Amerykańscy managerowie mawiają, że sprzedaż małego samochodu przynosi mały zysk, dlatego nie warto go produkować. Fiat i Toyota są najwyraźniej innego zdania.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9096/aygo-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Na starym kontynencie już od lat 60. mistrzem w konstrukcji małych samochodów jest Fiat. Pierwszymi samochodami milionów Europejczyków były Fiat 600, Fiat 500, a potem Fiat 850. W Japonii po II wojnie światowej produkowano samochody, których długość nie mogła przekraczać 350 cm. Nie można więc powiedzieć, że Japończycy nie mają doświadczenia w konstrukcji małych samochodów. Porównujemy nadzieję Toyoty – model Aygo napędzany silnikiem 1 l o mocy 68 KM ze szlagierem i podporą Fiata – modelem Panda, która, by dorównać przeciwnikowi ma mocniejszy z oferowanych silników 1,2 l/60 KM. Aygo występuje w wersji 5-drzwiowej.
ZAPRASZAMY DO GALERII FIATA PANDAZAPRASZAMY DO GALERII FIATA PANDA
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9096/panda-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Aygo i Panda to stosunkowo proste konstrukcyjnie samochody. We wnętrzu Aygo, podobnie jak w bliźniaczym Citroenie C1, widać nieosłonięte fragmenty blachy, a okno w tylnych drzwiach jest odchylane, a nie opuszczane. Na tak stanowcze obniżanie kosztów Fiat się nie zdecydował. Konstrukcja zawieszenia jest w obu autach podobna – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Aygo jest autem nieco krótszym od Pandy, jednak o niemal identycznym rozstawie osi. Wnętrze Pandy jest wyższe i dlatego wydaje się przestronniejsze. Jednak ilość miejsca we wnętrzu Pandy i Aygo jest dość skromna, czemu trudno się dziwić. Tablica przyrządów Pandy jest czytelna i wyposażona we wszystkie niezbędne wskaźniki. W wyposażeniu podstawowym Toyoty nie ma obrotomierza i wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej, są za to duże pokrętła regulacji wentylacji o oryginalnym kształcie. Jakość plastików w obu autach jest dość przeciętna. Bagażnik Pandy ma objętość 205 l, a Aygo – 130 l. W Toyocie pokrywą
bagażnika stanowi przedłużona tylna szyba.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9096/aygo-2-b.jpeg',500,389) ) |
| --- | Istotna różnica między pojazdami dotyczy jednostek napędowych. W Toyocie wykorzystano nowoczesny, 3- cylindrowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu o pojemności 1,0 l i mocy 68 KM. Ze względu na nieparzystą liczbę cylindrów jego kultura pracy nie jest najlepsza. Fiat stosuje „sprawdzony”, 4-cylindrowy silnik z dwoma zaworami w cylindrze, który z pojemności 1,2 osiąga 60 KM mocy. Jak większość klasycznych jednostek napędowych jest on dość elastyczny, ale zużywa więcej paliwa. W mieście Panda potrzebuje o 1,6 l paliwa więcej od Aygo.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9096/panda-2-b.jpeg',500,496) ) |
| --- | Ze względu na małe wymiary żywiłem Pandy i Aygo jest miasto. Tutaj oba pojazdy czują się znakomicie, chociaż chcąc dynamicznie przyspieszać, trzeba utrzymywać silnik na wysokich obrotach, co wzmaga hałas. Tak jest w Fiacie i Toyocie. Oba pojazdy mają zbliżone czasy rozpędzania do prędkości 100 km/h, ale na wyższych biegach bardziej dynamiczna jest Panda. Aygo i Panda reprezentują zbliżony poziom komfortu. Ze względu na prosta konstrukcję zawieszenia i niewielki rozstaw osi oba auta reagują na złą jakość dróg. Własności jezdne są jednak dość poprawne. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h nie jest wysoki i dłuższa jazda nie jest zbyt męcząca. To komplement dla konstruktorów obu aut, gdyż poziom hałasu jest taki, jak w autach kompaktowych sprzed 10 lat. Bardziej skuteczny układ hamulcowy ma Panda, ale uzyskiwana droga hamowania jest o 1,2 m za długa w stosunku do przyjętej.
ZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTY AYGOZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTY AYGO
Podsumowanie
Toyota Aygo to wytwór nowoczesnego marketingu, który głosi, że pewne mankamenty produktu, np. jego wielkość, można zatuszować i potraktować z humorem. Za dodatkową opłatą nabywca Aygo może sobie okleić swojego ulubieńca kolorowymi wzorami, by się dodatkowo wyróżnić i dodać sobie animuszu. Pandy żaden diler Fiata nie okleja, ale i bez tego prezentuje się godnie. Ma większy od Aygo bagażnik i nieco lepszą dynamikę. Główną zaletą Aygo jest niewielkie zużycie paliwa. Toyota w wersji 5-drzwiowej kosztuje 34 600 zł i jest o 1200 zł tańsza od Fiata. Panda ma jednak zdecydowanie bogatsze wyposażenie.
*Nasza ocena *
Toyota Aygo | Fiat Panda | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + |
Wybrane dane techniczne:
| | Toyota Aygo | Fiat Panda |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 3/12/benzynowy | 4/8/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 998 | 1242 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 68/6000 | 60/5000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 93/3600 | 102/2500 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 14,2 | 14,0 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 15,6 | 14,2 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 157 | 155 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 70 | 70 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 42,0 | 41,2 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 139 | 205 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 35 | 35 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,1/5,5 | 4,8/7,1 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 341 x 162 x 147 | 354 x 158 x 154 |
| Rozstaw osi (cm) | 234 | 230 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 2/12 |
| Cena zalecana przez generalnego importera (zł) | 34 600** | 35 800 |
- - pomiar wg ADAC
** - cena wersji 5-drzwiowej
Wyposażenie seryjne:
| | Toyota Aygo Terra | Fiat Panda Dynamic |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 4 |
| Układ ABS | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne | - | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie | - | S |
| Centralny zamek | - | S |
s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit