Trwa ładowanie...
20-12-2013 11:11

Warszawa kupuje autobusy napędzane gazem LNG

Warszawa kupuje autobusy napędzane gazem LNGŹródło: zdjęcie producenta
d2xqs7l
d2xqs7l

Na początku 2015 roku do stolicy trafią pierwsze przegubowe autobusy zasilane skroplonym gazem (LNG); to ekologiczne i tanie w eksploatacji pojazdy - informuje stołeczny ratusz. W czwartek podpisano umowę na dostawę 35 autobusów tego typu i budowę stacji tankowania.

Będą to produkowane w Polsce autobusy marki Solbus; pierwsze mają pojawić się w Warszawie w pierwszym kwartale 2015 r. - Stawiamy na komfort pasażerów, ekologię i ekonomię. LNG to najbardziej przyszłościowy trend w transporcie miejskim i Warszawa znów jest tutaj prekursorem wśród europejskich stolic - powiedział wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. Przedstawiciel Fabryki Autobusów Solbus - firma Lider Trading za dostawę przegubowców, paliwa (przez 10 lat) oraz stacji tankowania do Miejskich Zakładów Autobusowych otrzyma 114 mln zł. Po Warszawie kursuje już 65 wozów Solbus w wersji z silnikiem spalinowym, a w produkcji jest kolejnych 47 przegubowych - mają zostać dostarczone na początku przyszłego roku.

W komunikacie stołecznego ratusza podkreślono, że atutem modeli zasilanych LNG jest czysty proces spalania gazu w komorze silnika, w wyniku którego powstaje głównie dwutlenek węgla oraz woda przy całkowitym braku zadymienia. "Dzięki temu autobusy gazowe spełniają najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6 bez skomplikowanych i drogich systemów oczyszczania spalin, niezbędnych w silnikach diesla. I będą je nadal spełniać nawet po wielu latach eksploatacji" - napisano w komunikacie.

Zaznaczono, że autobusy na LNG spalają mniej paliwa niż autobusy zasilane olejem z silnikami diesla, dzięki czemu MZA zaoszczędzi nawet do 35 proc. kosztów paliwa niezależnie od notowań paliw na giełdach światowych, bowiem cena, którą zapłaci za gaz ziemny, została określona w relacji do oleju napędowego. Podkreślono, że paliwo w postaci płynnej (LNG) ma większą gęstość energetyczną i mniejszą objętość od metanu w postaci gazowej (CNG). Autobusy nie potrzebują więc dużych zbiorników, dzięki czemu mają takie same rozmiary jak autobusy z silnikami diesla, są równie przestronne i komfortowe, a tankowanie trwa zaledwie kilka minut.

Zakup autobusów gazowych to fragment wielkiego programu wymiany taboru MZA. Od 2007 roku spółka kupiła już 811 autobusów za sumę niemal miliarda złotych. 47 kolejnych pojazdów jest w tej chwili w trakcie produkcji.

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj