Nowe Ducati Multistrada V2 - waga lekka
Ducati zaprezentowało nową generację Multistrady z silnikiem V2. Pod kątem inżynierskim, a więc i właściwości jezdnych, to prawdziwa rewolucja. Dużo lżejszy jest nie tylko silnik, ale też cała konstrukcja turystycznego motocykla.
Nie trzeba było nazywać się Holmes czy Poirot, aby domyślić się, że skoro nowy, lekki silnik V2 od Ducati został zapowiedziany w dwóch wersjach - 120 KM i 115 KM - to ta pierwsza trafi do Panigale i Streetfightera, natomiast druga do Multistrady. Niedawno Włosi pokazali sporta i nakeda, a teraz przyszedł czas na turystyka. Przypomnę tylko, że maksymalna moc rozwijana jest przy 10 750 obr./min, a maksymalny moment obrotowy równy 92,1 Nm przy 8250 obr./min. Niższe topowe wartości oczywiście związane są tym, że poświęcono je dla bardziej płaskiego przebiegu momentu, tak przydatnego w motocyklach turystycznych. Zatem w przedziale 3500-11 000 obr./min moment obrotowy nie spada poniżej 75 proc. maksymalnego.
Już przy okazji premiery silnika Ducati chwaliło się jego niewielką masą - waży on tylko 54,9 kg. Jednak inżynierowie z Borgo Panigale odchudzili też całą konstrukcję mniejszej Multistrady, która jest aż o 18 kg lżejsza od poprzedniej generacji, co oznacza, że bez paliwa waży 199 kg (202 kg w przypadku Multistrady V2 S z elektronicznie sterowanym zawieszeniem Ducati Skyhook).
Ergonomię i łatwość jazdy poprawia fakt, że nowy motocykl jest węższy. Do tego ma regulowane siedzisko - standardowo może ono być na wysokości 850 lub 830 mm, ale są też dostępne akcesoryjne wersje 870 i 810 mm, a półaktywne zawieszenie DSS w V2 S może obniżyć siedzenie nawet do 790 mm. Zatem niezależnie od wzrostu każdy może dostosować motocykl pod swoje potrzeby. Obie wersje Multistrady (standardowa i S) mają z przodu 19-calowe koło, a z tyłu mierzące 17 cali. Opony to Pirelli Scorpion Trail II, natomiast hamulce dostarcza Brembo (dwie tarcze 320 mm z przodu i pojedyncza 265 mm z tyłu). Skok zawieszenia to 170 mm.
Oczywiście nie zabrakło rozbudowanej elektroniki, czyli trybów jazdy, nowego komputera pokładowego z 5-calowym wyświetlaczem, tempomatu czy ulepszonego quickshiftera. V2 S ma też nawigację. Motocykl można wyposażyć w kufry - plastikowe o pojemności 60 l lub metalowe, mieszczące 76 l. Fani bardziej adventure’owego stylu natomiast mogą wybrać szprychowe koła. Nowe Ducati Multistrada V2 trafi do salonów w styczniu 2025 r. i będzie też dostępne w wersji na prawo jazdy kategorii A2.