Tory Wyścigowe w Polsce

Są czy ich nie ma? Polska nie jest krainą torów wyścigowych. Zobaczmy jednak co mamy i gdzie można się wyszaleć...

Obraz
Źródło zdjęć: © pzm.pl

/ 9Tor Poznań

Obraz
© pzm.pl

Tor Poznań, to w zasadzie obecnie jedyny prawdziwy, przystosowany do poważnego ścigania obiekt w naszym kraju. Oczywiście, posiada wiele niedoskonałości, a o rozegraniu na nim zawodów Formuły 1, czy nawet DTM lub WTCC możemy zapomnieć. Jednak jest i trwa. Ma 4083 m długości, składa się z dwóch obiektów. Pierwszym jest duża pętla samochodowa, drugim mały tor kartingowy, na którym rozgrywane są zawody driftingowe oraz liczne KJS-y, czyli imprezy dla amatorów.

Powstał w 1980 roku, a w jego ponad 30-letniej historii rozegrano wiele różnych imprez sportowych oraz ogólnomotoryzacyjnych. Najbardziej prestiżowym wydarzeniem było spotkanie Roberta Kubicy z kibicami w 2010 roku, kiedy na obiekt z całej Polski przyjechały setki tysięcy fanów, a po pętli z nieosiągalnymi dla innych prędkościami podróżował bolid F1. Warto także pamiętać, że wcześniej po tym samym torze jeździł mistrz Michael Schumacher, który znajdował się wtedy we włoskim teamie Ferrari. Tor Poznań mieści się całkiem niedaleko centrum stolicy Wielkopolski, w Przeźmierowie, na ulicy Wyścigowej 3.

Tor Poznań nie jest dla wszystkich. Jeśli chcesz po nim jeździć swoim autem, teoretycznie wystarczy zapłacić 1512 zł i 50 gr za godzinę eksploatacji obiektu. To jednak nie do końca prawda, bo toru nie można wynająć na krócej niż 8 godzin, a zgodnie z zasadami bezpieczeństwa na miejscu musi czuwać karetka pogotowia, straż pożarna, musi być obsługa toru i służby porządkowe. Wszystko to razem kosztuje 30 789 zł i 95 gr. W dodatku, by móc prowadzić auto po torze, musisz mieć licencję wyścigową BC. Inne rozwiązanie to zapłacenie 430 zł za 7-godzinny kurs doskonalenia jazdy. Jedziesz swoim autem w asyście instruktora.

Ostatnia, najciekawsza możliwość, to przyjazd własnym autem na Track Day. Nie musisz mieć licencji. Wystarczy zapłacić 500 zł, by wziąć udział w jazdach na czas, razem z 60 innymi kierowcami. Możesz sprawdzić swoje umiejętności i doskonalić się pod okiem instruktora. Track Day odbywa się cyklicznie. Najbliższy już 25 marca. Do 20 października 2012 odbędzie się w sumie 15 edycji. Szczegółowy kalendarz znajduje się na stronie www.tptd.pl

/ 9Tor Kielce

Obraz
© pzm.pl

Tor Kielce, to drugi najważniejszy obiekt w naszym kraju, tuż po Torze Poznań. Jednak przez wielu uważany za ciekawszy niż tor w Wielkopolsce. Choć w nazwie znajdują się Kielce, tor znajduje się kilkanaście kilometrów dalej, w Miedzianej Górze. Powstał w 1977 roku, i najlepsze lata ma już dawno za sobą. Co jakiś czas powiększano jego długość, jednak po prawie 40 latach w dalszym ciągu nie udało się go... "dokończyć". Jego nitka bowiem nie jest pełna. Stanowi ją droga publiczna (krajowa nr 74), która na czas zawodów jest zamykana! W ciągu roku odbywają się na nim imprezy Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Długość obiektu wynosi 1140 m (w przypadku zamkniętej małej pętli owalnej) oraz 4160 m (duża pętla z wyjątkowymi "górskimi" zakrętami). Oprócz tego, w pętli owalnej znajduje się tor kartingowy o długości 880 metrów. Cały obiekt zaprojektował Józef Marcinkowski, a Oficjalne otwarcie odbyło się 26 czerwca 1977 roku. Oprócz nielicznych imprez sportowych oraz firmowych, cyklicznie gości na nim giełda
samochodowa.

Tor można wynająć na wyłączność, cena wynosi 500 zł netto za godzinę.

/ 9Tor w Słomczynie

Obraz
© rallycross.pl

Tor w Słomczynie jest jednym z dwóch poważnych obiektów, przeznaczonych dla zawodników i kibiców rozkochanych w rallycrossie. Drugim jest tor w Toruniu. Słomczyn zlokalizowany jest niedaleko Warszawy, co powoduje, że dość łatwo zapełnić trybuny widzami. Rallycross gości na tym obiekcie od 1995 roku. W tej chwili odbywają się tam imprezy takie jak: Mistrzostwa Polski, Mistrzostwa Europy oraz Puchar Europy Centralnej w Rallycrossie. Obok toru znajduje się giełda samochodowa, ale do tego zdążyliśmy się już w Polsce przyzwyczaić.

Tor mierzy 1093 m długości. Długość prostej startowej wynosi 210 m, przy szerokości nitki w granicach od 12 do 16 m. Najbardziej charakterystyczną cechą rallycrossu jest zmienna nawierzchnia. W przypadku Słomczyna to: 48 proc. nawierzchni betonowej oraz 52 proc. nawierzchni szutrowej.

Istnieje możliwość wynajęcia toru - cena do uzgodnienia.

/ 9Tor w Toruniu

Obraz
© rallycross.pl

Toruń to nie tylko pierniki i Mikołaj Kopernik, ale również całkiem mocny ośrodek motosportu. To piękne miasto posiada jeden obiekt warty uwagi. Rozgrywane są na nim, zdobywające coraz większą popularność, zawody rallycrossowe. To jednocześnie drugi, obok toru w Słomczynie, obiekt przeznaczony do tej dyscypliny w naszym kraju. Jednak nie tylko rallycrossem Toruń żyje, na torze można także wypróbować swoje umiejętności, a w zasadzie poprawić je, korzystając z licznych szkoleń doskonalenia jazdy. Obiekt dysponuje specjalnymi matami poślizgowymi. Odbywa się na nim całkiem sporo lokalnych imprez, takich jak Super OES czy KJS. Oprócz tego, co jakiś czas tor gości wielbicieli klasycznej motoryzacji. Obiekt znajduje się w sąsiedztwie nowego toru żużlowego.

Istnieje możliwość wynajęcia obiektu doskonalenia techniki jazdy (infrastruktura wraz z obsługą), na obiekcie MotoPark. Cena za wynajem - 1 dzień (8 godzin) 4000zł netto. Cena za możliwość skorzystania we własnym zakresie to 50 zł za godzinę.

/ 9Kartodrom Bydgoszcz

Obraz
© Kartodrom Bydgoszcz

Miłośnicy sportowej jazdy mogą także za cel podróży obrać kierunek Bydgoszcz. Nie jest to może obiekt z prawdziwego zdarzenia, ale na mapie Polski zajmuje dość istotne miejsce. Kartodrom Bydgoszcz, bo o nim mowa, mieści się przy ulicy Fordońskiej 116. W historii kartingu to dość zasłużony obiekt. Odbywały się na nim bowiem Kartingowe Mistrzostwa Europy, a w 1994 roku nawet Kartingowe Mistrzostwa Świata Formuły C.

W tej chwili karting nie jest już tak ważną częścią imprez, a jego miejsce zajęły zdobywające popularność zawody driftingowe oraz KJS-y. Niemal równie często spotkać można na nim motocyklistów oraz... uczestników giełdy samochodowej. Trwają prace nad przebudową obiektu i liczyć można, że niebawem rozrośnie się z 480 do 1200 metrów długości. Usprawniona będzie także cała infrastruktura.

Ceny wynajęcia toru. Jazda samochodem - 40 zł/godz. (30 zł/godz. dla członków PZM z opłaconą składką); jazda motocyklem - 30 zł/godz. (20 zł/godz. dla członków PZM z opłaconą składką); jazda kartem - 30 zł/godz. (20 zł/godz. dla członków PZM z opłaconą składką).

/ 9Tor Rakietowa Wrocław

Obraz
© Redeco

We Wrocławiu, przy ulicy Rakietowej 39, mieści się jeden z najnowocześniejszych obiektów przeznaczonych do motosportu i wszelkiej aktywności szkoleniowej. Nie jest to może pozycja szczególnie sportowa, jednak każdy miłośnik jazdy znajdzie na nim coś dla siebie. Główną aktywnością Toru Rakietowa jest doskonalenie jazdy samochodem. Znajdziemy zatem maty poślizgowe, wykwalifikowaną kadrę instruktorów oraz bezpieczeństwo. Wyjątkowość obiektu polega na tym, że został on zaprojektowany specjalnie pod tego typu działalność i godnie może nosić miano „autodromu”. Składają się na niego ponad 4 km dróg o różnym rodzaju nawierzchni: asfalt, beton, szuter. Odpowiednia konfiguracja powoduje, że rozgrywane są na nim także imprezy sportowo-turystyczne niższej rangi. Co ważne, obiekt posiada nowoczesne zaplecze wokół toru, a nie bez znaczenia jest także bliskość centrum miasta, czyli Wrocławia. Powierzchnia całkowita terenu wynosi 70 000 m.kw.

