Toyota zaprezentowała motorówkę o nazwie "Toyota-28 Concept". Konstrukcja posiada hybrydową strukturę kadłuba.
Łódź jest pierwszym efektem współpracy japońskiego koncernu z firmą Yanmar. Toyota wniosła doświadczenie w budowie struktur z aluminium i kompozytów na bazie włókna węglowego, a Yanmar technologię formowania elementów z kompozytu zbrojonego włóknem szklanym. Materiałów tych użyto do budowy kadłuba motorówki.
Połączenie elementów z aluminium oraz kompozytów zbrojonych włóknem węglowym i szklanym wykonywane jest przez spajanie żywicą syntetyczną metodą tzw. infuzji próżniowej. W dnie kadłuba, gdzie występują największe naprężenia, umieszczono dodatkowe warstwy wypełniacza piankowego, co pozwala ograniczyć występowanie zmęczenia materiału.
Powstała w ten sposób struktura ma siedmiokrotnie większą sztywność od standardowego kadłuba z kompozytu zbrojonego włóknem szklanym, a przy tym waży o około 10 proc. mniej niż kadłub aluminiowy o podobnej wielkości. Użycie kompozytów ułatwia ponadto uzyskanie powierzchni o skomplikowanych krzywiznach, poprawiających manewrowość łodzi.
Obecnie trwają prace nad seryjną wersji motorówki, która ma zostać przedstawiona w październiku br.
Źródło: Toyota
ll