Toyota Prius z dwoma rodzajami baterii
Na niektórych rynkach Toyota Prius będzie dostępna z dwoma rodzajami baterii. Akumulator niklowo-wodorkowy znajdzie się w niższych wersjach wyposażenia, zaś w wyższych zostanie zastosowany litowo-jonowy.
Ich parametry są bardzo podobne, gwarantują takie same osiągi i zużycie paliwa. Po co zatem wprowadzono dwa rozwiązania zamiast jednego? W wyższych wersjach wyposażenia masa samochodu jest większa, a z tym wiąże się zwiększenie apetytu na paliwo. Akumulatory litowo-jonowe stosuje się w celu zrównoważenia przyrostu masy, gdyż są o 16 kg lżejsze.
Akumulator litowo-jonowy zawiera 56 ogniw, wytwarzających napięcie 207,2 V. 168 ogniw niklowo-wodorkowych daje zbliżone napięcie 201,6 V. Mniejsza liczba ogniw sprawia, że koszt wyprodukowania obu zestawów jest podobny, mimo, że technologia litowo-jonowa jest droższa. Zbliżona jest też objętość tych dwóch rozwiązań - akumulator litowo-jonowy zajmuje 30,5 l, zaś niklowo-wodorkowy 35,4 l.
W nowym Priusie oba rodzaje baterii przeszły modernizację. Niklowo-wodorkowa ładuje się o 28 proc. szybciej, jest o 10 proc. mniejsza i o 2,4 proc. lżejsza. Litowo-jonowa zaś zmniejszyła się o 6 proc. i "schudła" o 31 proc. względem stosowanej do tej pory w Priusie Plus.
ll