TEST: Skoda Fabia RS - panowie, kapelusze z głów!

Obraz
Źródło zdjęć: © Jakub Wielicki

Biały dach, czarne słupki, malowane na biało duże felgi z szerokimi oponami i diody LED do jazdy dziennej, a do tego 180 naprawdę szybkich koni pod maską. Oto Fabia RS, czyli Skoda bez kompleksów.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Mówisz Skoda Fabia, myślisz - przedstawiciel handlowy, starszy pan w kaszkiecie, no ewentualnie w kapeluszu z niewielkim rondem. Nigdy zaś nie pomyślisz o młodzieńcu, czy nawet mężczyźnie poszukującym nieco więcej emocji niż przejażdżka do sklepu i z powrotem. Tymczasem ta konkretna Skoda z niewielkim znaczkiem RS potrafi nieźle podnieść ciśnienie, nawet w mieście.

Ale do rzeczy. Kiedy pierwszy raz zobaczyłem Fabię RS na parkingu, mimowolnie przyszedł mi do głowy MINI. Chociaż te auta są tak różne jak arbuz i piłka plażowa, to Czechom udało się zrobić z tego popularnego i niezbyt urodziwego auta, całkiem zgrabny pojazd. Fabia RS wygląda znacznie lepiej zapewne dzięki bardziej agresywnemu zderzakowi z przodu z diodami LED do jazdy dziennej (zamiast lamp przeciwmgielnych), 17-calowym felgom z lekkich stopów z szerokimi oponami oraz dyfuzorowi, który przyklejono do tylnego zderzaka.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Oczywiście to nie wszystko. O sportowy wygląd, choć nie tylko o to chodziło, dba obniżone o półtora centymetra zawieszenie. Ten zabieg nie tylko poprawił wygląd czeskiego auta, ale również sprawił, że Fabia RS prowadzi się naprawdę pewnie. Cóż, za sztywność i pewne trzymanie przychodzi zazwyczaj słono płacić, zwłaszcza w usportowionych autach. Podobnie jest w Fabii RS. Chociaż tolerancja polskich dziur jest i tak na przyzwoitym poziomie. Układ kierowniczy, to niestety kalka z cywilnej Fabii - brakuje mu nieco wyczucia. Minus również za brak możliwości całkowitego odłączenia ESP. O dobrą trakcję w zakrętach dba również system XDS. Co to jest? W skrócie - elektroniczna szpera. A dokładniej mówiąc, jest to elektroniczny system, który dba o to, by w szybko pokonywanych zakrętach
żadne z kół nie traciło przyczepności z asfaltem. Skutkiem działania systemu jest bardziej precyzyjne i pewne prowadzenie na łukach drogi.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

A co pod maską? Tutaj kryje się największy atut czeskiego auta. Jest to przeszczepiony wprost z Polo GTI silnik benzynowy 1.4l TFSI. Skrót oznacza, że motor ma podwójne doładowanie, dzięki czemu ważąca nieco ponad 1 300 kg Skoda dysponuje pokaźną mocą 180 KM. Nie bez znaczenia jest również wysoki moment obrotowy o wartości aż 250 Nm. Dzięki turbinie i kompresorowi jest on dostępny już od 2 do aż 4,5 tys. obrotów.

Takie wartości pozwalają już na całkiem sporo. Może 7,3 sek. do setki nie jest wynikiem oszałamiającym, ale trzyma niewielką Skodę w czołówce swojej klasy. Aby było jeszcze ciekawiej, silnik połączono z jednym z najlepszych, jeśli nie najlepszym automatem w historii. Siedmiobiegowa skrzynia DSG jest jedyną możliwością - i dobrze. Po przełożeniach skacze szybciej niż pchła z psa na psa, a jej praca jest płynna i nie absorbuje kierowcy. Oczywiście, jeśli chcemy, można ręcznie zmieniać biegi. W opcji dostępne są łopatki przy kierownicy za 800 zł. Zakup tym bardziej słuszny, że prócz całkiem grubego wieńca obszytego skórą otrzymamy przyciski obsługujące radio i telefon GSM.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Mimo tego, że na żadnej z publicznych dróg w Polsce nie ma możliwości wykorzystania tej zalety, auto rozpędza się do 225 km/h. Jeśli chodzi o prędkość, to Fabia RS pewnie się prowadzi zarówno przy 50, jak i140 km/h. Powstaje tylko jeden kłopot. Chodzi o dźwięk całego układu napędowego. Szkoda, że to co wydobywa się z układu wydechowego jest skuteczne zagłuszane przez bardzo głośną pracę silnika. Odczuwalne jest to zwłaszcza przy prędkościach autostradowych. Fabia RS hałas w kabinie nadrabia wygodą. Nie wolno jednak zapominać, że w porównaniu do zwykłej wersji, w RS nie zwiększył się rozstaw kół, więc w kabinie jest nieco ciasno. Pomimo tego, Czechom udało się zamontować z przodu bardzo wygodne i dające odpowiednie podparcie fotele. Nieco gorzej sprawa przedstawia się z tyłu. O
miejscu dla trzech dorosłych można tylko pomarzyć. Natomiast dwójka dzieci w fotelikach nie powinna narzekać na brak miejsca.

* TUTAJ ZOBACZYSZ INNE KOLORY FABII RS * A na koniec najmniej przyjemna sprawa, czyli cena. Mimo tego, że Fabia RS kosztuje około 72 tys. zł, a za tę kwotę można kupić nie jedno większe i wygodniejsze auto, to cały czas jest warta uwagi. Za tę kwotę, czeski samochód oferuje coś więcej niż tylko wymiary i komfort. Chodzi tu o bardzo miłe wrażenia z jazdy połączone z praktycznością miejskiego hatchbacka.

WP: Jakub Wielicki

mw/mw

"Skoda Fabia RS" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "benzyna, R4, turbo, kompresor"
Pojemność silnika cm3 "1 390"
Moc KM / przy obr./min "180/ 6 200"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "250/ 2 000 - 4 500"
Skrzynia biegów "DSG"
Prędkość maksymalna km/h "226"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "7,3"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,7/ 5,2/ 6,2"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "12,5/ 7/ 9"
Pojemność bagażnika min./max. / l "480/ 1 460"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "3 992/ 1 642/ 1 498"
Cena wersji podstawowej w zł "73 850"
Cena testowanego modelu w zł "83 350"
Plusy null
Minusy null
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy