Ursus: historia legendarnej polskiej marki
Ursus: od posagu siedmiu panien przez ciągniki po autobus elektryczny
Równe 69 lat temu, 30 kwietnia 1947 r., Ursus wyprodukował pierwszy po wojnie ciągnik rolniczy. Historia tej polskiej firmy sięga jednak XIX wieku. Na początku profil działalności był nieco inny od znanego obecnie
69 lat temu, 30 kwietnia 1947 r., Ursus wyprodukował pierwszy po wojnie ciągnik rolniczy. Historia tej polskiej firmy sięga jednak XIX wieku. Na początku profil działalności był nieco inny niż ten, który znamy obecnie.
Ursus powstał w bardzo ciekawych okolicznościach. W 1893 r. trzej inżynierowie: Ludwik Rossman, Kazimierz Matecki, Emil Schonfeld, wraz z czterema przedsiębiorcami - Stanisławem Rostkowskim, Aleksandrem Radzikowskim, Karolem Strassburgerem i Ludwikiem Fijałkowskim - założyli przy ul. Siennej 15 w Warszawie przedsiębiorstwo "Towarzystwo Udziałowe Specyalnej Fabryki Armatur". Pieniądze na rozruszanie firmy założyciele wzięli z oszczędności, które składali na posag dla swoich siedmiu córek. Fabryka, która wytwarzała m. in. armaturę dla przemysłu cukrowniczego, spożywczego i gorzelniczego, biła na swoich wyrobach znak "P7P", który należało czytać jako "Posag 7 Panien". Po 9 latach od utworzenia zakładu akcjonariusze zdecydowali się na rozszerzenie produkcji o silniki spalinowe. Potrzebna była jednak nowa, kojarząca się z mocą nazwa. Wybór padł na "Ursusa" - wynikał on z fascynacji powieścią Henryka Sienkiewicza "Quo Vadis", która w latach 1895-96 była drukowana w odcinkach przez Warszawską Gazetę Polską.
Pierwszym silnikiem Ursusa była dwusuwowa, jednocylindrowa jednostka, która posiadała zapłon gruszkowy - głowicę przed rozruchem należało rozgrzać od lampy benzynowej. Gdy motor "zaskoczył", to wydzielające się przy spalaniu ciepło było wystarczające do podtrzymania temperatury głowicy. Wzorowany na szwedzkim Bolinderze silnik generował moc 5 KM.