W Łodzi powstała pracownia projektowa współtwórcy słynnej Syrmy (wideo)
Jacek Chrzanowski, absolwent łódzkiej ASP, wraz z międzynarodową grupą projektantów, stworzył Syrma Hypersport Concept - jeden z najlepiej przyjętych samochodów koncepcyjnych na Genewa Motorshow 2015. Teraz grupa designerów otworzyła swoją pracownię w Łodzi i pracuje nad nowym samochodem koncepcyjnym.
Udostępniamy nagranie wideo:
https://wideo.pap.pl/videos/12998/
Pracownia projektowa One One Lab powstała w łódzkim Technoparku. Chrzanowski nie ukrywa, że wybrał Łódź, bo to jego miasto rodzinne. Zespół składa się z 11 designerów, którzy poznali się w Istituto Europeo di Design - Europejskim Instytucie Designu w Turynie.
Ale tylko kilka osób pracuje w pracowni w Łodzi; pozostali działają w swoich krajach i dzięki dostępnym technologiom pracują na odległość. "Budujemy pracownię, w której współpracujemy na odległość z projektantami dzięki nowym technologiom. To nie wymaga, żebyśmy budowali w jakimś konkretnym miejscu. Możemy być w każdym miejscu na świecie i będzie super. A z tego względu, że nasi projektanci są porozrzucani w różnych miejscach, tak naprawdę mamy biuro na całym świecie" - powiedział PAP Chrzanowski. Jako projektant zdobywał on doświadczenie w legendarnej włoskiej Pininfarinie - jednym z najbardziej znanych biur projektowych aut koncepcyjnych i Suzuki Italia.
Pracowania ma się specjalizować w projektowaniu szeroko rozumianych środków transportu. Nie chodzi tylko o samochody, ale także m.in. o pociągi, autobusy, samoloty, helikoptery, jachty, drony a nawet np. deskorolki. Zajmować się ma także projektowaniem wzorów przemysłowych, grafiki użytkowej, architektury wnętrz oraz mody.
Chrzanowski podkreśla, że projektowanie środków transportu zawiera w sobie więcej niż tylko jedną formą projektowania. "Projektowanie transportu to są i formy przemysłowe i wzornictwo, i to jest moda, bo trzeba wnętrze wykonać w odpowiedni sposób i to jest projektowanie grafiki użytkowej, bo mamy np. wyświetlacze" - dodał.
Jak projektuje się samochód koncepcyjny? Wszystko zaczyna się od rysunków. "Później rysunki są rozwijane, tworzy się model w glinie czy drukowany w 3D w wybranej skali, w zależności od etapu projektowania. Zaczyna się od samej idei. Czasami pierwsze rysunki nie przypominają nawet samochodu i to jest chyba najpiękniejsze. Bo rolą projektanta jest przetłumaczyć tę ideę na gotowy obiekt i żeby to było i piękne i funkcjonalne" - podkreślił Chrzanowski.
Przyznał, że projektanci pracują obecnie nad nowym samochodem koncepcyjnym. "Chcielibyśmy go pokazać w kilku miejscach, m.in. w Pekinie: - zdradził, choć nie ujawnił kiedy odbędzie się premiera.
Projektant Aldo H. Schurmann z Meksyku podkreśla, że od designerów oczekuje się różnych efektów, ale nie można ich oczekiwać, jeżeli robi się to samo, w tych samych miejscach. "Jeżeli ludzie myślą o projektowaniu transportu, to z reguły myślą o Włoszech czy Niemczech, ja wierzę, że można zacząć projektować w Polsce" - dodał. Jego zdaniem 11 osób z różnych krajów tworzących zespół projektantów, to mieszanka kultur, doświadczeń, pomysłów. Ich wspólna praca może przynieść "coś innego, nowego i świeżego".
Projektanci chcą współpracować z polskimi firmami i Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi. Zamierzają prowadzić kurs projektowania transportu w ramach Wydziału Wzornictwa i Architektury Wnętrz i liczą, że w przyszłości przyczyni się to do powstania nowego kierunku studiów na łódzkiej ASP. Główne biuro projektowe znajduje się w Łodzi, ale od przyszłego roku ma mieć swój oddział w Bombaju w Indiach.