Od czerwca w Płocku (Mazowieckie) będą obowiązywały ograniczenia w ruchu samochodów ciężarowych o masie ponad 8 ton oraz wiozących materiały niebezpieczne. Pojazdy te będą mogły wjechać do wyznaczonych stref miasta tylko na podstawie specjalnego identyfikatora.
Identyfikatory i zezwolenia, upoważniające do przejazdu w wyłączonych dla ruchu pojazdów ciężkich strefach, będą wydawane bezpłatne. Wnioski przewoźników o ich wystawienie Urząd Miasta Płocka będzie przyjmował od 30 marca.
Dokładny termin wprowadzenia ograniczeń zostanie podany w maju. W związku z nimi zmienione zostanie oznakowanie drogowe na ulicach miasta oraz trasach dojazdowych.
Jak poinformował w czwartek Konrad Kozłowski z biura prasowego płockiego Urzędu Miasta, ciężki ruch tranzytowy oraz pojazdów z materiałami niebezpiecznymi będzie odbywał się tam "bez ograniczeń wyłącznie po drogach, które będą pełnić funkcję stworzonych do tego celu korytarzy komunikacyjnych".
"Od czerwca w wielu miejscach na terenie Płocka zaczną funkcjonować strefy, do których wjazd i poruszanie się pojazdów ciężarowych i przewożących towary niebezpieczne będzie ograniczony i możliwy wyłącznie w oparciu o posiadane zezwolenie w postaci stosownego identyfikatora umieszczonego za przednią szybą po lewej stronie pojazdu" - podkreślił Kozłowski.
Wyjaśnił, iż ciężki ruch tranzytowy oraz z materiałami niebezpiecznymi będzie odbywał się bez ograniczeń wyłącznie po drogach pełniących rolę "stworzonych do tego celu korytarzy komunikacyjnych". Identyfikatory do wjazdu i poruszania się wyznaczonymi ulicami będą musiały posiadać pojazdy przewożące towary niebezpieczne oraz o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton i o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 8 ton.
Z danych płockiego Urzędu Miasta wynika, że w ostatnich latach liczba samochodów ciężarowych przejeżdżających tranzytem przez Płock to kilkadziesiąt tysięcy pojazdów w ciągu roku. Z kolei ilość substancji niebezpiecznych przewożonych przez miasto każdego roku transportem drogowym wynosi ok. 1,4 mln ton - bez uwzględnienia tranzytu.
W Płocku znajduje się zakład główny PKN Orlen, jeden z największych w Europie kompleksów rafineryjno-petrochemicznych, należący do tzw. infrastruktury krytycznej.
Wprowadzenie ograniczeń dla pojazdów ciężarowych i przewożących ładunki niebezpieczne samorząd Płocka realizuje w oparciu o projekt zgłoszony do Budżetu Obywatelskiego Płocka 2013 "Stop Tirom". Jego pomysłodawcy uznali za zasadne wydawanie specjalnych zezwoleń dla pojazdów objętych ograniczeniami, dzięki którym będą one mogły wjeżdżać na określone ulice miasta pod warunkiem spełnienia określonych wymagań.
Proponowane w projekcie zasady przeanalizowały następnie odpowiednie służby, w tym m.in. policja, straż miejska, a także Inspekcja Transportu Drogowego, w efekcie czego zostały one dostosowane do aktualnych potrzeb komunikacyjnych Płocka.