Toyota Aygo kontra Fiat Panda

Obraz

Amerykańscy managerowie mawiają, że sprzedaż małego samochodu przynosi mały zysk, dlatego nie warto go produkować. Fiat i Toyota są najwyraźniej innego zdania.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9096/aygo-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Na starym kontynencie już od lat 60. mistrzem w konstrukcji małych samochodów jest Fiat. Pierwszymi samochodami milionów Europejczyków były Fiat 600, Fiat 500, a potem Fiat 850. W Japonii po II wojnie światowej produkowano samochody, których długość nie mogła przekraczać 350 cm. Nie można więc powiedzieć, że Japończycy nie mają doświadczenia w konstrukcji małych samochodów. Porównujemy nadzieję Toyoty – model Aygo napędzany silnikiem 1 l o mocy 68 KM ze szlagierem i podporą Fiata – modelem Panda, która, by dorównać przeciwnikowi ma mocniejszy z oferowanych silników 1,2 l/60 KM. Aygo występuje w wersji 5-drzwiowej.

ZAPRASZAMY DO GALERII FIATA PANDAZAPRASZAMY DO GALERII FIATA PANDA

Cechy szczególne

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9096/panda-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Aygo i Panda to stosunkowo proste konstrukcyjnie samochody. We wnętrzu Aygo, podobnie jak w bliźniaczym Citroenie C1, widać nieosłonięte fragmenty blachy, a okno w tylnych drzwiach jest odchylane, a nie opuszczane. Na tak stanowcze obniżanie kosztów Fiat się nie zdecydował. Konstrukcja zawieszenia jest w obu autach podobna – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Aygo jest autem nieco krótszym od Pandy, jednak o niemal identycznym rozstawie osi. Wnętrze Pandy jest wyższe i dlatego wydaje się przestronniejsze. Jednak ilość miejsca we wnętrzu Pandy i Aygo jest dość skromna, czemu trudno się dziwić. Tablica przyrządów Pandy jest czytelna i wyposażona we wszystkie niezbędne wskaźniki. W wyposażeniu podstawowym Toyoty nie ma obrotomierza i wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej, są za to duże pokrętła regulacji wentylacji o oryginalnym kształcie. Jakość plastików w obu autach jest dość przeciętna. Bagażnik Pandy ma objętość 205 l, a Aygo – 130 l. W Toyocie pokrywą
bagażnika stanowi przedłużona tylna szyba.

Silniki

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9096/aygo-2-b.jpeg',500,389) ) |
| --- | Istotna różnica między pojazdami dotyczy jednostek napędowych. W Toyocie wykorzystano nowoczesny, 3- cylindrowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu o pojemności 1,0 l i mocy 68 KM. Ze względu na nieparzystą liczbę cylindrów jego kultura pracy nie jest najlepsza. Fiat stosuje „sprawdzony”, 4-cylindrowy silnik z dwoma zaworami w cylindrze, który z pojemności 1,2 osiąga 60 KM mocy. Jak większość klasycznych jednostek napędowych jest on dość elastyczny, ale zużywa więcej paliwa. W mieście Panda potrzebuje o 1,6 l paliwa więcej od Aygo.

Wrażenia z jazdy

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9096/panda-2-b.jpeg',500,496) ) |
| --- | Ze względu na małe wymiary żywiłem Pandy i Aygo jest miasto. Tutaj oba pojazdy czują się znakomicie, chociaż chcąc dynamicznie przyspieszać, trzeba utrzymywać silnik na wysokich obrotach, co wzmaga hałas. Tak jest w Fiacie i Toyocie. Oba pojazdy mają zbliżone czasy rozpędzania do prędkości 100 km/h, ale na wyższych biegach bardziej dynamiczna jest Panda. Aygo i Panda reprezentują zbliżony poziom komfortu. Ze względu na prosta konstrukcję zawieszenia i niewielki rozstaw osi oba auta reagują na złą jakość dróg. Własności jezdne są jednak dość poprawne. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h nie jest wysoki i dłuższa jazda nie jest zbyt męcząca. To komplement dla konstruktorów obu aut, gdyż poziom hałasu jest taki, jak w autach kompaktowych sprzed 10 lat. Bardziej skuteczny układ hamulcowy ma Panda, ale uzyskiwana droga hamowania jest o 1,2 m za długa w stosunku do przyjętej.

ZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTY AYGOZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTY AYGO

Podsumowanie

Toyota Aygo to wytwór nowoczesnego marketingu, który głosi, że pewne mankamenty produktu, np. jego wielkość, można zatuszować i potraktować z humorem. Za dodatkową opłatą nabywca Aygo może sobie okleić swojego ulubieńca kolorowymi wzorami, by się dodatkowo wyróżnić i dodać sobie animuszu. Pandy żaden diler Fiata nie okleja, ale i bez tego prezentuje się godnie. Ma większy od Aygo bagażnik i nieco lepszą dynamikę. Główną zaletą Aygo jest niewielkie zużycie paliwa. Toyota w wersji 5-drzwiowej kosztuje 34 600 zł i jest o 1200 zł tańsza od Fiata. Panda ma jednak zdecydowanie bogatsze wyposażenie.

*Nasza ocena *

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

Toyota Aygo Fiat Panda
Przestronność wnętrza +
Silnik +
Poziom hałasu Remis
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji Remis
Wyposażenie +

Wybrane dane techniczne:

| | Toyota Aygo | Fiat Panda |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 3/12/benzynowy | 4/8/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 998 | 1242 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 68/6000 | 60/5000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 93/3600 | 102/2500 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 14,2 | 14,0 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 15,6 | 14,2 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 157 | 155 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 70 | 70 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 42,0 | 41,2 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 139 | 205 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 35 | 35 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,1/5,5 | 4,8/7,1 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 341 x 162 x 147 | 354 x 158 x 154 |
| Rozstaw osi (cm) | 234 | 230 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 2/12 |
| Cena zalecana przez generalnego importera (zł) | 34 600** | 35 800 |

  • - pomiar wg ADAC

** - cena wersji 5-drzwiowej

Wyposażenie seryjne:

| | Toyota Aygo Terra | Fiat Panda Dynamic |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 4 |
| Układ ABS | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne | - | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie | - | S |
| Centralny zamek | - | S |
s - wyposażenie seryjne

Autor: Ryszard Polit

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3