Warszawskie buspasy nie tylko dla motocyklistów? W innym polskim mieście już tak jest

Motocykliści w Warszawie mają powody do radości. Trochę przedwczesnej, jednak całkowicie uzasadnionej. Oto bowiem już w przyszłym sezonie będą mogli podróżować po buspasach. Pojawiły się jednak, co było niemal pewne, głosy sprzeciwu.

Osobówką po buspasie. Ułatwienie życia kierowcom
Źródło zdjęć: © East News
Mateusz Lubczański

Z buspasów motocykliści skorzystają na ulicy Radzymińskiej oraz na Wisłostradzie. *Przynajmniej przez pierwszy rok, bowiem tyle trwać będą testy. *Zarząd Transportu Miejskiego podjął się monitorowania sytuacji na bieżąco, a całość nadzoruje Wydział Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Biura Polityki Mobilności i Transportu. Jeśli nie pojawią się komplikacje, prawo będzie dotyczyć wszystkich dróg w mieście.

Warszawa późno przyłącza się do tej jakby nie patrzeć szczytnej idei, którą promuje już nie tylko Kraków, Łódź czy Gdańsk, ale i mniejsze ośrodki pokroju Bydgoszczy, Szczecina i Rzeszowa. Gdy jeszcze rok temu zarówno policja jak i sami zainteresowani chwalili sobie to rozwiązanie, stolica wyjątkowo chłodno podchodziła do realizacji odważnego pomysłu. Argumenty były rozmaite – miała wydłużyć się średnia długość podróży autobusów, a poza tym na motocyklu pojadą maksymalnie dwie osoby. W autobusie zmieści się ich nawet 150.

Obraz
© Materiały prasowe

Wypowiedzi pracowników ZTM wskazywały, że do porozumienia szybko nie dojdzie. Jakiekolwiek odstępstwa miały być niezgodne z polityką miejską i stanowić precedens dla innych grup społecznych. Najwyraźniej całkowicie zapomniano o taksówkarzach na buspasach, którzy mogą z nich korzystać od dawna.

Jednoślady wjadą finalnie na dotychczas niedostępną dla nich część jezdni. Na stronie internetowej jednego z większych mediów doszukać można się doszukać głosu sprzeciwu. "Nie wpuszczajcie motocykli na buspasy. Bo wepchną się następni!". Przecież – według statystyk przytoczonych przez autora – motocykliści i tak jeżdżą po buspasach niezależnie od przepisów, a nawet 90 proc. z nich nie przestrzega ograniczeń prędkości. Dodatkowo trują, hałasują, a "wielu nie może się powstrzymać na ulicach nawet przed akrobacjami na jednym kole". I mają jeszcze jeździć po buspasach? Skandal!

Motocykl
© WP.PL | WP.PL

Pomijając dość uproszczony (i zupełnie nieprawdziwy) obraz posiadacza prawa jazdy kategorii A, warto powrócić na chwilę do wspomnianej wcześniej Bydgoszczy. To tutaj po buspasach jeżdżą nie tylko motocykliści, ale i cykliści czy kierowcy przewożący w aucie dwóch pasażerów.

W Warszawie tymczasem można wynająć sobie auto na minuty (i to już z kilku firm), podjechać na kawę elektrycznym skuterem (wynajętym, a co!), a nawet współdzielić kurs w taksówce. Jednak przejazd samochodem elektrycznym po buspasie to nadal dodatkowe 100 złotych oraz jeden punkt karny.

W takiej więc sytuacji udostępnienie motocyklistom buspasów wydaje się musztardą po obiedzie. Ale dobrze, że doszło do skutku. Na kolejne przywileje dla chociażby e-samochodów czy hybryd raczej sobie poczekamy. Wpuszczenie ich na jezdnię przeznaczoną dla autobusów będzie miało miejsce po uruchomieniu planu elektromobilności. Może przynajmniej w Bydgoszczy będzie lepiej...

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne