Volkswagen Touareg 4.2 V8 FSI – pierwsza jazda

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-0-1.jpeg',500,375) ) |
| --- | Terenowo-rekreacyjny Touareg przeszedł niewielki face-lifting, a paleta jego silników została wzbogacona o nowoczesną jednostkę 4.2 V8 FSI. Auto po raz pierwszy zostało zaprezentowane podczas jesiennego Mondial de l`Automobile w Paryżu, ale dopiero teraz wchodzi na światowe rynki.

Mimo niewielkich zmian zewnętrznych, według przedstawicieli niemieckiego koncernu, w samochodzie zastosowano ponad 2300 nowych elementów.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-0-2.jpeg',500,375) ) |
| --- | Volkswagen zwraca na siebie uwagę muskularną sylwetką i sporymi rozmiarami (475 cm długości, 192 szerokości i 172 wysokości). Nowego Touarega można rozpoznać m.in. po innym kształcie reflektorów oraz zmienionej osłonie chłodnicy. Nowy kształt zyskały także przedni i tylny zderzak oraz tylny spoiler. Wprowadzono nowe obręcze kół ze stopów metali lekkich oraz aerodynamiczne lusterka.

Podobnie jak w poprzednim modelu samonośne nadwozie jest przestronne i bardzo dobrze wykończone. Wykonane z wysokiej jakości materiałów wnętrze pełne chromu i drewna sprawia, żeczujemy się w tym aucie jak w klasycznej limuzynie. Nic dziwnego, bo sporo elementów zapożyczono z luksusowego Phaetona.

Do tego dochodzi bogate wyposażenie seryjne (patrz tabelka) z innowacyjnym systemem ABSplus, który skraca drogę hamowania na niestabilnym podłożu nawet do 20 proc.

Natomiast 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic jest standardem w wersjach z najmocniejszymi silnikami. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-03.jpeg',500,375) ) |
| --- | Trzeba jeszcze dodać, że Touareg jest pierwszym samochodem terenowym na świecie wyposażonym w wysokiej klasy system nagłośnieniowy duńskiej firmy Dynaudio.

Silniki

Do napędu nowego Touarega posłużą benzynowe jednostki 3.6 V6 FSI/280 KM i 4.2 V8 FSI, oraz turbodiesle 2.5 R5 TDI/174 KM, 3.0 V6 TDI-CR/225 KM i 5.0 V10 TDI/313 KM. Jedynie 4.2 V8 FSI jest całkowicie nowym silnikiem w ofercie tego modelu, wszystkie pozostałe jednostki napędowe pracowały pod maską poprzedniej wersji Touarega.

Tym samym terenowy Volkswagen jest pierwszym modelem tej firmy dostępnym z ośmiocylindrowym silnikiem benzynowym wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa. Motor ten zastąpił przestarzałą 310-konną jednostkę 4,2 l, która była o ponad 18 tys. droższa od nowego modelu!

Z tym silnikiem Touareg dostępny jest tylko ze skrzynią Tiptronic i jak można się domyślić – do oszczędnych nie należy. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-04.jpeg',500,375) ) |
| --- | Producent podaje średnie spalanie na poziomie 13,8 l, ale podczas pierwszych jazd testowych wskazania komputera pokładowego zapowiadały, że nie lada sztuką będzie utrzymanie zużycia paliwa poniżej 20 l /100 km.

Jazda

W czasie jazdy atutem Touarega jest napęd na cztery koła z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, a także niezależne wielowahaczowe zawieszenie. W opcji można dokupić pneumatyczne zawieszenie ze stałą, elektroniczną regulacją pracy amortyzatorów i regulowanym prześwitem. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-05.jpeg',500,375) ) |
| --- | Natomiast w trudniejszym terenie kierowcę wesprze reduktor.

Touareg bardzo dobrze zachowuje się na asfaltowej jezdni – w tej wersji silnikowej rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 7,5 s, a przy tym jego gabaryty i ciężar nie przeszkadzają w stabilnej jeździe, gwarantując jednocześnie pasażerom komfort limuzyny. Duże, wygodne przednie siedzenia posiadają elektryczną regulację wysokości, odległości oraz podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Regulowana w dwóch płaszczyznach czteroramienna kierownica, pokryta jest skórą i posiada przyciski do regulacji komputera pokładowego i systemu audio.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-06.jpeg',500,375) ) |
| --- | Problemów nie powinno być także po zjechaniu z utwardzonej drogi. 350-konny silnik sprawia, że Touareg w żadnym stopniu nie przypomina ociężałej terenówki. Motor „ciągnie” już od najniższych obrotów, co jest szczególnie przydatne, gdy jedziemy po bezdrożach. Zawieszenie zdaje egzamin zarówno w terenie, jak i na szutrowym szlaku. Gorzej z oponami – typowo szosowe, w które wyposażono testowy egzemplarz, nie zdają egzaminu na piaszczystym czy błotnistym podłożu.

