| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-0-1.jpeg',500,375) ) |
| --- | Terenowo-rekreacyjny Touareg przeszedł niewielki face-lifting, a paleta jego silników została wzbogacona o nowoczesną jednostkę 4.2 V8 FSI. Auto po raz pierwszy zostało zaprezentowane podczas jesiennego Mondial de l`Automobile w Paryżu, ale dopiero teraz wchodzi na światowe rynki.
Mimo niewielkich zmian zewnętrznych, według przedstawicieli niemieckiego koncernu, w samochodzie zastosowano ponad 2300 nowych elementów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-0-2.jpeg',500,375) ) |
| --- | Volkswagen zwraca na siebie uwagę muskularną sylwetką i sporymi rozmiarami (475 cm długości, 192 szerokości i 172 wysokości). Nowego Touarega można rozpoznać m.in. po innym kształcie reflektorów oraz zmienionej osłonie chłodnicy. Nowy kształt zyskały także przedni i tylny zderzak oraz tylny spoiler. Wprowadzono nowe obręcze kół ze stopów metali lekkich oraz aerodynamiczne lusterka.
Podobnie jak w poprzednim modelu samonośne nadwozie jest przestronne i bardzo dobrze wykończone. Wykonane z wysokiej jakości materiałów wnętrze pełne chromu i drewna sprawia, żeczujemy się w tym aucie jak w klasycznej limuzynie. Nic dziwnego, bo sporo elementów zapożyczono z luksusowego Phaetona.
Do tego dochodzi bogate wyposażenie seryjne (patrz tabelka) z innowacyjnym systemem ABSplus, który skraca drogę hamowania na niestabilnym podłożu nawet do 20 proc.
Natomiast 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic jest standardem w wersjach z najmocniejszymi silnikami. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-03.jpeg',500,375) ) |
| --- | Trzeba jeszcze dodać, że Touareg jest pierwszym samochodem terenowym na świecie wyposażonym w wysokiej klasy system nagłośnieniowy duńskiej firmy Dynaudio.
Silniki
Do napędu nowego Touarega posłużą benzynowe jednostki 3.6 V6 FSI/280 KM i 4.2 V8 FSI, oraz turbodiesle 2.5 R5 TDI/174 KM, 3.0 V6 TDI-CR/225 KM i 5.0 V10 TDI/313 KM. Jedynie 4.2 V8 FSI jest całkowicie nowym silnikiem w ofercie tego modelu, wszystkie pozostałe jednostki napędowe pracowały pod maską poprzedniej wersji Touarega.
Tym samym terenowy Volkswagen jest pierwszym modelem tej firmy dostępnym z ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa. Motor ten zastąpił przestarzałą 310-konną jednostkę 4,2 l, która była o ponad 18 tys. droższa od nowego modelu!
Z tym silnikiem Touareg dostępny jest tylko ze skrzynią Tiptronic i jak można się domyślić – do oszczędnych nie należy. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-04.jpeg',500,375) ) |
| --- | Producent podaje średnie spalanie na poziomie 13,8 l, ale podczas pierwszych jazd testowych wskazania komputera pokładowego zapowiadały, że nie lada sztuką będzie utrzymanie zużycia paliwa poniżej 20 l /100 km.
Jazda
W czasie jazdy atutem Touarega jest napęd na cztery koła z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, a także niezależne wielowahaczowe zawieszenie. W opcji można dokupić pneumatyczne zawieszenie ze stałą, elektroniczną regulacją pracy amortyzatorów i regulowanym prześwitem. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-05.jpeg',500,375) ) |
| --- | Natomiast w trudniejszym terenie kierowcę wesprze reduktor.
Touareg bardzo dobrze zachowuje się na asfaltowej jezdni – w tej wersji silnikowej rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 7,5 s, a przy tym jego gabaryty i ciężar nie przeszkadzają w stabilnej jeździe, gwarantując jednocześnie pasażerom komfort limuzyny. Duże, wygodne przednie siedzenia posiadają elektryczną regulację wysokości, odległości oraz podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Regulowana w dwóch płaszczyznach czteroramienna kierownica, pokryta jest skórą i posiada przyciski do regulacji komputera pokładowego i systemu audio.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-06.jpeg',500,375) ) |
| --- | Problemów nie powinno być także po zjechaniu z utwardzonej drogi. 350-konny silnik sprawia, że Touareg w żadnym stopniu nie przypomina ociężałej terenówki. Motor „ciągnie” już od najniższych obrotów, co jest szczególnie przydatne, gdy jedziemy po bezdrożach. Zawieszenie zdaje egzamin zarówno w terenie, jak i na szutrowym szlaku. Gorzej z oponami – typowo szosowe, w które wyposażono testowy egzemplarz, nie zdają egzaminu na piaszczystym czy błotnistym podłożu.
