Toyota pracuje nad silnikiem twin turbo?
Pojawia się coraz więcej doniesień na temat prac Toyoty nad nowym, podwójnie doładowanym silnikiem V6. Miałby on napędzać nową Suprę oraz kolejne generacje Lexusów GS i LS.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że tworzony dla Lexusa 3-litrowy silnik V6 o oznaczeniu kodowym 943F ma osiągać moc ponad 400 KM i moment obrotowy rzędu 400 Nm. O ile w przypadku Supry podwójne doładowanie nie jest nowością (produkowana do 2002 roku poprzednia generacja była dostępna z 3-litrową rzędową szóstką twin turbo 2JZ-GTE), duże silniki Lexusa to wciąż jednostki wolnossące – choć wprowadzona niedawno w modelach NX 200t, RX 200t, IS 200t, GS 200t i RC 200t dwulitrowa, rzędowa czwórka turbo 8AR-FTS cieszy się sporym powodzeniem.
Kierunek poszukiwań mogą potwierdzać informacje, których udzielił w wywiadzie dla Auto RAI Rob Leupen, wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. Potwierdził on, że firma pracuje nad wykorzystującym turbodoładowany silnik spalinowy napędem hybrydowym, przeznaczonym dla samochodów seryjnych. W pracach tych zapewne zostaną wykorzystane doświadczenia, których dostarcza nowy bolid TS050 Hybrid, wyposażony właśnie w podwójnie doładowany silnik V6 2,4 l o mocy 500 KM. Możliwe, że podobna, lecz mniej wysilona jednostka, trafi do aut seryjnych.
Wprowadzenie nowego silnika byłoby spowodowane zaostrzającymi się normami ekologicznymi, które coraz częściej wymagają od producentów aut stosowania filozofii downsizingu jednostek napędowych.
Doładowanie twin turbo (ang. twin - bliźniacze) to dwie takie same turbiny z identyczną charakterystyką pracy. Technologia taka ma zastosowanie w silnikach rzędowych. Obie turbiny pracują równolegle, eliminując w ten sposób efekt bezwładności turbiny (tzw. "turbodziury") przez zastosowanie dwóch urządzeń pokrywających zapotrzebowanie na powietrze w silnikach o większej pojemności. Zapewnia to wyeliminowanie braku momentu obrotowego przy wolnych obrotach, jak to można zauważyć w samochodach o mniejszej pojemności.
Źródło: Mototarget.pl
ll