Volkswagen jak zwykle nie zapomniał o nowoczesnych rozwiązaniach. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-07.jpeg',500,375) ) |
| --- | O ABSplus już wspomnieliśmy, ale na uwagę zasługuje także układ zachowania odległości Adaptive Cruise Control z nową funkcją Follow-to-Stop, który wykorzystując radar automatycznie przyhamowuje samochód w niebezpiecznych sytuacjach, kiedy np. zbyt szybko zbliżamy się do poprzedzającego nas pojazdu.

Obraz

Innym ciekawym rozwiązaniem jest asystent zmiany pasa ruchu Side Scan, który sygnalizuje zagrożenie lampkami zamontowanymi w obudowach lusterek wstecznych, eliminując tzw. martwe pole.

Podsumowanie

Ideą twórców Touarega było stworzenie nowoczesnego samochodu terenowego, który doskonale spisuje się zarówno na autostradach, jak i w mniej wymagającym terenie, a przy tym zapewnia luksus i bezpieczeństwo w podróży. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-09.jpeg',375,500) ) |
| --- | Model ten w poprzednim wcieleniu zyskał uznanie nawet w USA, ale czy kosmetyczne zmiany i nowy silnik wystarczą do utrzymania wysokiej pozycji?

W Polsce nowego Touarega będzie można kupić w marcu. Za najtańszą odmianę z silnikiem 2.5 R5 TDI i 6-stopniową manualną skrzynią biegów trzeba będzie zapłacić 211 490 zł (o ponad 11 tys. mniej niż za poprzedni model), natomiast testowany egzemplarz z silnikiem 4.2 V8 FSI kosztuje 309 790 zł.

Co to jest ABSplus?

Nowy system zapobiegający blokowaniu się kół został stworzony specjalnie z myślą o samochodach terenowych. ABSplus skraca drogę hamowania pojazdu poruszającego się po nieutwardzonym podłożu (piasek, trawa, żwir) aż o 20 proc.

Skrócenie drogi hamowania na luźnym podłożu wiąże się z koniecznością rozpoznania przez ABSplus (we współpracy z układem czujników ESP) jakości nawierzchni. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11846/touareg-10.jpeg',500,375) ) |
| --- | Luźne podłoża mają współczynnik tarcia o spektrum µ = 0,4 do µ = 0,65. W takich warunkach maksymalne hamowanie zostaje osiągnięte przy 100-procentowym poślizgu hamulców (zablokowane koła). Przy tego typu manewrach pojazd staje się niestabilny i nie reaguje na ruchy kierownicy. W tym momencie do działania wkracza ABSplus. Obok dużego poślizgu wprowadza on regularnie fazy o niewielkim poślizgu, dzięki czemu uzyskana zostaje optymalna droga hamowania i optymalna stabilność pojazdu.

Wybrane dane techniczne:

Typ silnika Benzynowy, V8 FSI
Ilość cylindrów 8
Pojemność skokowa (cm3) 4163
Moc maksymalna (KM) przy obr/min 350/6800
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min 440/3500
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) 7,5
Prędkość maksymalna (km/h) 234
Zużycie paliwa miasto/poza miastem (l/100 km) 19,7/10,7
Długość x szerokość x wysokość (cm) 475,4x192,8x172,6
Rozstaw osi (cm) 285,5
Pojemność bagażnika (l) 555/1570
Koła/opony 8 Jx18 / 255/55 R18
Cena (zł) 309 790

Wybrane wyposażenie:

| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABSplus | S |
| Układ ESP | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Automatyczna skrzynia biegów Tiptronic | S |
| Tempomat | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa | S |
| System kontroli parkowania przód/tył | 3140 zł |
| Ogrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby | S |
| Czujnik deszczu | S |
| Elektrycznie regulowane przednie fotele | S |
| Skórzana tapicerka | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S |
S – wyposażenie seryjne
Autor: Tomasz Szmandra |

Obraz

|
| --- |

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025