Warszawa kupuje autobusy napędzane gazem LNG

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Na początku 2015 roku do stolicy trafią pierwsze przegubowe autobusy zasilane skroplonym gazem (LNG); to ekologiczne i tanie w eksploatacji pojazdy - informuje stołeczny ratusz. W czwartek podpisano umowę na dostawę 35 autobusów tego typu i budowę stacji tankowania.

Będą to produkowane w Polsce autobusy marki Solbus; pierwsze mają pojawić się w Warszawie w pierwszym kwartale 2015 r. - Stawiamy na komfort pasażerów, ekologię i ekonomię. LNG to najbardziej przyszłościowy trend w transporcie miejskim i Warszawa znów jest tutaj prekursorem wśród europejskich stolic - powiedział wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. Przedstawiciel Fabryki Autobusów Solbus - firma Lider Trading za dostawę przegubowców, paliwa (przez 10 lat) oraz stacji tankowania do Miejskich Zakładów Autobusowych otrzyma 114 mln zł. Po Warszawie kursuje już 65 wozów Solbus w wersji z silnikiem spalinowym, a w produkcji jest kolejnych 47 przegubowych - mają zostać dostarczone na początku przyszłego roku.

W komunikacie stołecznego ratusza podkreślono, że atutem modeli zasilanych LNG jest czysty proces spalania gazu w komorze silnika, w wyniku którego powstaje głównie dwutlenek węgla oraz woda przy całkowitym braku zadymienia. "Dzięki temu autobusy gazowe spełniają najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6 bez skomplikowanych i drogich systemów oczyszczania spalin, niezbędnych w silnikach diesla. I będą je nadal spełniać nawet po wielu latach eksploatacji" - napisano w komunikacie.

Zaznaczono, że autobusy na LNG spalają mniej paliwa niż autobusy zasilane olejem z silnikami diesla, dzięki czemu MZA zaoszczędzi nawet do 35 proc. kosztów paliwa niezależnie od notowań paliw na giełdach światowych, bowiem cena, którą zapłaci za gaz ziemny, została określona w relacji do oleju napędowego. Podkreślono, że paliwo w postaci płynnej (LNG) ma większą gęstość energetyczną i mniejszą objętość od metanu w postaci gazowej (CNG). Autobusy nie potrzebują więc dużych zbiorników, dzięki czemu mają takie same rozmiary jak autobusy z silnikami diesla, są równie przestronne i komfortowe, a tankowanie trwa zaledwie kilka minut.

Zakup autobusów gazowych to fragment wielkiego programu wymiany taboru MZA. Od 2007 roku spółka kupiła już 811 autobusów za sumę niemal miliarda złotych. 47 kolejnych pojazdów jest w tej chwili w trakcie produkcji.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne