Na początek drugiej połowy roku samorząd Rybnika planuje ogłosić przetarg na budowę tamtejszego głównego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna. Szacowana na ok. 350 mln zł inwestycja miałaby powstać do końca 2019 r.
Cała Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowobudowaną trasą o długości ok. 60 km. W inwestycjach obejmujących jej poszczególne odcinki uczestniczą gminy, powiaty i samorząd woj. śląskiego. Praktycznie gotowy jest już fragment od Pszczyny do Żor. Kolejny, kilkunastokilometrowy, ma przeciąć Rybnik.
Jak wynika ze środowej informacji rybnickiego magistratu, ostatnio przygotowania do planowanej tam już w latach 70. ub. wieku inwestycji znacznie przyspieszyły. Choć proces projektowania rozpoczął się w 2011 r., w ub. roku miasto podzieliło budowę całej trasy na dwa etapy i stworzyło montaż finansowy w oparciu o kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i wsparcie unijne.
Obecnie koszt całego przedsięwzięcia związanego z pierwszym etapem budowy trasy jest szacowany na 433,7 mln zł. Ok. 83 mln zł z tej kwoty to planowane odszkodowania. Przy wkładzie miasta na poziomie 134 mln zł (w całości z EBI) jego władze wnioskowały o 290 mln zł z puli środków na drogi wojewódzkie w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Projekt wybrano do dofinansowania pod koniec kwietnia br.
W pierwszym etapie budowy trasy w Rybniku powstać ma dwujezdniowy odcinek o długości 12,74 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej (dalej droga do granicy z sąsiednimi Rydułtowami ma być już jednojezdniowa). Równolegle ma też powstawać tzw. droga śródmiejska - alternatywne połączenie ze ścisłym centrum dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej.
W środę rybnicki samorząd podpisał umowę na wykonanie wycen nieruchomości kolidujących z przygotowywaną inwestycją (rzeczoznawcy powinni zacząć swą pracę w przyszłym tygodniu). Miasto wciąż czeka na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dopiero potem wojewoda śląski będzie mógł wydać decyzje, które pozwolą wypłacić odszkodowania. Zgodnie z przewidywanymi terminami będą one mogły być wypłacane na przełomie III i IV kw. br., a mieszkańcy będą musieli opuścić nieruchomości w I kw. 2017 r.
Samorząd Rybnika akcentuje, że ponieważ posiadaczom nieruchomości na terenach, przez które przebiegać będzie trasa, przez lata towarzyszyła niepewność co do ich przyszłości (przy braku możliwości sprzedaży gruntów czy też inwestowania w ich w rozwój), miasto chce im zapewnić specjalne rozwiązania. To m.in. premie za szybkie przekazanie nieruchomości, zaliczki na poczet odszkodowań, mieszkania tymczasowe dla tych, którzy nie zdążą zmienić miejsce zamieszkania czy magazyn na ich rzeczy.
Początkiem planowanej Drogi Regionalnej jest zbudowana już przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach północna obwodnica Pszczyny wraz z jej bezkolizyjnym połączeniem z przebiegającą przez to miasto drogą krajową nr 1. Nowa jednojezdniowa, dwupasmowa droga prowadzi do wyremontowanego odcinka drogi nr 935 wiodącego od granicy Pszczyny, przez Radostowice, Kobielice i Suszec do granicy Żor.
Żory zbudowały na swoim terenie nowe, również jednojezdniowe odcinki trasy omijające - jako Północna Obwodnica - centrum tego miasta i łączące je z autostradą A1. Obecnie Droga Regionalna kończy się krótkim, przygotowanym do rozbudowy do dwóch jezdni odcinkiem łączącym węzeł autostrady A1 z rondem u granicy Żor i Rybnika.
Za dokumentację projektową dla kolejnego fragmentu - od Rydułtów przez Lyski, Gaszowice, Kornowac i Racibórz po skrzyżowanie z drogą krajową nr 45 w gminie Rudnik - odpowiada samorząd Raciborza. Koszt budowy odcinka o długości ok. 25 km szacowano wstępnie na 900 mln zł.
Z Drogą Regionalną Racibórz-Pszczyna w Rydułtowach ma w przyszłości łączyć się Droga Główna Południowa ułatwiająca ruch w rejonie m.in. Wodzisławia Śląskiego i Jastrzębia Zdroju. Obecnie istnieje ona na terenie Jastrzębia Zdroju; pod koniec br. ma być też gotowa powstająca obwodnica sąsiednich Pawłowic.