Volkswagen XL1 testowany w upale
Volkswagen założył sobie bardzo ambitny cel - stworzyć samochód, który zużywa mniej niż 1 l paliwa na 100 km. Po wielu latach planowania i projektowania model XL1 już jeździ, a jego produkcja seryjna ma rozpocząć się w 2013 roku.
Kilka miesięcy temu informowaliśmy o zimowych testach tego niezwykłego samochodu hybrydowego. Teraz przyszedł czas na zupełnie inne warunki. Dwa egzemplarze XL1 zauważono podczas testów w upalnej Hiszpanii. Co ciekawe modele te nieco różniły się od siebie. Pierwszy z nich, w kolorze srebrnym, nie posiadał klasycznych lusterek, a jedynie kamery. W ten sposób inżynierowie chcieli maksymalnie zmniejszyć opór powietrza modelu XL1 (współczynnik to zaledwie 0,186). Drugi egzemplarz (bez lakieru) został wyposażony w lusterka. Które rozwiązanie trafi do finalnego modelu? Jeszcze nie wiadomo.
Volkswagen zapowiada, że XL1 zużywa tylko 0,9 l/ 100 km. Tak niski wynik jest możliwy dzięki zastosowaniu wszelkich zabiegów zmniejszających spalanie. Oprócz wspomnianego niskiego oporu powietrza, auto zostało wykonane z lekkich materiałów, takich jak włókno węglowe i dzięki temu wazy tylko 795 kg. Za napęd odpowiada hybryda, która składa się z dwucylindrowego silnika Diesla o mocy 48 KM i jednostki elektrycznej dostarczającej kolejne 27 KM. Ekonomiczną jazdę ma też wspomagać 7-biegowa skrzynia DSG.
Zaobserwowano też, że wnętrze samochodu nie będzie się znacznie różnić od wersji koncepcyjnej. Mimo zastosowania egzotycznych materiałów samochód będzie prosty. Z drugiej strony zaawansowana technologia oznacza, że XL1 nie będzie tanim autem. Dokładna cena nie jest jeszcze znana, ale na pewno na ekologicznego Volkswagena będą mogli sobie pozwolić jedynie nieliczni. Z tego powodu XL1 należy traktować bardziej jak doświadczenie inżynieryjne, które w niewielkiej liczbie trafi na drogi.
sj