

sj

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro