Używane samochody 2016: co wybierają Polacy?

Na kolejnych slajdach przedstawiamy marki, które według danych PZPS w 2016 cieszą się największą popularnością.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Michał Walczak

/ 6Więcej, ale młodsze

Obraz
© PAP/Michał Walczak

Choć politycy od lat atakują nas komunikatami o rosnącej stopie życiowej Polaków, wciąż niewielu naszych rodaków może sobie pozwolić na nowe auto wprost z salonu. Lwiej części zmotoryzowanych pozostaje rynek wtórny, który w tym roku przechodzi ciekawą przemianę.

W związku z likwidacją opłaty recyklingowej większą popularnością cieszą się auta z zagranicy. Wiele wskazuje na to, że chęć wymiany środka transportu na nowszy i bezpieczniejszy podsyca również wprowadzenie programu 500+. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego od początku stycznia do końca maja 2016 roku Polacy sprowadzili z zagranicy 372 557 używanych samochodów. W analogicznym okresie roku 2015 było to 321 568 aut, czyli o prawie 16 proc. mniej.

Zmianie uległ też przekrój wiekowy sprowadzanych aut. W 2015 roku historią krótszą niż 4 lata mogło pochwalić się 6,5 proc. aut. 37,9 proc. stanowiły pojazdy liczące sobie od 4 do 10 lat, a 55,6 proc. starsze niż 10 lat. Wśród aut, które przekroczyły polską granicę w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2016 roku tylko 4,6 proc. miało mniej niż 4 lata, ale za to aż 63,7 proc. od 4 do 10 lat. Grupa najstarszych, liczących sobie więcej niż 10 lat pojazdów stopniała do 31,8 proc.

Na kolejnych slajdach przedstawiamy marki, które według danych PZPS w 2016 cieszą się największą popularnością. Przy każdej z nich przedstawimy najciekawsze modele danego producenta liczące sobie siedem lat - czyli będące w połowie najpopularniejszej grupy wiekowej sprowadzanych aut. Dla każdego z nich podamy indeks niezawodności określony przez brytyjską firmę Warranty Direct (im niższy, tym lepiej).

/ 65. Renault

Obraz
© zdjęcie producenta

W obiegowych opiniach tak zwanych motoryzacyjnych znawców francuskie auta należy omijać szerokim łukiem. Mimo to Polacy czynią inaczej. Pierwszą piątkę najpopularniejszych marek aut sprowadzanych z zagranicy otwiera Renault. Od stycznia do końca maja do naszego kraju wjechało 26 199 używanych pojazdów tego producenta. To o 14,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2015. Jakie siedmioletnie auta Renault można kupić?

Laguna - trzecia generacja tego modelu była pozbawiona wielu wad swojej poprzedniczki; siedmioletni egzemplarz, w zależności od wersji silnikowej, kosztuje od 28 do 40 tys. zł. Indeks niezawodności: 78.

Megane - francuski kompakt trzeciej generacji to w Polsce również niedoceniane auto; "siedmiolatkę" kupimy za 20-30 tys. zł. Indeks niezawodności: 65.

Scenic - rodzinna wariacja na temat auta kompaktowego; za siedmioletnie auto zapłacimy od 25 do 35 tys. zł. Indeks niezawodności: 46.

/ 64. Ford

Obraz
© zdjęcie producenta

Kolejna marka, która znalazła się na liście najchętniej sprowadzanych mimo niekorzystnego stereotypu u części zmotoryzowanych. W 2016 roku Polacy przywieźli do kraju 27 450 Fordów, co stanowi wzrost o 17,4 proc. względem pięciu pierwszych miesięcy 2015 roku. Jakie siedmioletnie modele Forda można polecić?

Focus - groźny rywal Golfa wart jest uwagi; siedmioletnie auto trzeciej generacji kupimy za 16-24 tys. zł. Indeks niezawodności: 58.

Fiesta - wzór prowadzenia w segmencie B; za siedmioletni egzemplarz zapłacimy od 15 do 23 tys. zł. Indeks niezawodności: 23.

S-Max - jeśli szukacie rodzinnego minivana, który świetnie się prowadzi, to trafiliście w dziesiątkę; 7-letnie auto kosztuje 30-40 tys. zł. Indeks niezawodności: 120.

/ 63. Audi

Obraz
© zdjęcie producenta

Niemiecka marka doczekała się w Polsce statusu wyznacznika poziomu zamożności. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2016 roku Polacy sprowadzili 33 075 aut tej marki, co stanowi wzrost o 15,7 proc. względem roku 2015. Oto najciekawsze propozycje spod znaku Audi.

A4 - segment D w wersji premium; za siedmioletni egzemplarz zapłacimy od 40 do 55 tys. zł. Indeks niezawodności: 174.

A3 - praktyczny i elegancki; 7-letnie auto kosztuje 30-50 tys. zł. Indeks niezawodności: 145.

Q5 - reprezentacyjny SUV na każdą okazję; siedmioletni egzeplarz to wydatek 75-85 tys. zł. Indeks niezawodności: 265.

/ 62. Opel

Obraz
© zdjęcie producenta

Ta niemiecka marka od lat znajduje w Polsce rzesze sympatyków. Od stycznia do maja 2016 roku nasi rodacy sprowadzili 43 707 tych pojazdów. To o 16,3 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2015 roku. Na co warto się skusić?

Astra - trzecia generacja niemieckiego kompaktu uchodziła za trwałą i łatwą w naprawach; za 7-letni egzemplarz trzeba zapłacić od 17 do 23 tys. zł. Indeks niezawodności: 139.

Corsa - czwarta generacji jednego z ulubionych mieszczuchów Polaków; cena 7-letniego egzemplarza to 15-20 tys. zł. Indeks niezawodności: 98.

Meriva - kompaktowy minivan Opla to dużo przestrzeni i benzynowe silniki współpracujące z LPG; cena 7-latka wynosi 16-22 tys. zł. Indeks niezawodności: b.d.

/ 61. Volkswagen

Obraz
© zdjęcie producenta

Od lat preferencje Polaków nie ulegają wielkim zmianom, a na szczycie listy życzeń naszych rodaków jest Volkswagen. W ciągu pięciu miesięcy 2016 roku nasze granice przejechało 48 491 używanych samochodów tej firmy. To o 6,4 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2015 roku. Oto propozycja Niemców.

Golf - klasyk i hit rynku wtórnego; siedmioletni egzemplarz VI generacji kosztuje od 25 do 35 tys. zł. Indeks niezawodności: b.d.

Passat - prototypowy samochód segmentu D; 7-letni kosztuje 30-39 tys. zł. Indeks niezawodności: 150.

Tiguan - niemiecka wersja SUVa to wydatek rzędu 45-60 tys. zł. Indeks niezawodności: 159.

Tomasz Budzik, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne