To najpopularniejsze używane auta z LPG
Ceny benzyny i oleju napędowego nie były tak niskie od trzech lat, ale w stosunku do zarobków nadal są mało przystępne. Dlatego od dawna kierowcy poszukują sposobów na oszczędności. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest zamontowanie w samochodzie instalacji LPG.Niestety nie wszystkie silniki znoszą takie zasilanie równie dobrze. Które modele warto "zagazować"? Zdania specjalistów są pod tym względem dość rozbieżne. Rzesze kierowców nie mogą się jednak mylić, a to oznacza, że warto sprawdzić, w których modelach najczęściej montowana jest instalacja LPG. Można się tego dowiedzieć, sięgając do danych na temat ofert sprzedaży używanych pojazdów.
Biorąc pod uwagę wszystkie samochody z instalacją LPG oferowane w serwisie otoMoto, 45,05 proc. z nich ma za sobą niemiecką przeszłość. Niewiele mniej, bo 39,87 proc. pochodzi z polskiego salonu. Najpopularniejsze ceny oferowanych w internecie aut z podwójnym zasilaniem to 3 tysiące złotych (11,12 proc.), 4 tysiące (10,76 proc.) i 5 tysięcy (7,26 proc.). Zazwyczaj samochody z LPG mają nadwozie hatchback (35,2 proc.), sedan (27,05 proc.) i kombi (16,25 proc.).
Najczęściej oferowanym na sprzedaż samochodem z instalacją gazową jest Opel Vectra B (2,65 proc. ofert). Najwięcej sztuk pochodzi z 1996 roku. Średnio trzeba za nie zapłacić około 4 tysiące złotych. Koszt tego modelu bez instalacji jest o tysiąc złotych niższy. Chociaż nietrudno jest o silnik o pojemności 1.8, to zazwyczaj oferowane są 1.6. Tyle samo, ile za Vectrę bez LPG, trzeba zapłacić za Astrę F (2,62 proc.), wśród których najłatwiej o silnik 1.4 litra. Najwięcej z nich pochodzi z 1999 roku.
Ten sam rocznik cieszy się szczególną popularnością w przypadku Daewoo Lanosa (2,42 proc.), a o instalację gazową najłatwiej w sztukach z silnikiem o pojemności 1,5. Trzeba za nie zapłacić średnio 3 tysiące złotych. Tyle samo kosztuje przeciętny Volkswagen Golf III z rocznika 1994 (2,17 proc.). W tym przypadku najpopularniejszym silnikiem jest motor o pojemności 1.8. W zestawieniu pojawia się jeszcze jeden Opel. Jest to Astra II generacji. Oferuje ją 1.93 proc. sprzedawców samochodów z LPG. Kosztują one średnio 7 tysięcy złotych. Najwięcej z nich posiada silniki 1.6 i pochodzi z 1999 roku. Za model bez LPG trzeba zapłacić średnio tysiąc złotych mniej.
Znacznie tańszą alternatywą będzie zakup Fiata Seicento (1,53 proc. ofert). Te wystawiane na sprzedaż w otoMoto kosztują przeciętnie 3 tysiące złotych. Co ciekawe, najłatwiej o jego zakup z silnikiem 1.1. Większość sztuk podobnie jak w przypadku Astry pochodzi z 1999 roku. Niemal tyle samo ofert dotyczy Audi A4 w wersji B5 (1,39 proc.). Najczęściej są one jednak starsze od Seicento o 4 lata. Kosztują również dwa razy więcej. Różnicę z pewnością zrekompensuje silnik, bowiem najłatwiej o zakup motoru o pojemności 1,8 litra. To samo serce napędza bliźniaczy dla A4 model – Volkswagena Passata B5 (1,34 proc.), jednak sprzedawcy oferują najczęściej egzemplarze z rocznika 1998. Co za tym idzie, kosztuje on więcej o średnio dwa tysiące złotych.
Silnik o pojemności 1,8 l najłatwiej spotkać również w Renault Lagunie I, za którą trzeba zapłacić przeciętnie 3 tysiące złotych. Łącznie ten samochód to 1,21 proc. wśród wszystkich ogłoszeń sprzedaży samochodów z instalacją LPG. Najwięcej sztuk pochodzi z 1997 roku. Pierwszą dziesiątkę zamyka Skoda Fabia I (1,16 proc.). Najczęściej oferowanym silnikiem jest 1.4. Są to jednak najmłodsze samochody z zestawienia, ponieważ zazwyczaj pochodzą one z 2001 roku. Trzeba za nie zapłacić średnio 7 tysięcy złotych.
Jak wygląda sytuacja po stronie popytu? Najczęściej poszukiwaną przez Polaków marką samochodów z instalacją LPG jest Opel. Wybiera go 13,53 proc. procent użytkowników. Niewiele mniej, bo 10,11 proc. osiągnął Volkswagen. Ostatnie miejsce na podium przypada Audi (8,70 proc.). Sporą popularnością cieszą się również Fiaty (6,65 proc.), którym depczą po piętach BMW (6,47 proc.) i Renault (6,09proc.). Nieco mniej jest Fordów (5,65 proc.), Skoda osiągnęła wynik 4,22 proc., a Mercedes 3,32 proc.. Top10 zamyka Honda – 3,30 proc..
Wśród najpopularniejszych modeli prym wiedzie Opel Astra (5,81 proc.). 4,14 proc. użytkowników poszukuje VW Golfa z LPG, a 3,70 proc. Opla Vectrę. W czołówce znajduje się jeszcze jeden Volkswagen – Passat. Brązowy medalista Internetowego Samochodu Roku 2013 w tym zestawieniu uplasował się na czwartej pozycji z wynikiem 3,46 proc. Zaraz za nim znalazły się dwa Audi: A4 (3,31 proc.) i A6 (2,50 proc.). Tylko 2,14 proc. użytkowników tego zestawienia chciałoby kupić zeszłorocznego lidera sprzedaży nowych samochodów, czyli Skodę Octavię. Jeszcze mniej wybiera Forda Mondeo (1,95 proc.), Opla Corsę (1,94 proc.) i Renault Scenica (1,76 proc.)
Polacy niezmiennie najchętniej kupiliby samochód pochodzący z krajowego salonu (90,5 proc.). Tylko 5,5 proc. zaznacza w wyszukiwarce jako kraj pochodzenia Niemcy. 23 proc. użytkowników poszukuje hatchbacków z instalacją LPG. Tylko procent mniej wybiera kombi, a 21,5 proc. sedany. Dla 16 proc. potencjalnych kupców maksymalny budżet to 10 tysięcy złotych. Zaledwie procent mniej może sobie pozwolić już tylko na samochód za 5 tysięcy złotych, a 9,5 proc. - 15 tysięcy złotych. Dla 1/5 użytkowników poszukiwany pojazd nie powinien być starszy niż z rocznika 2000. Dla 7,5 proc. jest to rok 2004. Tyle samo wskazało na 2002 rok – informuje Marcin Szturma, Dyrektor Działu Handlowego otoMoto.pl
Źródło: otoMoto.pl
mp/moto.wp.pl