Tychy przygotowują modernizację odcinka drogi nr 44 - za 170 mln zł

Samorząd Tychów przygotowuje szacowaną na 170 mln zł kompleksową modernizację odcinka drogi nr 44 - od węzła z drogą nr 1 do dwupasmowej ul. Turyńskiej. Projekt i zgody już są, teraz miasto stara się o zewnętrzne środki.

Na razie, ponieważ stan drogi nr 44 na tym odcinku (chodzi o znaczną część tyskiej ul. Oświęcimskiej) był już bardzo zły, od soboty rozpocznie się tam doraźna wymiana nawierzchni. W czasie prac na tej ważnej w regionie arterii - zbierającej ruch z południowej części konurbacji katowickiej w kierunku Oświęcimia - kierowcy muszą spodziewać się utrudnień.

Już wówczas, gdy w połowie ub. roku zakończyła się prowadzona przez tyski samorząd kompleksowa przebudowa drogi krajowej nr 1, która udrożniła tranzyt przez Tychy w osi północ-południe, władze miasta myślały też o przebudowie obciążonej drogi nr 44 przecinającej je w osi wschód-zachód.

W odległych planach Tychy zakładają przebudowę całego swego odcinka drogi nr 44 - od tzw. Górki Mikołowskiej do granicy miasta z Bieruniem. Obecnie przygotowany projekt obejmuje odcinek od węzła Wartogłowiec (z drogą nr 1) do początku ul. Turyńskiej (dwupasmowy odcinek wzdłuż fabryki Fiata)
.

Drugi w kolejności etap modernizacji drogi nr 44 w Tychach miałby objąć jej centralny fragment (ul. Mikołowską) m.in. ze skrzyżowaniem z ul. Katowicką, czyli tzw. skrzyżowaniem przy Browarze. To przedsięwzięcie jest we wcześniejszej fazie prac, Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach na razie przygotowuje jego koncepcję.

Zaprojektowana już kompleksowa modernizacja odcinka od węzła Wartogłowiec do ul. Turyńskiej nie zakłada znaczącej rozbudowy. Droga nadal będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku (na wspólnej jezdni); jej szerokość zostanie jednak ujednolicona do ok. 7 metrów, pojawią się też chodniki, drogi rowerowe i przejścia podziemne (na wysokości ul. Długiej i Kościelnej).

Największym elementem modernizacji będzie budowa układu dwujezdniowej estakady po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (którą poprowadzony zostanie główny ruch między ul. Oświęcimską i Turyńską). Poniżej, po obu stronach mają powstać dwa ronda połączone krótkim odcinkiem pod estakadą (ronda te utworzą połączenia z ulicami Kościelną, Mysłowicką, Główną i odcinkiem ul. Oświęcimskiej - wiodącym do Bierunia Starego oraz do ul. Serdecznej prowadzącej w kierunku Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej).

"Na ten moment inwestycja jest na papierze. Jesteśmy w posiadaniu projektu drogowego, wydano pozwolenie na budowę, natomiast oczekujemy na środki" - powiedziała PAP Agnieszka Kijas z MZUiM. "Teraz pracownicy urzędu miasta zajmują się pozyskiwaniem środków na ten cel" - uściśliła.

"Jeżeli uda się je zabezpieczyć, kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i realizacja. Niemniej na pewno nie będzie to w tym roku, a droga wymagała już jak najszybszej interwencji" - wyjaśniła przedstawicielka Zarządu.

To dlatego od soboty na ponaddwukilometrowym fragmencie ul. Oświęcimskiej od węzła Wartogłowiec (dokładnie od ul. Wędkarskiej) do ul. Głównej (przy skrzyżowaniu z ul. Turyńską) najpierw frezowana będzie istniejąca nawierzchnia, a potem układana nowa warstwa asfaltu.

Prace będą prowadzone przy utrzymaniu przejezdności - ul. Oświęcimska będzie tam podzielona na 300-metrowe odcinki, na których w czasie wykonywania prac ruch prowadzony będzie wahadłowo. Całość tych szacowanych na ok. 1,9 mln zł robót rozplanowano do końca sierpnia. Informacje o zmianach organizacji ruchu będą na bieżąco zamieszczane będą na stronie tyskiego MZUiM.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy