To było przyczyną wypadku, w którym zginęło 8 osób

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Janek Stanisławski

Przyczyną czerwcowego wypadku w Chrzczonowicach było zjechanie przez kierowcę tira na przeciwny pas ruchu - wynika z opinii biegłego, którą otrzymała prokuratura. W wyniku czołowego zderzenia tira z busem zginęło osiem osób, 10 zostało rannych.

W ocenie biegłego, powodem zjechania na przeciwny pas nie była ani awaria samochodu ciężarowego, ani nie spowodowało tego pęknięcie opony. Śledczy wciąż nie mogą przesłuchać kierowcy tira, ponieważ przebywa on w szpitalu.

Śledztwo ws. wypadku prowadzi prokuratura w Rawie Mazowieckiej, do której wpłynęła opinia biegłego sądowego z zakresu techniki samochodowej i ruchu drogowego. Biegły miał ustalić przebieg i przyczyny katastrofy.

- Biegły stwierdził, że powodem zaistnienia katastrofy w ruchu lądowym było niewłaściwe zachowanie się kierującego samochodem ciężarowym. Bezpośrednio przed wypadkiem poruszał się on niewłaściwym dla jego kierunku, pasem jezdni - powiedział rzecznik łódzkiej prokuratury okręgowej Krzysztof Kopania.

Zdaniem biegłego, przyczyną zjechania nie była awaria samochodu, ponieważ był on sprawny technicznie. Ustalono także, że jedna z opon pękła w samochodzie w wyniku wypadku, a nie przed zdarzeniem. Wiadomo też, że przed wypadkiem tir jechał z prędkością ok. 85 km/godz. na odcinku drogi, gdzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km.

- Biegły ocenił natomiast zachowanie kierowcy busa jako prawidłowe - dodał Kopania. Prokuratura zasłaniając się dobrem postępowanie nie chce na razie informować o szczegółach opinii.

Ciężko ranny w wypadku 27-letni kierowca tira, mieszkaniec woj. wielkopolskiego, w dalszym ciągu ma problemy zdrowotne. - Posiadamy informacje, że w ostatnim czasie ponownie trafił do szpitala. Nie wiemy, kiedy będzie możliwe jego przesłuchanie. Zbadamy, czy mężczyzna jest zdolny do udziału w czynnościach procesowych - zaznaczył Kopania.

Za nieumyślne spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym grozi kara do 8 lat pozbawienia wolności.

Wraki samochodów zostały zabezpieczone na potrzeby prokuratorskiego postępowania. Biegli analizowali tachografy (urządzenia kontrolujące pracę kierowców) z obu samochodów. Analiza tachografu tira wykazała, że tuż przed wypadkiem auto jechało z prędkością ok. 85 km/godz. na odcinku drogi, gdzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km. Bus jechał na tym odcinku z prędkością ok. 80 km/godz.

Tachograf wykazał również, że kierowca tira rozpoczął pracę o godz. 5 rano, niespełna godzinę przed wypadkiem. Z wcześniejszej opinii biegłego wynikało, że zarówno ciągnik siodłowy, jak i naczepa były sprawne technicznie, a uszkodzenie opony nastąpiło w wyniku zdarzenia i nie przyczyniło się do powstania wypadku.

Do wypadku doszło w połowie czerwca w miejscowości Chrzczonowice (Łódzkie) na krajowej "ósemce". Nad ranem czołowo zderzyły się tam tir z busem. W wyniku wypadku zginęło osiem osób - pięciu mężczyzn, w tym 57-letni kierowca busa, oraz trzy kobiety. Rannych zostało 10 osób. Ofiarami byli pracownicy firmy ochroniarskiej z Rawy Mazowieckiej, mieszkańcy Rawy i okolic w wieku od 23 do 57 lat.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025