Test opon zimowych GTU 2014/2015

Bezpieczeństwo staje się dla Polaków coraz ważniejsze. Kupując samochód śledzimy wyniki testów zderzeniowych, wybierając opony też chcielibyśmy wiedzieć, czy dobrze sprawdza się podczas jazdy

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 1010. Kumho i'zen KW 23

Obraz
© zdjęcie producenta

Bezpieczeństwo staje się dla Polaków coraz ważniejsze. Kupując samochód śledzimy wyniki testów zderzeniowych, wybierając opony też chcielibyśmy wiedzieć, czy sprawdzą się one podczas jazdy. Co prawda sprzedawane ogumienie zgodnie z przepisami musi posiadać naklejkę informującą o podstawowych parametrach, ale w przypadku opon zimowych informacje te są zbyt skąpe, by właściwie ocenić dany model. Warto więc sięgnąć do testów, a jeśli o nie chodzi, największym poważaniem cieszą się zestawienia tworzone przez dwie niemieckie organizacje: ADAC i GTU. Po skandalach, jakie nadszarpnęły reputację tej pierwszej, wiele osób skłania się ku testom opon przeprowadzanych przez GTU. Jakie "zimówki" polecają niemieccy specjaliści?

Testom poddano ogumienie 205/55 R16 91H, a więc odpowiednie dla nowszych samochodów kompaktowych lub segmentu D. W szranki stanęło dziesięć modeli opon. Spośród testowanych najsłabszy wynik osiągnęły Kumho i'zen KW 23. Choć rezultat próby hamowania na śniegu należy uznać za bardzo dobry, test kierowalności na tej nawierzchni obnażył niedostatki tego modelu. Pod tym względem Kumho wypadło najsłabiej w stawce. Na mokrej nawierzchni opona radzi sobie przeciętnie. Jedynie pod względem podatności na aquaplaning wypada bardzo dobrze. Najsłabszy w stawce wynik na suchej nawierzchni.

Jazda na śniegu: 54/80
Jazda na mokrym asfalcie: 59/80
Jazda na suchym asfalcie: 43/60

Cena: ok. 300 zł.

/ 109. Bridgestone Blizzak LM-32

Obraz
© zdjęcie producenta

Model japońskiej marki zawodzi przede wszystkim na śniegu. Najsłabszy, choć niewiele ustępujący innym, wynik pod względem hamowania i przeciętny jeśli chodzi o kierowalność, mówią same za siebie. Ogólną ocenę opony poprawia nieco zachowanie na mokrej nawierzchni. Tu wynik próby hamowania należy do jednego z najlepszych; jednak wysoka jest podatność na aquaplaning. Na suchym asfalcie zachowanie opony mieści się w średniej dla testowanych modeli.

Jazda na śniegu: 57/80
Jazda na mokrym asfalcie: 62/80
Jazda na suchym asfalcie: 45/60

Cena: ok. 320 zł.

/ 108. Vredestein Snowtrack 5

Obraz
© zdjęcie producenta

Jazda po śniegu to nie wszystko - tak można byłoby scharakteryzować ten model opon. Snowtrack 5 osiągnął rewelacyjny wynik pod względem hamowania i trakcji na białym puchu, zawodzi jednak na mokrym i suchym asfalcie. Najsłabszy w stawce wynik pod względem podatności na aquaplaning i przeciętne rezultaty w pozostałych kategoriach nie zachęcają do zakupu.

Jazda na śniegu: 69/80
Jazda na mokrym asfalcie: 52/80
Jazda na suchym asfalcie: 46/60

Cena: ok. 110 euro na rynku niemieckim

/ 106. Hankook Winter i'cept RS

Obraz
© zdjęcie producenta

Powstające na Węgrzech opony koreańskiej marki pod żadnym względem nie zachwyciły, ale też nie zaliczyły spektakularnej wpadki. Bardzo dobry wynik pod względem hamowania na śniegu niweluje jeden z najsłabszych pod względem kierowalności. Przeciętne rezultaty osiągnięto na mokrym i suchym asfalcie. Opony zrównoważone - niestety nie na najwyższym poziomie.

Jazda na śniegu: 56/80
Jazda na mokrym asfalcie: 61/80
Jazda na suchym asfalcie: 47/60

Cena: ok. 250 zł.

