Ursus rośnie w siłę. Chce też produkować autobusy

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

W PRL-u jego maszyny były obecne w większości polskich gospodarstw. Dziś stara się odbudować dawną renomę i kusi kolejnych klientów - także poza granicami Polski. Mowa o Ursusie - jedynym krajowym producencie ciągników.

- Rocznie przedsiębiorstwo produkuje 1200 ciągników i kilka tysięcy maszyn rolniczych. Produkcja i przychody wzrastają z każdym rokiem. W dużej mierze dzięki kontraktom w Afryce - tłumaczy prezes Ursusa, Karol Zarajczyk. Firma realizuje właśnie zamówienia w ramach dwóch kontraktów do Etiopii. Niedawno porozumiała się także z odbiorcą z Tanzanii.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Obecnie wartość umów zagranicznych przekracza 85 milionów dolarów i jest wyższa od całkowitej wartości przychodów firmy z ubiegłego roku. Zarząd Ursusa liczy również na wzrost sprzedaży krajowej - między innymi dzięki szybszym wypłatom dla rolników pieniędzy unijnych z nowej puli Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W pozyskiwaniu nowych kontrahentów w Afryce Ursusowi pomaga Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Jej prezes Sławomir Majman podkreśla, że rządowe wsparcie dla naszych firm jest niezbędne na nowych i rozwijających się rynkach. - Niezależnie od jakości towarów oraz intensywności działań, są kraje, gdzie biznes jest ściśle połączony z polityką. Takim regionem jest właśnie Czarny Ląd. Bez wsparcia rządowej instytucji, w tym wypadku PAIiIZ, Ursus stałby na gorszej pozycji negocjacyjnej - wyjaśnia Majman.

Ursus planuje również rozszerzenie swojego katalogu o produkcję autobusów i trolejbusów. W tym celu powstała spółka Ursus Bus S.A. 60 proc. jej akcji posiada wytwórca traktorów, natomiast pozostałe 40 proc. jest własnością AMZ Kutno. Firma niemal rok temu poinformowała, że będzie produkował autobusy elektryczne. Wiadomo już, że na jednym ładowaniu mają one przejechać około 200 km, a w ramach testów pojazdy mają trafić na ulice Lublina, gdzie będą kursowały na specjalnie wyznaczonej trasie, obsługującej okolice centrum miasta. Zamontowane akumulatory mają wystarczyć na cały dzień, ale Ursus przewiduje też możliwość doładowywania ich na przystankach z wykorzystaniem trolejbusowej sieci trakcyjnej.

Pierwszy model otrzymał już homologację. Ma 12 metrów długości, może zabrać w sumie 70 pasażerów i są w nim 23 miejsca siedzące. Autobusy elektryczne nie będą jedynym produktem nowej spółki Ursusa. Firma zapowiada, że będzie również oferować pojazdy z konwencjonalnym napędem spalinowym, ale też trolejbusy.

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła