Toyota GT86 w hołdzie byłemu kierowcy zespołu
Toyota GT86 wiele zawdzięcza swoim poprzednikom, którzy przez 50 lat kształtowali historię japońskiej marki w motorsporcie. Bez Supry, Celiki i 2000GT współczesna sportowa Toyota nie byłaby tym samym samochodem.
Aby oddać honory zwycięskim autom rajdowym i wyścigowym z przeszłości, powstała kolekcja sześciu GT86 nawiązujących wyglądem do sześciu legendarnych Toyot. Jednym z nich jest czerwono-czarne współczesne wcielenie Celiki 1600 GTV Ove Anderssona. Od tego modelu rozpoczął się udział oficjalnego zespołu Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC), co doprowadziło do powstania Toyota Team Europe, dziś znanego pod nazwą Toyota Motorsport GmbH (TMG).
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
W 1972 roku szwedzki kierowca Ove Andersson, zwycięzca rajdu Monte Carlo 1971, otrzymał do tuningu nową Celicę, którą następnie wystartował w RAC Rally 1972. Andersson i jego pilot Geraint Phillips odnieśli spektakularne zwycięstwo, zajmując pierwsze miejsce w swojej klasie i 9. miejsce w klasyfikacji generalnej. Ich auto generowało 135 KM mocy.
Sukces ten zainspirował Toyotę do zacieśnienia współpracy z Anderssonem i tak powstał Team Toyota Andersson. Na początku było to kameralne przedsięwzięcie - czterech mechaników pracowało w domu Anderssona w Uppsali. Zespół wystartował w czterech dużych rajdach w 1973 roku przygotowanymi przez siebie Celicami. W lutym 1975 ekipa przeniosła się do Brukseli i przyjęła oficjalną nazwę Toyota Team Europe.
Celiki przygotowane przez Team Toyota Andersson były jedynymi samochodami w historii rajdówek Toyoty w innym kolorze niż biały.
Źródło: Mototarget.pl
ll/moto.wp.pl