/ 106. Pirelli Snowcontrol 3

Obraz
© zdjęcie producenta

Ogólny wynik na poziomie opon firmy Hankook osiągnął produkt włoskiej firmy. Pirelli nie zachwycają pod żadnym względem z wyjątkiem hamowania na śniegu. Tu osiągnęły wynik porównywalny ze zwycięzcą testu. Dobry jest również wynik prób przeprowadzanych na suchym asfalcie. Duża podatność na aquaplaning sprawia jednak, że na mokrej nawierzchni nie można czuć się pewnie.

Jazda na śniegu: 60/80
Jazda na mokrym asfalcie: 58/80
Jazda na suchym asfalcie: 48/60

Cena: ok. 350 zł.

/ 105. Semperit Speedgrip 2

Obraz
© zdjęcie producenta

Bardzo dobry wynik testów na śniegu w przypadku tych opon nie idzie w parze z własnościami ogumienia w innych warunkach. Semperity pod względem hamowania na białym puchu zrównały się ze zwycięzcą testu, a jeśli chodzi o kierowalność w takich warunkach, są w ścisłej czołówce. Niestety, obraz tego modelu ogumienia burzy przeciętny wynik na mokrej nawierzchni - wysoka podatność na aquaplaning - oraz jeden z najsłabszych rezultatów na suchym asfalcie.

Jazda na śniegu: 65/80
Jazda na mokrym asfalcie: 58/80
Jazda na suchym asfalcie: 43/60

Cena: ok. 350 zł.

/ 104. Dunlop Winter Sport 4D

Obraz
© zdjęcie producenta

Zimówka do miasta? Na takie warunki oferta Dunlopa wydaje się całkiem rozsądna. Winter Sport 4D otrzymał bardzo dobre noty za jazdę po suchym asfalcie - hamowanie i kierowalność na najwyższym poziomie. Nieco gorzej jest na mokrej nawierzchni. Tu do głosu dochodzi przeciętna odporność na aquaplaning. Na śniegu bardzo dobry rezultat w dziedzinie hamowania nie idzie w parze z kierowalnością.

Jazda na śniegu: 58/80
Jazda na mokrym asfalcie: 62/80
Jazda na suchym asfalcie: 49/60

Cena: ok. 370 zł.

/ 103. Goodyear Ultra Grip 9

Obraz
© zdjęcie producenta

Doskonały rezultat próby hamowania na śniegu i najlepsza w testowanej stawce kierowalność na mokrym asfalcie przemawiają na korzyść Goodyeara. Oponie zarzucić można jedynie przeciętne własności trakcyjne na śniegu i odporność na aquaplaning.

Jazda na śniegu: 62/80
Jazda na mokrym asfalcie: 64/80
Jazda na suchym asfalcie: 45/60

Cena: ok. 360 zł.

/ 102. Continental TS 850

Obraz
© youtybe.com

Opona osiągnęła najlepszy wynik na mokrym asfalcie (najwyższa odporność na aquaplaning) i dobry na śniegu. Przeciętny rezultat prób przeprowadzanych na suchym asfalcie nie pozwolił TS 850 na zajęcie pierwszego miejsca.

Jazda na śniegu: 62/80
Jazda na mokrym asfalcie: 68/80
Jazda na suchym asfalcie: 45/60

Cena: ok. 390 zł.

10 / 101. Nokian WR D3

Obraz
© zdjęcie producenta

Najlepsze wyniki osiągnęła opona Nokian WR D3. W testowanej stawce model ten nie ustępuje żadnemu konkurentowi na śniegu. Szczególnie warte zauważenia są wyniki kierowalności na białym puchu. Pod tym względem walkę z produktem fińskiej marki próbują nawiązać jedynie dwaj konkurenci - Vredestein i Semperit. Obydwaj jednak zawodzą w pozostałych konkurencjach. Opona marki Nokian bardzo dobrze spisuje się również na mokrej nawierzchni i deklasuje rywali na suchym asfalcie.

Jazda na śniegu: 72/80
Jazda na mokrym asfalcie: 64/80
Jazda na suchym asfalcie: 50/60

Cena: ok. 320 zł.

tb/sj/tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy