Trwa ładowanie...
d2p7mpe

Toyota Auris: silniki

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Toyota Auris: silniki
(wp.pl)
d2p7mpe

Sercem każdego samochodu spalinowego jest silnik. To jego własności w znacznej mierze decydują o tym, czy posiadacz jest zadowolony z własnego auta. Na taką satysfakcję składa się nie tylko wartość mocy i momentu obrotowego, ale też spalanie i niezawodność. Odświeżona Toyota Auris dostępna jest z aż trzema rodzajami napędu - układem hybrydowym, dwoma silnikami wysokoprężnymi oraz trzema jednostkami benzynowymi. Wśród tych ostatnich znajduje się zupełna nowość w ofercie Toyoty - motor 1.2 Turbo.

Ekologia i oszczędność mają twarz hybrydy

Najbardziej charakterystyczną dla Aurisa wersją jest ta hybrydowa. W końcu japońska marka może poszczycić się największymi osiągnięciami na tym polu i pod względem doświadczenia w produkcji seryjnych samochodów tego typu bije wszystkich konkurentów na głowę. Jednostka napędowa kompaktowej Toyoty w wersji hybrydowej składa się ze sprawdzonego, wolnossącego silnika o pojemności 1,8 l i mocy 99 KM oraz agregatu elektrycznego, co daje łączną moc 136 KM. Tak wyposażony samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 sekundy, co jest czasem zupełnie wystarczającym w przypadku zwykłego ruchu drogowego. Maksymalna prędkość samochodu wynosi 180 km/h.

d2p7mpe

Ogromną wartością hybrydy jest jej przyjazność względem środowiska. Średnia emisja CO2 wynosi tu tylko 79 g/km, a pojazd prawie nie emituje cząstek stałych i tlenków azotu. Miłośników ekologii przekonać powinien fakt, że samochodem tym można poruszać się, w ogóle nie produkując spalin. Jeśli baterie hybrydowego Aurisa są naładowane, kompaktowa Toyota, wykorzystując wyłącznie napęd elektryczny, może pokonać nawet dwa kilometry – o ile nie przekroczymy prędkości 50 km/h. W normalnym trybie pracy silnik spalinowy wyręczany jest przez elektryczny, gdy poruszamy się ze stałą prędkością, jadąc nie więcej niż 70 km/h, a także przy ruszaniu, co szczególnie przydaje się w korkach.

Do tych, których nie przekonuje ekologia hybrydowej jednostki napędowej, przemówi być może komponent finansowy. Użytkowanie hybrydowego auta w mieście jest tańsze niż wersji spalinowej. Podczas poruszania się w gęstym ruchu model ten będzie potrzebował mniej paliwa niż wersja z silnikiem Diesla. Średnie katalogowe spalanie wynosi tu 3,5 l/100 km. Dodatkowo zaoszczędzimy na hamulcach - przy delikatnym wciśnięciu hamulca najpierw włącza się system odzyskiwania energii kinetycznej - oraz na częściach, których nie ma. Hybrydowy Auris nie posiada skomplikowanego układu wtryskowego czy dwumasowego koła zamachowego, nie musimy się więc martwić kosztami ich naprawy lub wymiany.

Toyota w świecie dowsizingu

Nowością w gamie silnikowej odświeżonego Aurisa jest motor 1.2T, przygotowany z myślą o europejskim kliencie i ze sporym zapasem spełniający najnowsze unijne normy czystości spalin. Benzynowa jednostka została zbudowana w oparciu o technologię bezpośredniego wtrysku paliwa. Dzięki zastosowaniu czterech cylindrów praca silnika jest płynniejsza niż w przypadku konkurencyjnych konstrukcji o trzech cylindrach. Jednostka rozwija moc 116 KM, a maksymalny moment obrotowy, wynoszący 185 Nm, dostępny jest w zakresie 1500-4000 obr./min. Pozwala to Aurisowi przyspieszać od 0 do 100 km/h w 10,1 sekundy i rozpędzić się do 200 km/h.

d2p7mpe

Przytoczenie suchych danych nie da nam jednak pełnego obrazu tego silnika. Jednostka Toyoty, która w całości została zaprojektowana w Japonii i powstała kilka lat po tym, jak swoje doładowane konstrukcje przedstawili konkurenci. Dlaczego? Koncern z Kraju Kwitnącej Wiśni chciał oddać w ręce klienta w pełni dopracowaną jednostkę napędową, która została dokładnie przetestowana w warunkach laboratoryjnych, a nie na kierowcach. Dlatego zastosowano tu szereg rozwiązań, których na próżno szukać u innych producentów.

