Nowy silnik V2 Ducati to najlżejszy dwucylindrowiec w historii włoskiej marki
Jak można uzyskać lepsze osiągi? Podnosząc moc lub zmniejszając masę. I wie o tym Ducati, czego owocem jest nowy silnik V2 marki z Borgo Panigale. Jest to najlżejsza dwucylindrowa jednostka w historii tego producenta, a kuracja odchudzająca była tak skuteczna, że nic dziwnego, iż Włosi tak się nią chwalą.
Przy premierach nowych silników najczęściej słyszymy o maksymalnej mocy lub momencie obrotowym. Ewentualnie o rozkładzie tego ostatniego. I oczywiście są to niezwykle ważne parametry, ale producenci rzadko jako najważniejszą cechę nowej jednostki przedstawiają jej masę. A nie zapominajmy, że w przypadku motocykla, ważącego często sporo poniżej 200 kg, silnik odpowiada za sporą część tej wartości.
To właśnie lekkość całego motocykla wpływa na jego właściwości jezdne i inżynierowie prowadzą ciągłą walkę z kilogramami. Dlatego Ducati mocno przyłożyło się do konturowania nowego silnika V2, który waży 54,4 kg. Jeśli potrzebujecie jakiegoś porównania, to Desmodue w Scramblerze jest o 5,82 kg cięższe, Testastretta Evoluzione waży o 5,89 kg więcej, a Superquadro 955 aż o 9 kg.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Test: Ferrari 12Cilindri - prawdziwa wartość V12
Nowe V2 o pojemności 890 cm3 będzie montowane w różnych motocyklach, co oznacza, że Ducati od razu przygotowała dwie jego odmiany o różnych charakterystykach - jedna generuje 120 KM, a druga 115 KM (w obu przypadkach przy 10 750 obr./min). Jeśli chodzi o moment obrotowy jest to 93,3 Nm lub 92,1 Nm przy 8250 obr./min. Ale najważniejszy będzie tu różny przebieg momentu. Limit obrotów na piątym oraz szóstym biegu wynosi 11 350 obr./min.
Nowy silnik ma zmienne fazy rozrządu, dzięki czemu ponad 70 proc. maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne już przy 3000 obr./min, a między 3500 a 11 000 obr./min wartość ta nie spada poniżej 80 proc. Oczywiście nowa jednostka V2 spełnia normę Euro5+. Dodatkowo silnik będzie dostępny w zmniejszonej mocy, dostosowanej do kategorii A2.
Średnica i skok tłoka wynoszące odpowiednio 96 i 61,5 mm dają współczynnik średnica/skok na poziomie 1,56, co jest wartością pośrednią pomiędzy silnikami Testastretta i Superquadro. Dzięki temu generuje on wyższą moc maksymalna aniżeli ten pierwszy, jednocześnie będąc bardziej przyjazny w codziennym użytkowaniu niż sportowa jednostka Superquadro.
Dodatkowo 115-konna odmiana będzie wyposażona w większy alternator, co zapewni więcej prądu urządzeniom pokładowym. To zapewne oznacza zastosowanie tej jednostki przede wszystkim w Multistradzie V2.