Nowy silnik V2 Ducati to najlżejszy dwucylindrowiec w historii włoskiej marki

Jak można uzyskać lepsze osiągi? Podnosząc moc lub zmniejszając masę. I wie o tym Ducati, czego owocem jest nowy silnik V2 marki z Borgo Panigale. Jest to najlżejsza dwucylindrowa jednostka w historii tego producenta, a kuracja odchudzająca była tak skuteczna, że nic dziwnego, iż Włosi tak się nią chwalą.

Nowy silnik V2 DucatiNowy silnik V2 Ducati
Źródło zdjęć: © Ducati
Szymon Jasina

Przy premierach nowych silników najczęściej słyszymy o maksymalnej mocy lub momencie obrotowym. Ewentualnie o rozkładzie tego ostatniego. I oczywiście są to niezwykle ważne parametry, ale producenci rzadko jako najważniejszą cechę nowej jednostki przedstawiają jej masę. A nie zapominajmy, że w przypadku motocykla, ważącego często sporo poniżej 200 kg, silnik odpowiada za sporą część tej wartości.

To właśnie lekkość całego motocykla wpływa na jego właściwości jezdne i inżynierowie prowadzą ciągłą walkę z kilogramami. Dlatego Ducati mocno przyłożyło się do konturowania nowego silnika V2, który waży 54,4 kg. Jeśli potrzebujecie jakiegoś porównania, to Desmodue w Scramblerze jest o 5,82 kg cięższe, Testastretta Evoluzione waży o 5,89 kg więcej, a Superquadro 955 aż o 9 kg.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Ferrari 12Cilindri - prawdziwa wartość V12

Nowe V2 o pojemności 890 cm3 będzie montowane w różnych motocyklach, co oznacza, że Ducati od razu przygotowała dwie jego odmiany o różnych charakterystykach - jedna generuje 120 KM, a druga 115 KM (w obu przypadkach przy 10 750 obr./min). Jeśli chodzi o moment obrotowy jest to 93,3 Nm lub 92,1 Nm przy 8250 obr./min. Ale najważniejszy będzie tu różny przebieg momentu. Limit obrotów na piątym oraz szóstym biegu wynosi 11 350 obr./min.

Nowy silnik ma zmienne fazy rozrządu, dzięki czemu ponad 70 proc. maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne już przy 3000 obr./min, a między 3500 a 11 000 obr./min wartość ta nie spada poniżej 80 proc. Oczywiście nowa jednostka V2 spełnia normę Euro5+. Dodatkowo silnik będzie dostępny w zmniejszonej mocy, dostosowanej do kategorii A2.

Nowy silnik V2 Ducati
Nowy silnik V2 Ducati © Ducati

Średnica i skok tłoka wynoszące odpowiednio 96 i 61,5 mm dają współczynnik średnica/skok na poziomie 1,56, co jest wartością pośrednią pomiędzy silnikami Testastretta i Superquadro. Dzięki temu generuje on wyższą moc maksymalna aniżeli ten pierwszy, jednocześnie będąc bardziej przyjazny w codziennym użytkowaniu niż sportowa jednostka Superquadro.

Dodatkowo 115-konna odmiana będzie wyposażona w większy alternator, co zapewni więcej prądu urządzeniom pokładowym. To zapewne oznacza zastosowanie tej jednostki przede wszystkim w Multistradzie V2.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