O jak najmniejsze zużycie paliwa w silniku 1.2T dba system VVT-iW (Variable Valve Timing – intelligent Wide). Jego działanie polega na przedłużeniu czasu otwarcia zaworów dolotowych w momencie, gdy wykorzystujemy niewielką część mocy auta. Jednostka napędowa przechodzi wówczas w cykl Atkinsona, który niskie spalanie przedkłada nad osiągi. Gdy jednak bardziej zdecydowanie wciśniemy pedał przyspieszenia, silnik wraca do klasycznego cyklu pracy Otta. Ten sposób na oszczędność ma być bardziej podatny na usterki niż czasowe odłączanie poszczególnych tłoków. To jednak nie wszystko.

Dla sprężarki i chłodnicy intercoolera stworzono niezależny obieg chłodzenia. Dzięki temu temperatura zasysanego do silnika powietrza jest niższa, a turbina może liczyć na lepszą ochronę. Ciekawe rozwiązanie zastosowano również w przypadku systemu Start&Stop. W przypadku silnika 1.2T w momencie unieruchomienia jednostki, na przykład przed sygnalizacją, rozrusznik utrzymuje tłok w połowie suwu sprężania. Zapewnia to szybki i łagodny start silnika, gdy już możemy jechać dalej. Jak wszystkie te rozwiązania przekładają się na spalanie? Katalogowo średni apetyt na benzynę ogranicza się do 5,4 l/100 km.

Silniki Diesla

Wraz z liftingiem Aurisa w kompaktowej Toyocie debiutuje wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l. Motor, który zaczerpnięty został z oferty BMW, dysponuje mocą 112 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 270 Nm i dostępnym od 1750 do 2250 obr./min. Wyposażony w tę jednostkę Auris spala średnio 4,1 l/100 km. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 10,5 sekundy, a jego maksymalna prędkość to 195 km/h. Trzeba przy tym przyznać, że motor charakteryzuje się wysoką kulturą pracy. Serwisowanie tej jednostki napędowej następuje co 20 tys. km, co przełoży się na przyszłe oszczędności właściciela.

d2p7mpe

W ofercie Aurisa jest również znany z przedliftingowej wersji silnik 1.4D-4D. Motor został poddany modyfikacjom. Zmieniono turbinę, która dzięki mniejszym wewnętrznym oporom zapewnia wyższe ciśnienie doładowania przy niższych obrotach. Zadbano również o to, by jednostka spełniała wyśrubowaną normę spalania Euro6, nie tracąc przy tym na osiągach. W tym celu zastosowano nowy układ wtryskowy o wyższym ciśnieniu pracy i zmodyfikowano kształt tłoków, by ulepszyć proces spalania. Zmodyfikowano także układ wydechowy. Nowa wersja silnika 1.4D-4D dysponuje mocą 90 KM dostępną przy 3800 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 205 Nm, którym możemy się cieszyć od 1400 do 2800 obr./min.

Sprawdzone silniki benzynowe

Kompaktową Toyotę można także wyposażyć w znane z przedliftingowej wersji, wolnossące jednostki benzynowe. Mniejsza z nich - 1.33 Dual VVT-i - oddaje do dyspozycji kierowcy 99 KM osiąganych przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi tu 128 Nm notowanych przy 3800 obr./min. Prędkość maksymalna tej wersji wynosi 175 km/h, a czas osiągnięcia „setki” 12,6 sekundy. Średnie katalogowe spalanie to 5,5 l/100 km.

Większy z tradycyjnych silników benzynowych, 1.6 Valvematic, wymaga tylko nieznacznie większych porcji benzyny – średnie spalanie to 5,9 l/100 km. Pod prawą nogą kierowcy są w tym przypadku 132 KM, zgłaszające się do pracy w komplecie przy 6400 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 160 Nm przy 4400 obr./min. Auris z silnikiem 1.6 przyspiesza do 100 km/h w 10 sekund, a jego prędkość maksymalna to 200 km/h.

Toyota, jako jeden z nielicznych producentów, oferuje w kompaktowym modelu trzy rodzaje napędu. Coś dla siebie znajdą tu miłośnicy zapachu benzyny i brzmienia diesla, a także zwolennicy ekologii oraz ci, którzy dużo jeżdżą po mieście i potrafią liczyć. Dla tych ostatnich przygotowano wersję hybrydową, która nie zaskoczy nas drogimi w naprawie awariami.

d2p7mpe

Podziel się opinią

Share

d2p7mpe

d2p7mpe