Volkswagen jak zwykle nie zapomniał o nowoczesnych rozwiązaniach. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-07.jpeg',500,375) ) |
| --- | O ABSplus już wspomnieliśmy, ale na uwagę zasługuje także układ zachowania odległości Adaptive Cruise Control z nową funkcją Follow-to-Stop, który wykorzystując radar automatycznie przyhamowuje samochód w niebezpiecznych sytuacjach, kiedy np. zbyt szybko zbliżamy się do poprzedzającego nas pojazdu.
Innym ciekawym rozwiązaniem jest asystent zmiany pasa ruchu Side Scan, który sygnalizuje zagrożenie lampkami zamontowanymi w obudowach lusterek wstecznych, eliminując tzw. martwe pole.
Podsumowanie
Ideą twórców Touarega było stworzenie nowoczesnego samochodu terenowego, który doskonale spisuje się zarówno na autostradach, jak i w mniej wymagającym terenie, a przy tym zapewnia luksus i bezpieczeństwo w podróży. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-09.jpeg',375,500) ) |
| --- | Model ten w poprzednim wcieleniu zyskał uznanie nawet w USA, ale czy kosmetyczne zmiany i nowy silnik wystarczą do utrzymania wysokiej pozycji?
W Polsce nowego Touarega będzie można kupić w marcu. Za najtańszą odmianę z silnikiem 2.5 R5 TDI i 6-stopniową manualną skrzynią biegów trzeba będzie zapłacić 211 490 zł (o ponad 11 tys. mniej niż za poprzedni model), natomiast testowany egzemplarz z silnikiem 4.2 V8 FSI kosztuje 309 790 zł.
Co to jest ABSplus?
Nowy system zapobiegający blokowaniu się kół został stworzony specjalnie z myślą o samochodach terenowych. ABSplus skraca drogę hamowania pojazdu poruszającego się po nieutwardzonym podłożu (piasek, trawa, żwir) aż o 20 proc.
Skrócenie drogi hamowania na luźnym podłożu wiąże się z koniecznością rozpoznania przez ABSplus (we współpracy z układem czujników ESP) jakości nawierzchni. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-10.jpeg',500,375) ) |
| --- | Luźne podłoża mają współczynnik tarcia o spektrum µ = 0,4 do µ = 0,65. W takich warunkach maksymalne hamowanie zostaje osiągnięte przy 100-procentowym poślizgu hamulców (zablokowane koła). Przy tego typu manewrach pojazd staje się niestabilny i nie reaguje na ruchy kierownicy. W tym momencie do działania wkracza ABSplus. Obok dużego poślizgu wprowadza on regularnie fazy o niewielkim poślizgu, dzięki czemu uzyskana zostaje optymalna droga hamowania i optymalna stabilność pojazdu.
Typ silnika | Benzynowy, V8 FSI |
---|---|
Ilość cylindrów | 8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 4163 |
Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 350/6800 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 440/3500 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 7,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 234 |
Zużycie paliwa miasto/poza miastem (l/100 km) | 19,7/10,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 475,4x192,8x172,6 |
Rozstaw osi (cm) | 285,5 |
Pojemność bagażnika (l) | 555/1570 |
Koła/opony | 8 Jx18 / 255/55 R18 |
Cena (zł) | 309 790 |
Wybrane wyposażenie:
| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABSplus | S |
| Układ ESP | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Automatyczna skrzynia biegów Tiptronic | S |
| Tempomat | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa | S |
| System kontroli parkowania przód/tył | 3140 zł |
| Ogrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby | S |
| Czujnik deszczu | S |
| Elektrycznie regulowane przednie fotele | S |
| Skórzana tapicerka | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S |
S – wyposażenie seryjne
Autor: Tomasz Szmandra |
|
| --- |