Testy zderzeniowe Euro NCAP
Kupując samochód zwracamy baczną uwagę na poziom bezpieczeństwa jaki zapewnia on kierowcy i pasażerom. Jednym z najlepszych sposobów przekonania się jak pojazd zachowa się w razie wypadku są testy zderzeniowe. W ten sposób organizacja Euro NCAP przetestowała najnowsze modele samochodów oferowanych na Starym Kontynencie. Punktacja uwzględnia nową, bardziej surową ocenę.
MG3 (3 gwiazdki)
MG to słynna brytyjska marka, która została przejęta przez Chińczyków i chce wrócić na europejski rynek oferując popularne modele. Jednym z nich jest hatchback MG3. Niestety chiński producent nie może pochwalić się dobrymi wynikami w testach zderzeniowych. MG3 kiepsko wypadł w każdej kategorii. Samochód nie zapewnia bezpieczeństwa ani kierowcy, ani pasażerowi przy zderzeniu czołowym. Przy uderzeniu bocznym jest lepiej, ale bardzo słabo oceniono ochronę odcinka szyjnego kręgosłupa – szczególnie dla osób siedzących z tyłu. MG3 nie ma się również czym pochwalić w kwestii elektronicznych systemów bezpieczeństwa.
Ochrona dorosłych: 69 proc.
Ochrona dzieci: 71 proc.
Ochrona pieszych: 59 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 38 proc.
Citroen C-Elysee i Peugeot 301 (3 gwiazdki)
Bliźniacze modele koncernu PSA to tanie sedany, które za niewielką cenę oferują proste, ale pojemne nadwozie. Niestety budżetowe podejście do konstrukcji tych samochodów przekłada się na bezpieczeństwo. Jako marginalna została oceniona ochrona osób siedzących na przednich fotelach. Wyjątkowo niebezpieczne okazało się uderzenie w słup, a pasażerowie tylnej kanapy zagrożeni są urazami karku. Podobnie jak w chińskim MG3, również tanie francuskie auta nie są wyposażane w zbyt wiele elektronicznych systemów bezpieczeństwa.
Ochrona dorosłych: 71 proc.
Ochrona dzieci: 75 proc.
Ochrona pieszych: 54 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 33 proc.
Renault Megane (3 gwiazdki)
Jeszcze kilka lat temu samochody Renault były wzorem w zakresie bezpieczeństwa. Jednak coraz ostrzejsze normy pokazują, że Francuzi spoczęli na laurach i nie poprawiają odpowiednio swoich konstrukcji. Choć Megane wypadło zdecydowanie lepiej od pozostałych dwóch samochodów ocenionych na trzy gwiazdki, to nadal odbiega od klasowych liderów. W przypadku kompaktowego hatchbacka Renault niebezpieczeństwem jest duże prawdopodobieństwo wystąpienia urazów odcinków szyjnych kręgosłupa pasażerów – szczególnie na tylnych siedzeniach. Nie najlepiej Megane prezentuje się też przy uderzeniu w słup. Co warte zauważenia, przez ostatnie lata samochody Renault uzyskiwały wysokie noty za systemy asystentów bezpieczeństwa, jednak szybki rozwój w tej dziedzinie i brak nowoczesnych rozwiązań oznacza, że francuskie auta odbiegają dzisiaj od konkurencji.
Ochrona dorosłych: 83 proc.
Ochrona dzieci: 78 proc.
Ochrona pieszych: 60 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 48 proc.
Ford Tourneo Courier (4 gwiazdki)
Nowy van Forda uzyskał niezłe noty Euro NCAP jak na swoją klasę. Osobowe samochody o dostawczych korzeniach nigdy nie brylowały w rankingach bezpieczeństwa, a Tourneo Courier oceniony na cztery gwiazdki wpisuje się w tę średnią. Zarówno przy zderzeniu czołowym, jak i bocznym (również ze słupek), Ford zapewnia dobry poziom bezpieczeństwa. Tylko ochronę karku w obu rzędach oceniono jako „marginalną”. Tourneo Courier otrzymał przeciętną ocenę za asystentów bezpieczeństwa, gdyż nie posiada na pokładzie najnowocześniejszych rozwiązań jak systemy automatycznego hamowania, czy ostrzegania przed zmianą pasą ruchu.
Ochrona dorosłych: 84 proc.
Ochrona dzieci: 84 proc.
Ochrona pieszych: 74 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 56 proc.
Volkswagen Golf Sportsvan (5 gwiazdek)
Rodzinna odmiana Golfa okazała się zdecydowanie najbezpieczniejszym z ostatnio przetestowanych samochodów. Sportsvan zapewnia niemal wzorową ochronę przy zderzeniu czołowym i bocznym z innym pojazdem. Jedynie test uderzenia w słup wyszedł nieco gorzej i takie zdarzenie może powodować uraz klatki piersiowej. Bardzo dobrze oceniono też ochronę odcinka szyjnego kręgosłupa. Dodatkowe punkty Volkswagen zyskał za sprawnie działający system automatycznego hamowania.
Ochrona dorosłych: 87 proc.
Ochrona dzieci: 85 proc.
Ochrona pieszych: 62 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 73 proc.
sj, moto.wp.pl