Test żarówek H7: ADAC wyłoniło najlepsze

Obraz
Źródło zdjęć: © moto.wp.pl

Oświetlenie to niezwykle ważny, ale często marginalizowany przez kierowców techniczny aspekt samochodów. Jak zapewnić sobie najlepszą widoczność nocą? Najnowszym wynalazkiem są tu światła laserowe, które po raz pierwszy pojawią się w seryjnym samochodzie wraz z debiutem Audi R8 LMX. W zwykłych autach to jednak pieśń odległej przyszłości. Dziś szczytem tego, co możemy dostać, są światła ksenonowe, ale większość kierowców i tak ma do dyspozycji tradycyjne reflektory halogenowe. W ich przypadku ważne jest to, jaką żarówkę zastosujemy. Które są najlepsze?

Test przeprowadzony przez ADAC, niemiecki automobilklub, dotyczył żarówek H7. W porównaniu z dwużarnikowymi H4 dają one nieco więcej światła, ale ceną tej przewagi jest niższa żywotność. Badaniom poddano 15 modeli żarówek różnych producentów. Na ich ocenę w 75 proc. składała się jakość emitowanego przez nie światła (natężenie i precyzja ukształtowania snopa światła, wpływająca na możliwość oślepiania kierowców jadących z naprzeciwka), a w 25 proc. żywotność.

Zwycięzcą testu okazały się żarówki General Electric Extra Life. Nie wykazały się co prawda pod względem jasności, ale nie oślepiają innych kierowców i oferują wysoką trwałość - deklarowane przez producenta 989 godzin.

Na drugim miejscu testu uplasowały się żarówki Bosch Plus90. Niemiecki produkt imponuje jasnością i prawidłowo ukształtowanym snopem światła, ale w porównaniu ze zwycięską żarówką GE ma trzykrotnie krótszą żywotność przy znacznie wyższej cenie.

Zdolnością do świecenia przez ponad 1200 godz. miejsce na ostatnim stopniu podium zapewniły sobie żarówki Philips Lifetime x4. Pod tym względem biją one konkurentów w teście na głowę. Słabo natomiast wypadły w kategorii jasności światła i precyzji jego snopa.

Tuż za podium testu ADAC znalazły się żarówki Cartechnic H7 oraz Osram Standard H7. Charakteryzują się one niemal identycznymi parametrami: jasność ponad 1400 lm i żywotność ok. 640 godz. Te pierwsze na rynku niemieckim są jednak niemalże dwukrotnie tańsze. To rozsądna propozycja dla przeciętnego kierowcy.

Na dalszych pozycjach znalazły się żarówki Car1 CO 2041 Longlife, których żywotność nie okazała się wcale zbyt długa, Philips Vision +30proc. oślepiające kierowców oraz General Electric Megalight Ultra +120, która choć daje jasne i dobrze ukształtowane światło, charakteryzuje się niską żywotnością.

Listę żarówek określonych przez ADAC jako „zadowalające” zamykają: Osram Night Braker plus (oślepianie i krótka żywotność), Philips X-treme Vision (oślepianie i krótka żywotność), Bosh Pure Light (wysoka cena), Neolux Hammer (krótka żywotność), Bosch Longlife Daytime (wysoka cena) oraz Osram Ultra Life (słabe światło).

Najniżej ocenioną spośród testowanych żarówek okazała się Car1 CO2001, która łączy w sobie niezadowalające światło z krótką żywotnością.

Jaką żarówkę najlepiej wybrać? Wiele zależy od potrzeb konkretnego kierowcy. Jeśli rzadko zdarza się nam jeździć poza miastem po zmroku, warto zamontować model o przedłużonej trwałości. Co prawda taka żarówka nie zapewni doskonałego oświetlenia, ale trzeba będzie ją zmieniać dwa razy rzadziej niż standardową. Jeśli natomiast wyjątkowo często jeździmy nocą poza miastem, warto dopłacić i pogodzić się z niską trwałością, by uzyskać światło kilkadziesiąt proc. jaśniejsze i snop światła dłuższy o 20-30 m niż w przypadku standardowych żarówek.

Źródło: ADAC

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3