Trwa ładowanie...

W Jaworznie powstanie autostrada dla rowerów

To będzie pierwsza taka trasa dla rowerów w Polsce. Śmiało można nazwać ją autostradą, bo zastosowane będą tam rozwiązania, jakie wykorzystuje się na drogach szybkiego ruchu - w tym tunel. Pierwsi wielbiciele dwóch kółek pojadą nią we wrześniu 2018 roku.

W Jaworznie powstanie autostrada dla rowerówŹródło: PAP, fot: Bartłomiej Zborowski
d3yfj27
d3yfj27

Dwujezdniową trasę dla rowerzystów, bezkolizyjnie przekraczającą główne drogi między centrum Jaworzna i osiedlem w północno-zachodniej części miasta, zamierza zbudować miejscowy magistrat. To część większego projektu miasta związanego z transportem miejskim.

W przetargu na budowę trasy nazywanej velostradą, która połączy centrum z Osiedlem Stałym (a także innego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Krakowskiej do dzielnicy Bory), jaworznicki samorząd czeka na oferty wykonawców do 30 maja. W 2016 roku miasto wybrało wykonawcę trwających prac nad inną długą drogą rowerową - z Centrum do Ciężkowic przez Jeziorki.

Planowaną velostradę urząd miasta zachwala jako pierwszą taką trasę dla rowerzystów w Polsce. Obie jej oddzielone półmetrowym pasem bezpieczeństwa jezdnie mają mieć po 2,25 m szerokości, co umożliwi jadącym w tym samym kierunku wygodne wyprzedzanie się. Z kolei bezpieczeństwo przejazdu przez drogi dla samochodów zapewnią obiekty inżynierskie -* tunel pod drogą krajową nr 79* oraz mosty nad ul. Kolejową i Piłsudskiego.

Bezkolizyjna trasa została w znacznej części poprowadzona śladem zlikwidowanych przemysłowych linii kolejowych. Zostanie pokryta asfaltem, będzie w pełni oświetlona; na odcinku przebiegającym przez las ma to być oświetlenie wzbudzane ruchem. Wzdłuż jezdni dla rowerów zostanie zbudowany chodnik.

d3yfj27

Budowę mostów rowerowych, o szerokości ponad 5 metrów i długości 32 i 39 metrów, a także tunelu o podobnej szerokości i długości ponad 14 metrów, miasto wydzieliło do osobnej części zamówienia. Powinno ono zostać zrealizowane jeszcze w tym roku.

Orientacyjną wartość całego tego przetargu miasto określiło w planie tegorocznych zamówień publicznych na 5,9 mln zł netto. Jego nazwę opatrzono skrótem MCIT, czyli Miejskie Centrum Integracji Transportu. To samo oznaczenie nosi kilka innych zaplanowanych postępowań, których efektem ma być przebudowa kompleksu przystanków w ścisłym centrum, w rejonie Placu Górników, do funkcjonalności centrum przesiadkowego.

Elementem Miejskiego Centrum Integracji Transportu w Jaworznie ma stać się system roweru publicznego, w pierwszym etapie oparty na 20 stacjach wypożyczeń i co najmniej 200 rowerach.

d3yfj27
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3yfj27
Więcej tematów