Veyron: Dwunastu wspaniałych

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP

Oficjalnie jest najszybszym seryjnym samochodem świata, do tego z pewnością jest jednym z najdroższych produkowanych obecnie modeli. Jest też samochodem, który mimo swojej astronomicznej ceny najtrudniej kupić. Jego nazwa, to legenda sięgająca początków motoryzacji.

Obraz
© (fot. PAP/CAF-EPA)

Losy Bugatti, są jednymi z najbardziej pokręconych w świecie motoryzacji. Pierwsza seria niesamowitych pojazdów sportowych powstawała od 1910 r. do 1936 r. Firmę założył Ettore Bugatti, genialny konstruktor samochodów, uważany do dzisiaj za wynalazcę samochodu z turbiną. Przedsiębiorstwo powstało w Molsheim, we Francji, w 1909 r. Do wybuchu wojny produkowano tam ekskluzywne samochody osobowe, jak i sportowe. Te ostatnie, w większości wygrywały, lub przynajmniej były w czołówce każdego przedwojennego wyścigu samochodowego.

Niestety, podobnie jak w przypadku wielu przedwojennych firm motoryzacyjnych, tak i w tym II Wojna Światowa zmusiła zakłady do przerwania produkcji. Po zakończeniu wojny Bugatti miała problemy finansowe. Dopiero w 1850 r. zakłady opuścił ostatni powojenny model firmy pod rządami rodu Bugatti. Był to wyścigowy Bugatti Typ 251. Fabrykę zamknięto w 1956 r. Pod koniec XX w. legendarna marka jeszcze raz powróciła.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

W 1987 r. Romano Artioli, włoski przedsiębiorca założył w Campogalliano we Włoszech przedsiębiorstwo Bugatti Automobili S.p.A. Firma miała przywrócić świetność marce. To trudne zasadnie miał wykonać, zaprezentowany w 110 rocznicę urodzin Ettore Bugatti model EB110. Pierwszy egzemplarz tego supersamochodu opuścił zakłady w 1990 r. W sumie do 1995 r., razem z egzemplarzami prototypowymi zmontowano 139 pojazdów. Pod maską każdego z nich znajdował się potężny motor V12 o pojemności 3.5 l, z czterema turbinami, którego moc 550 KM trafiała na wszystkie koła. Auto rozpędzało się do setki w niespełna 3,4 sek. zaś jego prędkość maksymalna, to aż 343 km/h. Późniejsze modele miały ten sam silnik mocniejszy o 50 KM. Niestety mimo tak wspaniałego produktu firma nie wytrzymała konkurencji i zbankrutowała. Bugatti po raz trzeci powstało z martwych w 1998 r. kiedy Volkswagen odkupił prawa do znaku
handlowego marki - powstało Bugatti Automobiles S.A.S. Niemcy przenieśli siedzibę firmy z powrotem do Molsheim we Francji. Jeszcze w tym samym roku pokazano pierwszy egzemplarz koncepcyjny oznaczony jako EB 118. Było to duże sportowe i luksusowe coupe z silnikiem z przodu. Kolejnym modelem, który powstał rok później, była czterodrzwiowa limuzyna EB 218. Również w 1999 r. po raz pierwszy pokazano prototyp Bugatti 18/3 Chirion. Każde z aut wyszło spod pióra sławnego Gorgietto Gugiaro.

Veyron, jakiego znamy dziś ujrzał światło dzienne również w 1999 r., kiedy Niemcy pokazali pierwszy raz model EB 18/3 Veyron. Jednak Swoją premierę handlową auto miało dopiero w 2001 r. na targach motoryzacyjnych w Genewie. Produkcja auta rozpoczęła się po kolejnych czterech latach i trwa po dziś dzień. Wiemy, że już jednak, że nie powstanie żadna nowa, limitowana wersja, a produkcja supersamochodu niebawem się skończy. Gdyby kupić z każdej serii limitowanej po jednym egzemplarzu trzeba by wydać w sumie prawie 25 milionów dolarów. Oto dwanaście wcieleń jednego z najbardziej niesamowitych samochodów na świecie.

oprac. Jakub Wielicki * Wybierz urodzinowe logo WP!*

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła