Używany, ale z salonu. Nowy trend na rynku

Obraz
Źródło zdjęć: © Nissan Collection

Rosnąca oferta samochodów z drugiej ręki w autoryzowanych salonach staje się poważną alternatywą dla nie zawsze bezpiecznych zakupów w autokomisach. Klienci coraz chętniej decydują się zapłacić więcej za samochód z gwarancjami.

W Polsce rośnie popyt na używane samochody sprzedawane w salonach dilerskich. Zarazem coraz więcej importerów aut decyduje się na wprowadzenie lub rozszerzenie specjalnych programów, które oferują pojazdy ze sprawdzonym pochodzeniem i stanem technicznym. Mimo wyższych cen stają się alternatywą dla autokomisów, gdzie ryzykiem są cofnięte liczniki i powypadkowa przeszłość.

Polskie przedstawicielstwo Volkswagena zapowiedziało właśnie, że do końca roku powiększy do 50 liczbę punktów dilerskich sprzedających samochody w ramach programu Das WeltAuto, dotyczącego pojazdów z drugiej ręki. Jeszcze do lipca było ich 20, obecnie - dwa razy więcej.

Auta oferowane są w salonach czterech należących do koncernu marek: Volkswagena, Skody, Seata oraz marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Po kilka salonów z Das WeltAuto jest w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Trójmieście i na Śląsku. Pojedyncze działają w innych miastach, m.in. Krakowie i Białymstoku. W następnych latach ich liczba ma się znacznie zwiększyć: w 2017 r. do programu dołączy jeszcze 30 salonów, a rok później kolejne 30.

- To rynek z dużym potencjałem, na którym sprzedajemy rocznie kilka tysięcy aut. W I półroczu zwiększyliśmy sprzedaż o 30 proc., a największym wyzwaniem dla nas jest teraz pozyskiwanie samochodów - mówi Wojciech Tomaszkiewicz, dyrektor Das WeltAuto.

Swój program sprzedaży aut używanych rozwija Citroën. W ramach Citroën Select działa 16 punktów sprzedaży. Od początku jego funkcjonowania sprzedano ok. 5 tys. aut z certyfikatem jakości DEKRA i gwarancją.

Z kolei w połowie 2015 r. uruchomiony został program Nissan Collection, w którym auta także certyfikowane są przez DEKR-ę i oferowane w dwóch pakietach gwarancyjnych. Premium dedykowany marce Nissan oferuje zakres gwarancji prawie taki sam jak w przypadku aut nowych, a Standard+ przeznaczony jest dla innych marek i obejmuje główne podzespoły auta. Polska jest jednym z dziewięciu krajów, gdzie uruchomiono program. Na razie działa w 11 salonach.

Nad nową odsłoną programu Opel Gwarantowane Samochody Używane pracuje General Motors.

- Chcemy, aby oferowane samochody były nie tylko profesjonalnie sprawdzone pod względem technicznym, ale również posiadały ochronę serwisową oraz opiekę assistance - informuje Wojciech Osoś, dyrektor PR w General Motors Poland.

Według Krzysztofa Gacka, menedżera ds. samochodów używanych w Grupie PSA, w perspektywie dwóch, trzech lat na rynku polskim możemy spodziewać się zupełnie nowej kategorii samochodów używanych: trzy-, czteroletnich, o sprawdzonym przebiegu, stanowiących alternatywę dla poszukujących auta z pewnego źródła.

- Niebawem oferta aut używanych od autoryzowanych dilerów będzie mogła konkurować z autokomisami. Dilerzy będą posiadali nową kategorię młodych, sprawdzonych samochodów, co może zrewolucjonizować rynek wtórny - twierdzi Gacek.

Rosnące zainteresowanie używanymi pojazdami od dilerów odczuwa też Toyota, oferująca je w programie Pewne Auto.

- Sprzedaż tego rodzaju samochodów rośnie szybciej niż nowych, co pokazuje duży potencjał tej części rynku - mówi Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland.

Na rynku wtórnym używane samochody kilkuletnie są na razie w zdecydowanej mniejszości. Z danych firmy AAA Auto, jednego z największych sprzedawców samochodów na rynku wtórnym Europy Środkowo-Wschodniej, wynika, że średni wiek używanych samochodów osobowych oferowanych w Polsce do sprzedaży w autokomisach, serwisach internetowych oraz u dilerów przekracza dziś 11 lat. Z kolei średni przebieg wystawianych w lipcu pojazdów sięgał 174 tys. kilometrów, a średnia cena nie przekroczyła 21,6 tys. zł. Należy przypuszczać, że faktyczne przebiegi wystawianych samochodów są znacznie wyższe, bo cofanie liczników nadal jest powszechnym procederem.

Adam Woźniak/oprac. BC

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