TEST: Verso S - funkcjonalne pudełko

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

Właśnie do salonów wjeżdża najnowszy członek rodziny Verso. Nie urzeka zapierającym dech w piersiach designem, ani piekielnie mocnymi jednostkami napędowymi, ale ma to coś, na co zwróci uwagę każda głowa rodziny. Funkcjonalność i przestronność to najważniejsze kryteria wyboru niewielkiego samochodu rodzinnego, mogącego swobodnie poruszać się po zatłoczonych arteriach wielkomiejskich. Kierując się tą zasadą, japońscy inżynierowie stworzyli model wpasowujący się w gusta globalnego klienta.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Stylistyka prawie czterometrowej Toyoty wzbudza mieszane uczucia. Jednym przypadnie do gustu podobieństwo do mniejszego IQ, natomiast innych zniechęci wyraźnie pudełkowaty kształt naznaczony przetłoczeniami charakterystycznymi dla pojazdów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Najwięksi rywale w postaci Kii Vengi, tudzież Opla Merivy zyskali groźnego konkurenta mogącego namieszać w segmencie miejskich minivanów.

Verso S występuje w trzech wersjach wyposażeniowych, z których najciekawszą wydaje się być flagowa odmiana Premium. Niemniej już w podstawowej specyfikacji odnajdziemy na pokładzie siedem poduszek powietrznych, radioodtwarzacz z funkcją odczytu formatu MP3 i możliwością współpracy z zewnętrznymi nośnikami danych, a także elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Koszt tak skonfigurowanego auta z benzynowym silnikiem 1,33l i manualną przekładnią o sześciu przełożeniach to 57 600 złotych.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Bardziej opłacalnie przedstawia się wspomniana wcześniej topowa konfiguracja Premium wymagająca dopłaty 7 tys. zł. W zamian otrzymamy multimedialny system Toyota Touch zaopatrzony w kamerę cofania, 6-calowy wyświetlacz dotykowy jak również Bluetooth ułatwiający łączność z telefonem. Ponadto na liście wyposażenia znalazła się klimatyzacja automatyczna, pakiet skórzany obejmujący szlachetne wykończenie wieńca kierownicy i lewarka zmiany biegów oraz rozmaite detale uatrakcyjniające wystrój przedziału pasażerskiego.

Niestety po zatopieniu się w stosunkowo wygodne fotele, można odczuć przeciętną jakość materiałów wykończeniowych, którą stara się zakamuflować solidne spasowanie twardych plastików. Na szczęście szukający odpowiedniej przestrzeni życiowej, nie zawiodą się. Zwarta sylwetka z wysoko poprowadzonym dachem i rozstawem osi wynoszącym 2 550 mm, zapewnia miejsce dla czwórki dorosłych. Zarówno z tyłu jak i z przodu, każdy powinien bez większych problemów przyjąć dogodną pozycję. W sytuacji, gdybyśmy zapragnęli wybrać się na weekendowy wyjazd, spakowanie bagaży ułatwi 430-litrowy bagażnik, który w razie potrzeby łatwo powiększyć do 1 388 litrów. Wówczas przewiezienie nawet większych gabarytowo przedmiotów takich jak lodówka, czy telewizor, nie przyprawi nas o ból głowy.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Żeby komfortowo uczestniczyć w codziennych dojazdach do pracy lub wakacyjnych wojażach, warto zdecydować się na mocną jednostkę napędową. W przypadku prezentowanej Toyoty, wybór ogranicza się do dwóch silników. W bazowej konfiguracji występuje benzynowy motor 1.33 l generujący 99 KM i wysokoprężny D-4D zamykający katalogową ofertę. Żądni mocnych wrażeń poczują się zawiedzeni. My mieliśmy przyjemność poznać bliżej charakterystykę tej pierwszej jednostki. Zasilany etyliną agregat wykazuje chęci do współpracy od 3 tys. obr./min aż do początku czerwonej skali.

Mimo, iż komputer podpowiada wcześniejszą zmianę biegu, nie warto sugerować się jego wskazówkami. Chyba, że ktoś jest zagorzałym miłośnikiem eco-drivingu. Wędrówce wskazówki obrotomierza w górne wartości towarzyszy dość głośna praca jednostki napędowej. Operowanie lewarkiem manualnej skrzyni biegów nie wzbudzało naszej nieufności, choć na początku przygody z Verso S, niektórym może przeszkadzać niewystarczająca precyzja prowadzenia drążka.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Podobnie ma się sprawa z deklaracjami producenta w kwestii zużycia paliwa. Choć trasa testowa nie pozwalała na rozwinięcie skrzydeł, to i tak osiągnięty przez nas wynik przewyższał katalogowe wskazania o 1-1,5 litra. Z drugiej jednak strony, auto nadrabiało pewnością prowadzenia i komfortem pokonywania nierówności. Wjeżdżanie z większą prędkością w ciasne zakręty i podróż po drogach o nawierzchniach pozostawiających wiele do życzenia, napawała optymizmem i dawała sporo frajdy. Spora też w tym zasługa nieźle skalibrowanego układu kierowniczego przekazującego kierowcy rzetelną informację o aktualnym położeniu kół.

* TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ TOYOTY VERSO S * Miejski minivan Toyoty zgodnie z założeniem powinien nieco namieszać w segmencie B-MPV. Niewielkie rozmiary zewnętrzne ułatwią poruszanie się po zatłoczonych parkingach, natomiast nadmuchane nadwozie oferuje przestrzeń porównywalną z klasycznymi i najprzestronniejszymi samochodami kompaktowymi. Do tego niezła trakcja i spora funkcjonalność (aż 19 schowków na pokładzie), pozwoli przymknąć oko na kilka nieznacznych wad, których się dopatrzyliśmy.

Piotr Mokwiński

lop\

"Toyota Verso S 1.33 Premium" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1 329"
Moc KM / przy obr./min "99/ 6 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "125/ 4 000"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "170"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "13,3"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,8/ 4,8/ 5,5"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 7,2"
Pojemność bagażnika min./max. / l "430/ 1 388"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "3 990/ 1 695/ 1 595"
Cena wersji podstawowej w zł "64 800"
Cena testowanego modelu w zł "69 300"
Plusy null
Minusy null
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy