Wakacyjne domy w dobrej cenie. Rynek kamperów
*Popularność kamperów w Europie jest ogromna. Infrastruktura przydatna ich posiadaczom wciąż się powiększa. Właściwie na Starym Kontynencie nie ma już miejsca, gdzie podróż wakacyjnym domem na kółkach byłaby ryzykowna. Także Polacy zaczynają interesować się tą formą turystyki. *
Na rynku są kampery przystosowane do wakacyjnych podróży lub wręcz auta zbudowane specjalnie w tym celu. Prześledziliśmy oferty na otomoto.pl. Spośród kilkuset obecnych w serwisie samochodów większość to popularne marki aut dostawczych, przerobione na kampery. Przeważają samochody używane, ale są i nowe, których cena przekracza 200 tys. zł.
Najwięcej ofert dotyczy samochodów kilkuletnich. Aut wyprodukowanych w latach 2005-2010 jest aż 82. Z każdego z roczników w tym przedziale po 13-18 sztuk. Średnia cena dziesięcioletniego wakacyjnego auta to 67 tys. zł. Wraz z rocznikiem rośnie, aż do 94-98 tys. za pojazd wyprodukowany w 2008 lub 2009 roku. Jednak już średnia cena samochodu sprzed 5 lat to 84 tys. zł. Wiek nie jest jednak najważniejszy. Jeśli przebieg, stan auta i przede wszystkim wyposażenie są atrakcyjne, to nawet za starszy pojazd przyjdzie zapłacić więcej.
Nowsze samochody kosztują już sporo więcej. Auta z lat 2012-2013 są oferowane średnio po 164-168 tys. zł. Prawie nowe, ale ekskluzywne i doskonale wyposażone samochody z zeszłego roku kosztują średnio 284 tys. zł. A całkiem nowe, czyli tegoroczne, lecz mniejsze i słabiej wyposażone, których na otomoto.pl znaleźliśmy bardzo dużo (74), to wydatek ok. 143 tys. zł.
Znacznie tańsze samochody są też dużo starsze. Oferta serwisu pełna jest aut z lat 1995-2000. Kampery z początku tego okresu, a więc dwudziestoletnie, kosztują średnio 30 tys. zł, rok młodsze 35 tys. zł, a z 1999 roku 45 tys. zł. Z każdego z tych roczników jest do kupienia po kilkanaście aut (11-17).
Jakie marki kamperów przeważają na otomoto.pl? Króluje Fiat, który miażdży konkurencję. Przerobiony na kampera Ducato to solidne auto. Różnych roczników tego modelu znaleźć można aż 163 sztuki. Kolejne miejsca na liście zajmują Ford Transit (31 sztuk), Mercedes Spritner (24), Peugeot Boxer (21), Volkswagen Transporter (17) i Citroen Jumper (13). To kampery zbudowane przez wyspecjalizowane firmy na bazie typowych dostawczaków.
W ofercie są jednak także auta mniej znanych marek (powszechnie, bo wśród turystów „siedzących” w kamperach są one znane doskonale). Można kupić po kilka aut takich jak: Dethleffs, Burstner, Hymer, Van-Hool, Adria, czy Knaus.