Ursus rośnie w siłę. Chce też produkować autobusy

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

W PRL-u jego maszyny były obecne w większości polskich gospodarstw. Dziś stara się odbudować dawną renomę i kusi kolejnych klientów - także poza granicami Polski. Mowa o Ursusie - jedynym krajowym producencie ciągników.

- Rocznie przedsiębiorstwo produkuje 1200 ciągników i kilka tysięcy maszyn rolniczych. Produkcja i przychody wzrastają z każdym rokiem. W dużej mierze dzięki kontraktom w Afryce - tłumaczy prezes Ursusa, Karol Zarajczyk. Firma realizuje właśnie zamówienia w ramach dwóch kontraktów do Etiopii. Niedawno porozumiała się także z odbiorcą z Tanzanii.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Obecnie wartość umów zagranicznych przekracza 85 milionów dolarów i jest wyższa od całkowitej wartości przychodów firmy z ubiegłego roku. Zarząd Ursusa liczy również na wzrost sprzedaży krajowej - między innymi dzięki szybszym wypłatom dla rolników pieniędzy unijnych z nowej puli Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W pozyskiwaniu nowych kontrahentów w Afryce Ursusowi pomaga Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Jej prezes Sławomir Majman podkreśla, że rządowe wsparcie dla naszych firm jest niezbędne na nowych i rozwijających się rynkach. - Niezależnie od jakości towarów oraz intensywności działań, są kraje, gdzie biznes jest ściśle połączony z polityką. Takim regionem jest właśnie Czarny Ląd. Bez wsparcia rządowej instytucji, w tym wypadku PAIiIZ, Ursus stałby na gorszej pozycji negocjacyjnej - wyjaśnia Majman.

Ursus planuje również rozszerzenie swojego katalogu o produkcję autobusów i trolejbusów. W tym celu powstała spółka Ursus Bus S.A. 60 proc. jej akcji posiada wytwórca traktorów, natomiast pozostałe 40 proc. jest własnością AMZ Kutno. Firma niemal rok temu poinformowała, że będzie produkował autobusy elektryczne. Wiadomo już, że na jednym ładowaniu mają one przejechać około 200 km, a w ramach testów pojazdy mają trafić na ulice Lublina, gdzie będą kursowały na specjalnie wyznaczonej trasie, obsługującej okolice centrum miasta. Zamontowane akumulatory mają wystarczyć na cały dzień, ale Ursus przewiduje też możliwość doładowywania ich na przystankach z wykorzystaniem trolejbusowej sieci trakcyjnej.

Pierwszy model otrzymał już homologację. Ma 12 metrów długości, może zabrać w sumie 70 pasażerów i są w nim 23 miejsca siedzące. Autobusy elektryczne nie będą jedynym produktem nowej spółki Ursusa. Firma zapowiada, że będzie również oferować pojazdy z konwencjonalnym napędem spalinowym, ale też trolejbusy.

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