Używane samochody - raport GTU 2016/2017
Decydując się na zakup nowego lub kilkuletniego samochodu musimy liczyć się z koniecznością wydania większej kwoty. Oczekujemy jednak, że auto nie będzie sprawiało problemów. Które z nich rzeczywiście nie będą zmuszać nas do częstych odwiedzin warsztatu mechanika?
Samochody liczące do 3 lat oraz od 4 do 5 lat
Decydując się na zakup nowego lub kilkuletniego samochodu musimy liczyć się z koniecznością wydania większej kwoty. Oczekujemy jednak, że auto nie będzie sprawiało problemów. Które z nich rzeczywiście nie będą zmuszać nas do częstych odwiedzin warsztatu mechanika? Szukając odpowiedzi na to pytanie możemy oczywiście zdać się na stereotypy i przyzwyczajenia, które od lat kształtują pojęcie o motoryzacji przeciętnego Polaka. Możemy jednak również przyjrzeć się wynikom analiz przeprowadzanych przez instytucje przeprowadzające przeglądy lub prowadzące warsztaty. Jedną z nich jest niemiecka GTU. Na kolejnych slajdach - w dwóch kategoriach wiekowych, z podziałem na segmenty - przedstawiamy modele, w których wykryto najmniej niedomagań, a dla porównania także ten, w którym w danej grupie stwierdzono ich najwięcej. W nawiasach umieszczono wartość odsetka aut, w których stwierdzono usterki.
Małe samochody
1. Audi A1 (3,36 proc.)
2. Mazda 2 (5,04 proc.)
3. Toyota Yaris (5,40 proc.)
Najgorszy wynik - 34. Fiat Punto (18,76 proc.)
1. Toyota IQ (7,87 proc.)
2. Mazda 2 (19,96 proc.)
3. Toyota Yaris (22,95 proc.)
Najgorszy wynik - 37. Dacia Sandero (49,36 proc.)
Średni przebieg samochodów wyniósł 30 tys. km dla aut trzyletnich i 50 tys. km dla cztero- i pięcioletnich.
Samochody kompaktowe
1. Volkswagen Golf VII (2,32 proc.)
2. Audi A3 (3,46 proc.)
3. Mercedes Klasy A (4,46 proc.)
Najgorszy wynik - 21. Alfa Romeo Giulietta (11,57 proc.)
1. Mazda 3 (8,92 proc.)
2. BMW serii 1 (9,54 proc.)
3. Toyota Prius (10,12 proc.)
Najgorszy wynik - 19. Kia cee'd (25,78 proc.)
Średni przebieg samochodów wyniósł 40 tys. km dla aut trzyletnich i 60 tys. km dla cztero- i pięcioletnich.
Samochody segmentu D
1. Mercedes Klasy C (2,35 proc.)
2. Audi A4 (3,68 proc.)
3. BMW serii 3 (4,82 proc.)
Najgorszy wynik - 14. Citroen C5 (11,63 proc.)
1. Audi A4 (8,49 proc.)
2. Mercedes Klasy C (9,29 proc.)
3. BMW serii 3 (10,01 proc.)
Najgorszy wynik - 14. Citroen C5 (28,33 proc.)
Średni przebieg samochodów wyniósł 50 tys. km dla aut trzyletnich i 70 tys. km dla cztero- i pięcioletnich.
SUV-y i samochody terenowe
1. Mercedes GLK (2,88 proc.)
2. Audi Q3 (3,01 proc.)
3. Mazda CX-5 (3,41 proc.)
Najgorszy wynik - 34. Opel Antara (19,22 proc.)
1. Audi Q5 (6,54 proc.)
2. BMW X1 (6,88 proc.)
3. Mercedes GLK (8,67 proc.)
Najgorszy wynik - 29. Dacia Duster (35,85 proc.)
Średni przebieg samochodów wyniósł 50 tys. km dla aut trzyletnich i 75 tys. km dla cztero- i pięcioletnich.
Minivany
1. Mercedes Klasy B (2,86 proc.)
2. Mazda 5 (5,56 proc.)
3. Opel Meriva (5,58 proc.)
Najgorszy wynik - 18. Renault Kangoo (21,85 proc.)
1. Hyundai ix20 / Matrix (12,83 proc.)
2. Mazda 5 (13,93 proc.)
3. Mercedes Klasy B (14,21 proc.)
Najgorszy wynik - 17. Renault Kangoo (46,68 proc.)
Średni przebieg samochodów wyniósł 55 tys. km dla aut trzyletnich i 75 tys. km dla cztero- i pięcioletnich.
Czytając ranking GTU należy mieć świadomość, że powstał on na podstawie badań technicznych. Choć do jego stworzenia posłużyło aż 5 milionów takich raportów, nie ma w nich wszystkiego. Jeśli właściciel samochodu usunął usterkę przed wizytą w stacji kontroli pojazdów, nie została ona ujęta w rankingu GTU.
Źródło: GTU
Opracowanie: Tomasz Budzik, Wirtualna Polska