Trwa ładowanie...

Umowa ws. budowy odcinka Suwałki-Budzisko trasy Via Baltica

Ponad 605 mln zł będzie kosztował projekt i budowa ponad 24 km odcinka trasy S61 Via Baltica na odcinku od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. W miniony wtorek po południu w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku podpisano umowę w tej sprawie.

Umowa ws. budowy odcinka Suwałki-Budzisko trasy Via BalticaŹródło: Materiały prasowe
d4c6dmg
d4c6dmg

Inwestycję będzie realizować konsorcjum Impresa Pizzarotti & C. S.p.A z Włoch i Pizzarotti SA ze Szwajcarii, które wygrało przetarg. Umowę podpisali przedstawiciele wykonawców i dyrekcja GDDKiA w Białymstoku, w obecności wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita i wiceszefa MSWiA Jarosława Zielińskiego.

GDDKiA podkreśla, że podpisanie tej umowy oznacza, iż w realizacji jest już cały 37-kilometrowy odcinek od już istniejącej obwodnicy Augustowa do granicy w Litwą. Od lutego trwa bowiem budowa obwodnicy Suwałk, a pod koniec maja podpisano umowę na budowę 6,6 km tzw. drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna.

Od Suwałk do granicy w Budzisku powstanie droga ekspresowa - po dwa pasy ruchu w każdą stronę, pasy awaryjne, pas rozdzielający. Droga - jak cała powstająca Via Baltica - będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego. Na trasie do Budziska będą dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki, powstaną cztery miejsca obsługi podróżnych. Droga ma być dostosowana do obciążenia 115 kN na oś.

Wiceminister Jerzy Szmit powiedział, że podejmowane przez rząd PiS decyzje ws. drogi S61 czy planowanej S19 Via Carpatia pozwolą zniwelować opóźnienia komunikacyjne w infrastrukturze w północno-wschodniej Polsce. Podkreślał, że wykluczenie komunikacyjne jest jedną z największych dolegliwości w całej wschodniej Polsce. Szmit przypomniał, że w ostatnich tygodniach minister infrastruktury podjął decyzję o przygotowaniach do realizacji Via Carpatia na podlaskich odcinkach.

d4c6dmg

Szef MSWiA Jarosław Zieliński dodał, że na odcinku trasy od Suwałk do Budziska dochodzi do wielu wypadków, w których giną ludzie. Podkreślał, że inwestycja ta znacznie poprawi także bezpieczeństwo.

Zieliński mówił, że inwestycje na drogach ekspresowych w Podlaskiem, które podejmuje rząd, pozwolą wschodniej części kraju nadganiać zapóźnienia w stosunku do zachodu i centralnej części Polski. Podkreślał, że decyzje te są historyczne. Wskazał jednak, że poza Via Baltica i Via Carpatia zostanie w Podlaskiem jeden odcinek obecnej, blisko 90-kilometrowej drogi krajowej nr 8 Białystok-Augustów, na trasie pomiędzy dwoma największymi miastami w regionie - Białymstokiem a Suwałkami, gdzie przydałaby się droga ekspresowa, by dopełnić w regionie układ komunikacyjny ekspresówek.

Budowa odcinka Suwałki-Budzisko ma się zacząć jesienią 2018 roku. Prace mają się zakończyć latem 2020. Pieniądze na tę inwestycję pochodzą z UE z programu Connecting Europe Facility (CEF) - Łącząc Europę.

Również z tego samego programu będzie finansowany kolejny 63-kilometrowy fragment Via Baltica - od Szczuczyna do Raczek. Szmit poinformował, że zaczyna się drugi etap przetargu na ten odcinek. Prowadzi go olsztyński oddział GDDKiA. Wybrane w pierwszym etapie postępowania firmy będą mogły przedstawić teraz konkretne propozycje cenowe.

d4c6dmg

Ten odcinek Via Baltica będzie przebiegał od Szczuczyna przez Nową Wieś Ełcką i Kalinowo do Raczek. Będą cztery węzły drogowe: Guty, Ełk-Południe, Ełk-Wschód i Wysokie.

Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd będzie wiodła do Rygi na Łotwie.

oprac. Marcin Łobodziński

d4c6dmg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4c6dmg
Więcej tematów