Cena wynajęcia całego toru na wyłączność wynosi od 1800 do 2400 złotych za cały dzień, bądź w przypadku wynajęcia całego toru na wyłączność na godzinę - od 250 do 325 złotych. Możliwy jest także wjazd własnym autem na tzw. jazdę testową/treningową, która kosztuje 150 złotych za jedną godzinę.

/ 9Kartodrom Radom

Obraz
© Moto Akademia

Wprawdzie teoretycznie jest to tor kartingowy, który ma zaledwie 870 m długości, jednak w praktyce obiekt w Radomiu służy także tym, którzy mają ochotę w bezpiecznych warunkach dokładniej poznać swoje auto i swoje możliwości. Odbywają się na nim bowiem również szkolenia z doskonalenia jazdy. Budowę Kartodromu Radom rozpoczęto na początku lat 80. XX wieku, choć obecna nazwa obowiązuje od końca lat 90. Powstał wtedy Społeczny Komitet Budowy Toru Kartingowego, z wielce piękną ideą. Do użytku oddano go w 1986 roku, a składał się z: toru kartingowego z parkiem maszyn, łącznym obszarem 1,5 ha, długości pętli 870 metrów, szerokości od 8 do 25 metrów. Z czasem inwestycje wstrzymano. Obecnie jednak idea rozwoju tego obiektu powstała z popiołów, i planowane są dalsze prace. Od 1992 roku powstały między innymi: wieża sędziowska, wzmocnienie w części północno-zachodniej, budynek sanitarny oraz trybuny na 4000 osób. Słowem, infrastruktura cały czas jest poprawiana. Trzeba przyznać, że włodarze Radomia bardzo przychylnym
okiem zerkają na ten obiekt, i bez nich dalsze prace nie byłyby możliwe. Pogratulować! Jest to obecnie najlepszy obiekt w Polsce, przeznaczony do kartingu.

Istnieje możliwość wynajęcia toru: gokarty, motocykle, niekiedy również samochody. Ceny od 60 do 150 złotych dla gokartów oraz motocykli. Wszystkie informacje znajdują się na stronie Automobilklubu Radomskiego.

/ 9Motopark Ułęż

Obraz
© Motopark Ułęż

Motopark Ułęż, to doskonale przyjęty w Polsce rodzaj obiektu, imitujący tor wyścigowy z prawdziwego zdarzenia. Powstał bowiem, jak wiele innych ośrodków, na płycie dawnego lotniska. Lotnisko Ułęż obecnie zamiast samolotów gości wszelkiej maści "pojazdy naziemne". Odbywają się tam: imprezy firmowe, szkolenia, a niekiedy rozgrywane są też na nim zawody niższych klas oraz amatorskie, typu KJS. Oprócz walki o ułamki sekund, w ofercie Motoparku znajdują się także liczne szkolenia. Spróbować można doskonalenia jazdy: terenowej, rajdowej, wyścigowej, czy driftingowej. Jeżeli wolisz być wożony, w ofercie są także różnego rodzaju "drift taxi". Do tego kursy bezpiecznej jazdy, ale również pierwsza pomoc, czy nawet pakiety skierowane dla kobiet. Motopark znajduje się około 100 km od Warszawy, w kierunku Lublina.

Istnieje możliwość wynajęcia toru. Cena do uzgodnienia.

/ 9Pozostałe lokalizacje

Obraz
© lublinnaszemiasto.pl

Tory i autodromy wymienione wcześniej, to oczywiście nie jedyne obiekty przeznaczone dla motoryzacyjnych fanów. Wyliczyć możemy także takie miejsca, jak historyczny tor FSO w Warszawie, gdzie kręcono słynne kroniki. Ostatni raz odżył w lipcu 2011 roku, z okazji 60 rocznicy FSO oraz wyprodukowania pierwszego motocykla przez Warszawską Fabrykę Motocykli. Miejscem wielu motoryzacyjnych imprez są także okolice Twierdzy Modlin pod Warszawą. Obiektów opracowanych na bazie płyt lotnisk jest więcej: Bednary, Kąkolewo czy Bemowo. Odbywają się na nich imprezy masowe oraz kursy z doskonalenia jazdy. Na szczególną uwagę zasługuje również Tor Lublin, który jednak może niebawem przestać istnieć. Dlaczego? Został bowiem sprzedany przez PZM, za około 10 milionów złotych, firmie deweloperskiej. Właściciel jest anonimowy, a przyszłość toru niepewna, choć ciężko wierzyć, że zobaczymy tam jakąkolwiek imprezę motoryzacyjną. Najpewniej zamieszkają na nim nowi lokatorzy. Obecnie lokalne środowisko walczy o budowę nowego toru w tym
regionie. Chętni mogą podpisać petycję w sieci. I słusznie, walczmy o rozwój obiektów dla motomaniaków! To nie tylko hobby, ale też miejsce, gdzie można się wyszaleć i doskonalić swoje umiejętności.

Michał Grygier

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3