Nowy silnik V2 Ducati to najlżejszy dwucylindrowiec w historii włoskiej marki

Jak można uzyskać lepsze osiągi? Podnosząc moc lub zmniejszając masę. I wie o tym Ducati, czego owocem jest nowy silnik V2 marki z Borgo Panigale. Jest to najlżejsza dwucylindrowa jednostka w historii tego producenta, a kuracja odchudzająca była tak skuteczna, że nic dziwnego, iż Włosi tak się nią chwalą.

Nowy silnik V2 DucatiNowy silnik V2 Ducati
Źródło zdjęć: © Ducati
Szymon Jasina

Przy premierach nowych silników najczęściej słyszymy o maksymalnej mocy lub momencie obrotowym. Ewentualnie o rozkładzie tego ostatniego. I oczywiście są to niezwykle ważne parametry, ale producenci rzadko jako najważniejszą cechę nowej jednostki przedstawiają jej masę. A nie zapominajmy, że w przypadku motocykla, ważącego często sporo poniżej 200 kg, silnik odpowiada za sporą część tej wartości.

To właśnie lekkość całego motocykla wpływa na jego właściwości jezdne i inżynierowie prowadzą ciągłą walkę z kilogramami. Dlatego Ducati mocno przyłożyło się do konturowania nowego silnika V2, który waży 54,4 kg. Jeśli potrzebujecie jakiegoś porównania, to Desmodue w Scramblerze jest o 5,82 kg cięższe, Testastretta Evoluzione waży o 5,89 kg więcej, a Superquadro 955 aż o 9 kg.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Ferrari 12Cilindri - prawdziwa wartość V12

Nowe V2 o pojemności 890 cm3 będzie montowane w różnych motocyklach, co oznacza, że Ducati od razu przygotowała dwie jego odmiany o różnych charakterystykach - jedna generuje 120 KM, a druga 115 KM (w obu przypadkach przy 10 750 obr./min). Jeśli chodzi o moment obrotowy jest to 93,3 Nm lub 92,1 Nm przy 8250 obr./min. Ale najważniejszy będzie tu różny przebieg momentu. Limit obrotów na piątym oraz szóstym biegu wynosi 11 350 obr./min.

Nowy silnik ma zmienne fazy rozrządu, dzięki czemu ponad 70 proc. maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne już przy 3000 obr./min, a między 3500 a 11 000 obr./min wartość ta nie spada poniżej 80 proc. Oczywiście nowa jednostka V2 spełnia normę Euro5+. Dodatkowo silnik będzie dostępny w zmniejszonej mocy, dostosowanej do kategorii A2.

Nowy silnik V2 Ducati
Nowy silnik V2 Ducati © Ducati

Średnica i skok tłoka wynoszące odpowiednio 96 i 61,5 mm dają współczynnik średnica/skok na poziomie 1,56, co jest wartością pośrednią pomiędzy silnikami Testastretta i Superquadro. Dzięki temu generuje on wyższą moc maksymalna aniżeli ten pierwszy, jednocześnie będąc bardziej przyjazny w codziennym użytkowaniu niż sportowa jednostka Superquadro.

Dodatkowo 115-konna odmiana będzie wyposażona w większy alternator, co zapewni więcej prądu urządzeniom pokładowym. To zapewne oznacza zastosowanie tej jednostki przede wszystkim w Multistradzie V2.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła